+ mer
NORGESVENN: Volvo nye elbil XC40 P8 AWD Recharge treffer godt fordi det er en tøff, svensk SUV med ledning, selv om rekkevidden ikke er klasseledende. Foto: Andreas Scheel

Dette må du vite før du kjøper Volvos nye elbil

Endelig er Volvos nye elbil XC40 P8 på plass og selv om det meste stemmer er det noe som skurrer.

Heter det «Søta bror» når han kommer fra Kina? Nå er riktignok elbilen Volvo XC40 P8 Recharge produsert i Belgia, og selv med kinesiske eiere og kinesisk teknologi føles det nesten like svensk som før.

Under skallet er det mye som er likt med Polestar 2, som etter seks måneders salg endte på en 12. plass på registreringsstatistikken i fjor, med 2.831 biler ifølge OFV. I fjorårets to siste måneder utleverte Volvo 1.191 av sin XC40 P8 til utålmodige kunder og betydelig flere skal det bli i år. Hvor mange vil ikke importøren fortelle, men interessen er utvilsomt høy og ordrebøkene ifølge importøren store.

GJENKJENNELIG: Bak rattet vil Volvos kunder kjenne seg godt igjen, selv om drivlinjen er endret fra fossil til elektrisk. Foto: Andreas Scheel

Det skyldes at Volvo har et godt navn og rykte, alle som har forhåndsbestilt bilen visste at den ville se ut som en XC40 og de tekniske spesifikasjonene fremstod som gode. Noen av tallene ser imidlertid bedre ut på papiret enn i praksis, men det er neppe nok til å skremme bort kundene.

Tjuvstart

En kompakt, helelektrisk SUV med firehjulstrekk, et lekkert interiør og god plass måtte bare treffe det norske markedet godt. I påvente av Tesla Model Y, Volkswagen ID.4, Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron og BMW i4 fikk den en liten tjuvstart også.

VIKING: Volvo spiller på sine nordiske aner, blant annet gjennom hovedlysene med Tors hammer. Foto: Andreas Scheel

Med 407 hestekrefter behøver du ikke tjuvstarte for å slå de fleste ut av lyskryssene, ut på motorveien eller forbi sinkene på landeveien. Toppfarten på 180 km/t er av akademisk karakter for de fleste, og er du opptatt av rekkevidde må du være forsiktig med pedalbruken uansett. Benytter du deg av funksjonen for e-pedal, er det bare gasspedalen du vanligvis vil tråkke inn, mens du lader batteriet når du slipper den ut.

Selv om batteriet og drivlinjen er likt som i Polestar 2 er den teoretiske rekkevidden i XC40 P8  betydelig kortere med sine 417 kilometer, hvor luftmotstanden må ta mye av skylden. Hvor mye kortere rekkevidden er i praksis avhenger av et utall variabler hvor blant annet kjørestil, hastighet, høydemetre og ikke minst temperatur har betydning. 

Rekkeviddeangst

Med rundt ti kuldegrader og kjøring på varierte og til dels snødekte veier uten for mange netto høydemeter, sank snittforbruket fra 33 kW pr. 100 kilometer de første milene til under 27 etter 10 mil. De neste milene faller forbruket litt mer, så det ligger bare litt over det offisielle WLTP-tallet på 23,9 kW pr. 100 kilometer, som måles under gunstige forhold.

Det betyr likevel at en tur til Geilo fra Oslo eller Bergen vinterstid bør gå greit, selv om nervene kan bli satt på prøve fra vestlandshovedstaden.

FULL TANK: Nå behøver du ikke lenger fylle fossilt drivstoff på din Volvo. <strong>Foto: Andreas Scheel</strong> (1 / 4)

Bilen har en varmepumpe som bidrar til mer effektiv oppvarming av bilen, men den har ikke forvarming av batteriet for mer effektiv hurtiglading. Det er derfor vanskelig å oppnå full ladeeffekt og opplading fra 10 til 80 prosent på 40 minutter blir derfor et teoretisk tall. Volvo informere selv om at den faktiske ladehastigheten og ladetiden kan avhenge av eksterne faktorer som lufttemperatur, strømnettet og ladekabelen man bruker, så fasitsvaret vil alltid variere.

Langturkjøring

Sommerstid bør man lettere kunne oppnå den teoretiske rekkevidden, men den er kortere enn flere konkurrenters. De færreste kjører likevel 40 mil i et strekk og mange har lenge klart seg med elbiler med enda kortere rekkevidde, så det er greit å definere behovet før man velger riktig bil.

DIGITALT: Instrumentpanelet er ikke like omfattende som hos enkelte andre, men navigasjon og annen nødvendig informasjon er tilgjengelig. Foto: Andreas Scheel

XC40 P8 er også dyrere enn søsteren, men du får det du betaler for, spesielt i form av plass. SUV-en er litt kortere, men samtidig litt bredere og ikke minst betydelig høyere.

Den økte bakkeklaringen mange setter pris på spiser noe av dette, men en mer oppreist sittestilling gir bedre plass på alle måter. Bagasjerommet er dessuten større, mens en liten frunk under panseret er en praktisk oppbevaringsplass for ladekabler.

Komfortabel

Selv om vekten, høyden og bakkeklaringen får betydning for kjøreegenskapene, sørger plasseringen av batteripakken for et lavt tyngdepunkt. Er aktiv og heftig svingkjøring høyt på ønskelisten er neppe hverken elbil eller SUV førstevalget uansett.

VINTERBIL: Selv om rekkevidden reduseres i kulden takler Volvo XC40 P8 AWD Recharge de fleste vinterlige utfordringene. Foto: Andreas Scheel

Styringen påvirkes også av vekten, høyden og vinterdekkene, men bilen fremstår stabil og lettkjørt. ESP holder deg i ørene hvis du prøver å fleske til, men bilen er likevel morsom å kjøre på vinterføre.

Det er i stedet det lave støynivået og høye komfortnivået mange vil sette pris på underveis. Gode seter med utallige justeringsmuligheter og en høy sittestilling bidrar også.

Omfattende

Materialkvaliteten er en premiumbil verdig med beskjeden bruk av hardplast og mange spennende materialvalg. Enkelte elementer er helt like som i Polestar, noen minner om dem, mens andre er helt endret for å gi bilen en egen identitet. Som at rattet er likt med forskjellig logo, mens skjermen i midtkonsollen er forskjellig, men med mye av den samme funksjonaliteten.

LEKKERT: Volvo er flinke til å bruke særegne materialer uten at det blir glorete. Foto: Andreas Scheel

Utformingen er heller ikke ukjent for alle som har sittet i en moderne Volvo med et minimalistisk uttrykk som forsøker å forsvare det skandinaviske designbegrepet.

De mange komfort- og kjørefunksjonene er skjult i de moderne betjeningsvelgerne på rattet eller den avanserte berøringsskjermen. En stor volumbryter og enkelte knapper finnes heldigvis fortsatt, men dataalderen har virkelig gjort sitt inntog i den svenske kineseren. Infotainmentsystemet kan personaliseres og tilpasses både IT-nerder og Hvermannsen gjennom en Google-konto.

Overfølsom

En overfølsom alarm kan irritere både kjøpesenterkunder og naboer, men det er mulig å kalibrere den når du går ut i pysjen. Det er også uvant at du må aktivere volumbryteren hver gang du setter deg inn i bilen.

DETALJER: Materialvalg, utforming av ldetaljene og digitale løsninger bidrar til et godt helhetsinntrykk. Foto: Andreas Scheel

Prisen å betale for en SUV, bokstavelig talt er litt høyere pris, men også litt kortere rekkevidde og litt svakere kjøreegenskaper. Blant fordelene er god fremkommelighet, tøft utseende, høy sittestilling og det faktum at det er en Volvo. Svensken er fortsatt populær i Norge, selv om den har fått innslag av kinesiske gener.

Volvo XC40 P8 Recharge

Motor To elmotorer, firehjulstrekk

HK/kW/Nm 408/300/660

0-100 km/t 4,9 sek.

Toppfart 180 km/t

Vekt 2.150 kg

L/B/H 442/186/165 cm

Batteri (netto) 75 kWh

Rekkevidde WLTP 417 km

Forbruk pr. 100 km 23,9 kw

Ladeeffekt 150 kw

Tilhengervekt 1.500 kg

Bagasjerom 413/1.342 liter

  • Pris

Rimeligste 499.900

Pris med utstyr 599.892 kr

  • Pluss

Ytelser

Komfort

Kjøreegenskaper

  • Minus

Rekkevidde

Pris

Ladeeffekt

  • Design

Som en kompakt SUV med Volvo-design blir den en hit.

  • Førermiljø

Moderne og minimalistisk med akseptabel premiumfølelse.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel og lettkjørt, men tung SUV som reddes av lavt tyngdepunkt.

  • Ytelser

408 hestekrefter sier det meste.

  • Plass

Høyden bidrar til å gjøre plassen god på alle måter.

  • Mye for pengene

SUV med mye, bortsett fra lang rekkevidde.

  • Konklusjon 7

Andre er bedre på pris og rekkevidde, men XC40 P8 treffer godt.

Motor
Biltester