+ mer
TAKLER VINTEREN: Plugg-inn-versjonen av Jeep Compass 4xe er ikke en innertier, men treffer på det meste den ønsker å treffe. Foto: Andreas Scheel

Nå er denne fra Jeep blitt ladbar, men er det nok?

Den ladbare Jeep Compass 4xe er ikke den brutale soldaten på snø og is, men med lav avgift og høy bakkeklaring takler den flere kamper.

Jeep har alltid vært synonymt med firehjulstrekk. Når de nå lanserer SUV-en Compass som plugg-inn-hybrid treffer de det norske markedet bedre enn noen gang før. Det er noe de sårt trenger etter mange år med stadige eierskifter, importørbytter, lite konkurransedyktige priser og sviktende salg.

Nå er riktignok Jeep Compass 4xe bare en Offroader Light med en enkelt todelt drivlinje, men det er ingen som skal gå i krigen med sin personbil. Bortsett fra Jeep, som med flere nye ladbare biler i porteføljen nå tar opp kampen i et marked hvor omtrent halvparten av oss kjøper biler med firehjulstrekk og tre av fire vil ha bil med ledning. 4xe betyr dermed dobbel bingo for Jeep.

To motorer

FREMKOMMELIGHET: Med store hjul og markerte, sorte hjulbuer ser Jeep Compass 4xe tøff ut, selv om firehjulstrekksystemet ikke er like tøft som tidligere. Foto: Andreas Scheel

Med en liten elmotor på bakakselen må du være tålmodig i akselerasjonen hvis du ønsker å kjøre på ren elektrisitet. I den grad systemet tillater det avhengig av temperatur og kjøremønster.

Når bensinmotoren som driver forhjulene først starter tar det litt tid før den skrur seg av igjen også, selv om du trykker på Electric-knappen. Trøsten får da være at akselerasjonen til 100 kilometer i timen kuttes til drøye syv sekunder. Selv om den lille motoren, som heldigvis har fire sylindre og en sekstrinns automatkasse, da maser litt.

Med begge motorene koblet inn har du et firehjulstrekksystem som kan velges i flere kjøreoppsett, som Sport, Snø og Sand/Søle. Du kan også velge 4WD Low som ikke er en lavgirserie, men som optimaliserer kreftene. 4WD Lock i lave hastigheter er også en sannhet med modifikasjoner, selv om begge motorene sørger for drift på alle fire når det er glatt eller bratt. Nedstigningskontroll (HDC) hjelper deg ned igjen også.

VINTERBIL: Det er elektronikken som styrer de to separate motorene, akslingene og hjulene for å optimalisere firehjulsdriften, og du kommer deg garantert frem til hytta. Foto: Andreas Scheel

Når du først kjører på ren elektrisitet skal bilen klare 52 kilometer under optimale forhold, eller 20 grader, flat vei og rolig kjøring. Med kuldegrader, glatte veier og negative høydemetre reduseres dette betydelig. Litt avhengig av kjørestilen vil den da nesten kunne halveres, men da er det hybridsystemet har sin forse. Selv om en bensintank på beskjedne 36 liter betyr at Finnmarkinger og Helgelendinger må planlegge langturene også.

Valgfrie krefter

Om Electric-knappen ikke alltid fungerer, gjør Hybrid og E-Save-knappene det. Sistnevnte kan lade og spare strøm til kjøring i garasjer og elkjørings-soner, mens Hybrid-funksjonen utnytter drivlinjen optimalt. Såkalt E-pedal vi kjenner fra en rekke elbiler er også integrert, noe som øker regenereringen og gir en kjørefølelse du enten elsker eller hater. 

KLASSISK: De syv vertikale og rektangulære grillåpningene bekrefter at det er et amerikansk ikon du kjører. Foto: Andreas Scheel

Drivlinjen påvirker også kjøreegenskapene når friksjonen er bedre enn på snø og is, så noen sportsbil blir Compass 4xe ikke.  Stabilitetskontrollen kan så vidt liberaliseres litt så noen særlig lekenhet eller frihet får du heller ikke.

Høyt tyngdepunkt, relativt høy vekt, enkle støtdempere og elektrisk styring er heller ikke noe sportsbilsjåfører foretrekker, men kjørekomforten er utmerket. Sommerdekk på tørr asfalt vil nok endre egenskapene, men de færreste blir skuffet etter en kjøretur i bilen.

Høy komfort

AMERIKANSK ITALIENER: Du sitter godt ombord, men det er noe amerikansk over interiøret, selv om bilen produseres i Italia. Foto: Andreas Scheel

Der sitter du komfortabelt i elektrisk justerbare seter i et slags skinn med både varme og kjøling. Litt kort sittepute kan plage de langbente, men plassen og sittestillingen er god. Foran multifunksjonsrattet med varme har du et instrumentpanel med digitale klokker og en stor skjerm med mye informasjon og mange valgmuligheter.

Enda flere muligheter finnes i den ikke veldig store berøringsskjermen i midtkonsollen med svak grafikk og til tider treg betjening. Både kommandohjul og volumbryter forenkler betjeningen, mens et utall komfort- og kjørefunksjoner, samt Uconnect, med alt fra Wi-Fi og navigasjon til assistanse og fjernkontroll fra telefon og PC bedrer opplevelsen.

TILTALENDE: Førermiljøet fremstår lite og kompakt, men det er mange funksjoner og mye utstyr ombord. Foto: Andreas Scheel

I appen kan du for øvrig lese av kjøringen i ettertid, spesielt hvis du har benyttet terrengfunksjonene. Apple CarPlay og Android Auto øker funksjonaliteten ytterligere, mens et Alpine stereoanlegg kan smøre øregangene med vellyd.

Mye utstyr

Passasjerene er også omgitt av USB-porter, 230 Volt strømuttak, koppholdere, armlener og komfortable seter, i tillegg til tilgang på Wi-Fi. Tredelt baksete, bagasjerom med variabel høyde og plass til ladekabler gjør bilen fleksibel og relativt romslig.

VINTERGLEDE: Jeep Compass er utvilsomt en SUV, med høy bakkeklaring og god fremkommelighet. Foto: Andreas Scheel

Oppgraderer du fra Limited til Mod S og øker prisen med 40.000 kroner får du med alt vi har beskrevet over, samt parkeringspakke med ryggekamera, 19 tommers felger, elektrisk bakluke og alt du forventer av sikkerhetssystemer. En enkel fartsholder uten avstandsfølger trekker imidlertid litt ned.

De store felgene gjør at den relativt langstrakte bilen ser enda bedre ut, selv om det kun er den syvdelte Jeep-grillen og de kantete hjulbuene som skiller seg ut.

NYTT OG GAMMELT: Instrumentpanelet har to analoge klokker, men også en skjerm med mange praktiske funksjoner. <strong>Foto: Andreas Scheel</strong> (1 / 3)

Tøff konkurranse

Selv om Jeep nå slipper unna avgifter og er blitt mer konkurransedyktige, er det et tøft segment Compass hiver seg inn i. Mitsubishi Eclipse Cross og Mini Countryman er blant de tøffeste, da BMWs minste X-modeller ofte blir betydelig dyrere med nødvendig utstyr.

GAMMELDAGS: Antennen ser ikke veldig 2021 ut, men radioen fungerer bedre enn hos mange andre. Foto: Andreas Scheel

Jeep Compass 4xe er derfor en bil man ønsker å like, men det er noe å sette fingeren på, bokstavelig talt. I tillegg til berøringsskjermen som ikke er det beste, er det noe amerikansk over materialkvaliteten, selv om bilen skrus sammen i Italia. Firehjulstrekksystemet er heller ikke for gutta med hår på brøstet og store tatoveringer, men det fungerer utmerket i praksis.

Med en bilverden i endring er det kjærkomment at Jeep også er med på endringen, så gjenstår det å se om de er med videre når elbiltoget også går.

Jeep Compass 4xe

Motor: 1,3 liter T + elmotor

Drivlinje: Bensinmotor foran, elmotor bak

HK/kW/Nm, system: 240/177/-

HK/kW/Nm, forbrenningsmotor: 180/132/270

HK/kW/Nm, elmotor: 60/45/250

0-100 km/t: 7,3 sekunder

Toppfart: 200 km/t

Rekkevidde (WLTP): 52 km

Batterikapasitet: 11,4 kWh

Egenvekt uten fører: 1.860 kg

L/B/H: 439/187/165 cm

Forbruk: 0,24 l/mil

CO2-utslipp: 48 g/km

Bagasjerom: 420/1.230 liter

Tilhenger: 1.250 kg

  • Priser

Denne modellen: 482.900 kr

Med utstyr: 496.700 kr

  • Pluss

Pris

Fremkommelighet

Design

  • Minus

Drivlinje

Plastfaktor

Bensintank

  • Design

Ser ut som en Jeep uten for mye tant og fjas.

  • Førermiljø

Litt plast og treg skjerm, men mye utstyr og høy komfort.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel og grei, med god fremkommelighet med todelt drivlinje.

  • Ytelser

Treg på ren strøm, men helt grei med begge motorene i gang.

  • Plass

Som en kompakt SUV får du i hvert fall det du forventer.

  • Mye for pengene

Tøft segment, men uten avgift er Jeep igjen konkurransedyktig.

  • Konklusjon 6

Ikke fulltreffer, men Jeep nærmer seg der de bør være.

Motor
Biltester