Derfor bør du velge en billig Porsche
Du går glipp av litt fremkommelighet og ytelser, men den bakhjulsdrevne Porsche Taycan gir deg mer kjøreglede til en lavere pris.
– Jeg vil ha firehjulstrekk, sutrer folk.
Derfor har rundt halvparten av bilsalget i Norge de siste årene vært firehjulstrekkere. Hvor mange som faktisk må ha det for å komme seg opp og frem er betydelig mindre. Ja, du får litt bedre ytelser og fremkommelighet, men du får også en høyere pris, mer vekt og økt forbruk, eventuelt også økt utslipp om du er av den miljøbevisste typen.
Noen sverger til de mer stabile og forutsigbare kjøreegenskapene firehjulstrekk gir også, men etter en kjøretur i den nye Porsche Taycan med bakhjulsdrift på realt vinterføre kan vi avlive myten om at du må ha det.

Selv med Goodyear vinterdekk som er bedre på våt asfalt enn snø og is, får du ingen problemer med vinterføret, før du eventuelt gjør noe dumt eller ulovlig. På ubrøytede parkeringsplasser, bratte og svingete kneiker, samt snø- og isdekte landeveier får du i stedet opplevelser du ikke vil være foruten. På motorveien og i byen blir kjøreopplevelsen relativ lik som om du hadde valgt firehjulstrekk, hvor valg av bakhjulsstyring betyr mer.
– Redd meg
Med Porsche Stability Management (PSM eller Please Save Me) innkoblet er bilen trygg og stabil som et tog å kjøre selv med drift på kun to hjul, uansett underlag. Vekten flyttes over bakhjulene ved akselerasjon og forhjulene ved bremsing, så det biter greit fra seg. Sammenlignet med de firehjulsdrevne variantene er vekten litt høyere bak, selv om Porsche alltid tilstreber 50/50 vektfordeling.

Med PSM i Sport kan du overdrive og leke uten at det blir farlig før hastigheten blir idiotisk høy. Litt hjulspinn og overstyring tillates, mens systemene slår pent og pyntelig inn hvis bilen skjønner at du er i ferd med å overdrive eller miste kontrollen.
Det som overrasker er hvor enkelt det er å manøvrere bilen med PSM i Off. Når som helst kan du gi en solid mengde gass og få ut hekken før du lekende lett korrigerer med rattet, slår kontra og gjentar rattbevegelsene inntil hastigheten blir så høy at du bør gi deg. Styringen er direkte og presis, mens bremsene er effektive selv om bilen veier over to tonn. Det er samtidig 100 kilo mindre enn 4S-versjonen.
Sol og sommer
I Taycan 4S og Turbo-modellene er det i større grad gasspedalen som avgjør manøvreringen på glatt underlag, da kreftene fordeles mellom akslingene i kombinasjon med rattutslaget. Det har også sin sjarm, men det føles i større grad som at bilen kjører deg enn at du kjører bilen.
Testbilen var for øvrig en bil med bakhjulsstyring, men det kommer mer til sin rett på fastere underlag, så da har du noe å glede deg til når våren kommer også. Det er likevel når Vinter-Norge viser seg fra sin beste side med Blå Extra-føre, sol og lite trafikk på grunn av hjemmekontor, at bilen viser seg fra sin beste side.
Like bra er naturlig nok ikke rekkevidden i kulden, spesielt når du benytter bilen slik du bør og har spesifisert bilen slik du ønsker. De teoretiske WLTP-tallene for bilen med det lille batteriet er mellom 354 og 431 kilometer avhengig av dekk og utstyr, eller mellom 407 og 484 kilometer for testbilen med Performance Plus-batteriet.
Dobbel pris
Antagelig i nedre del av registeret i den tyskregistrerte testbilen på grunn av ekstrautstyr for avsindige 618.000 kroner, noe som nesten dobler prisen på bilen. Med unntak av rattvarme og kjøling i setene hadde bilen faktisk alt, absolutt alt. Med startprisen på 769.900 kroner har bilen stålfjærer og adaptive dempere, 19 tommers felger og LED-lys, samt en rekke mindre oppdateringer som gjelder for alle 2021-modellene.

I motsetning til de firehjulsdrevne versjonene kan ikke bilen leveres med det aktive understellet PDCC, da bilen ifølge Porsche ikke er like mye ment for banekjøring. Det behøver du imidlertid ikke bry deg om, for med sommerdekk og tørr asfalt bør bakhjulsdriften gi deg en god opplevelse, uansett om du er på bane eller offentlig vei.
En normal kjøretur i en håndfull kuldegrader på varierende veier og en snitthastighet på 75 kilometer i timen ga likevel et forbruk på kun 24,0 kWh pr. 100 kilometer. Det betyr en rekkevidde på 349 kilometer som er kun 15 prosent under de teoretiske sommertallene. En tilsvarende test i fjor vinter med Taycan 4S bekrefter at Porsche ikke overdriver når de presenterer rekkevidden, hverken på papiret eller på veien.
Økt forbruk
Med betydelig mer aggressiv kjøring over en lengre periode økte forbruket, men ikke mer enn til drøye 30 kWh pr. 100 kilometer. Det er en liten økning, med tanke på at du fort dobler bensinforbruket når du gjør noe tilvarende i en Porsche med forbrenningsmotor.
Ytelsene i bilen er samtidig formidable med en akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen på vei mot toppfarten på 230 på 5,4 sekunder. Det klarer du ikke på vinterføre, men du føler deg aldri som en sinke bak rattet.

Med en ladekapasitet på 225 kW eller 270 kW med Performance Plus-batteriet, er det ladestasjonen som setter begrensinger, ikke bilen. 2021-modellen har samtidig fått det nye automatiske Plug & Charge-systemet som overflødiggjør ladebrikker og tungvinte betalingsløsninger. En ladetid ned mot de teoretiske på 22,5 minutter for å fylle batteriet fra 5 til 80 prosent, betyr igjen at det er tilgang på ladestasjoner som bør bekymre.
Null bekymring
Inne i bilen er det imidlertid helt bekymringsløst, med oppgraderte sportsseter, skinnpakker og et Burmester-anlegg som gjør at du gjerne blir sittende i bilen når du kommer frem. Det gjelder også hvis passasjeren styrer musikken og betjener komfortfunksjonene fra sin egen berøringsskjerm, eller hvis du benytter en av dine mange alternativer.

Det klassiske femdelte instrumentpanelet er selvfølgelig digitalt, slik den store skjermen i midten og den noe mindre nedenfor også er. Et head-up display som betjenes fra rattet forenkler betjeningen og informasjonsflyten ytterligere, når du først blir kjent med de utallige funksjonene i alle skjermene. Fordelen er at det er få knapper igjen, selv om en fysisk volumknapp kan savnes.
App-funksjoner, stemmestyring og web-løsninger gjør at det er din egen IT-kompetanse og interesse som begrenser mulighetene, men det er jo først og fremst en bil du har kjøpt og ikke en IT-plattform. Selv om det er enda flere data- og elektronikkstyrte funksjoner ombord du aldri ser, som styrer de mange systemene du har til rådighet.
Tilbake til røttene
Det du får er en elektrisk kjøremaskin som slekter mer på Porsche-historien enn sine firehjulsdrevne søsken. Den begynte med boksermotor i hekken og bakhjulsdrift, men salget tok aldri helt av. Aksjonærene var ikke fornøyde og sportsbilprodusenten gjorde noen krumspring på 1970 og 80-tallet med både firesylindrete motorer, frontmotorer og V8-ere, men det var først med Cayenne i 2002 alle var fornøyde. Bortsett fra puristene.
Resultatet var imidlertid god økonomi, bred produktutvikling og samtidig fornyet suksess for klassikeren 911. Tiden innhenter imidlertid Porsche også, så dieselmotorer, firehjulstrekk og plugg-inn-hybrid har bidratt til historien, før elbilen Taycan dukket opp i fjor.
Designet er det mange meninger om, men når man vet at mange klager på baksetene i 911 og størrelsen på Panamera, er Taycan et greit kompromiss. Lav og bred med lavt tyngdepunkt bidrar til både utseendet og kjøreegenskaper, mens linjene og detaljene bør tiltale de fleste som vil ha både form og funksjon.

Voldsomme ytelser, gode kjøreegenskaper, grei plass og firehjulstrekk har også bidratt til suksessen, selv om det er langt fra 911 til Taycan. Avstanden har imidlertid krympet med den nye bakhjulsdrevne elbilen som vitner om at fremtiden ikke bare ser mørk ut for sportsbilentusiaster generelt og Porsche-sjåfører spesielt. Kjøreglede er undervurdert.
Porsche Taycan RWD (Performance Battery Plus)
Motor Elmotor, bakhjulsdrift
HK/kW/Nm 476/350/357
0-100 km/t 5,4 sek.
0-200 km/t 16,5 sek.
Toppfart 180 km/t
Vekt 2.050 kg
L/B/H 496/197/139 cm
Batteri (netto) 83,7 kWh
Rekkevidde WLTP 484 km
Forbruk pr. 100 km 28,7 kw
Ladeeffekt 270 kw
Tilhengervekt 0 kg
Bagasjerom 407+84 liter
- Pris
Rimeligste 769.000 kr
Pris med utstyr 1.387.100 kr
- Pluss
Kjøreegenskaper
Pris
Ytelser
- Minus
Fremkommelighet
Krever utstyr
Ikke volumbryter
- Design
Smak og behag, men både linjene og detaljene er en Porsche verdig uten å bli for stor.
- Førermiljø
Lekkert og komfortabelt med utallige betjenings- og valgmuligheter, uten volumbryter.
- Kjøreegenskaper
Både trygg, forutsigbar og ikke minst leken som gir en fullverdig Porsche-opplevelse.
- Ytelser
Litt tregere akselerasjon, spesielt på snø, men det er ikke det du tenker på når du koser deg bak rattet.
- Plass
Fire personer kan dra på tur, men har du fuglehund og stor familie kan du slite.
- Mye for pengene
Ja.
- Konklusjon 9
Det er lett å like Porsches nye elbil og når den gir masse kjøreglede til redusert pris liker vi den enda bedre.