+ mer
PERSONBIL: Med store vinduer, kromlister, tøffe detaljer og oppgraderte felger skiller Mercedes-Benz EQV seg ut fra varebilen Vito som er opphavet. Foto: Andreas Scheel

Test av elektriske Mercedes-Benz EQV: Langt unna toppkarakter

Mercedes-Benz EQV har flere seter og mer plass enn du noen gang vil trenge, og en rekkevidde de fleste vil klare seg med.

Det var en gang en kassebil fra Mercedes-Benz som het Vito som varebil. Den skiftet navn til V-klasse som personbil og Viano som minibuss, men nå er det elbilbetegnelsen EQV som skal lokke kravstore – og mange – passasjerer. Forutsatt at de ikke har dårlig tid på sine mange turer fra eksempelvis Oslo til Bergen, Trondheim eller Stavanger.

MINIBUSS: Store skyvedører og flust med seter gir Mercedes-Benz EQV enkelte egenskaper få kan matche. Foto: Andreas Scheel

Rekkevidden på 357 kilometer holder likevel fint på avstander som fra Oslo til Sørlandet om sommeren og de fleste fjellene om vinteren. Dette avhenger av alt fra temperatur og underlag til hastighet og antall høydemeter, men de rundt 20 milene til Geilo, Sjusjøen og Trysil bør gå greit. Hovden, Beitostølen og Kvitfjell vil imidlertid gi utpreget rekkeviddeangst når kuldegradene herjer.

Skal du så langt eller lenger kan du lade det 90 kWh store batteriet fra 10 til 80 prosent på 45 minutter med en 110 kW lader, eller bruke mer penger på en dieselbil.

Penger spart

LUKSUS: Med stjerne i grillen er du sikret premiumfølelsen og et høyt utstyrsnivå. Foto: Andreas Scheel

Uten engangsavgift og moms er den velutstyrte elbilen rimeligere enn varebilen med firehjulstrekk. Den er ikke minst billigere enn personbilen som fort bikker millionen før du drar på med firehjulstrekk, luftfjæring og gjerne masse ekstrautstyr. EQV har i stedet mer inkludert og færre ekstraustyrsvalg, men firehjulstrekk må du klare deg uten.

Elbilen kommer også i en 23 centimeter lengre versjon, men er allerede 5,14 meter lang og nesten to meter bred og høy. Det betyr et lastevolum på mellom 1,0 og 4,6 kubikkmeter, med syv eller åtte seter med førsteklasses plass og komfort. Setene er kledd i mykt Lugano skinn og kan skyves, flyttes og justeres med praktiske armlener.

KONGELIG: Hvis du er opptatt av plass og komfort er Mercedes-Benz EQV et godt valg. Foto: Andreas Scheel

Taktrekket, paneler og øvrige interiørdetaljer er også oppgradert fra varebilversjonen, mens førermiljøet er noe de fleste Mercedes-sjåfører vil være fortrolig med. Sjåføren har ikke den nye, store og todelte skjermen å kose seg med, men to klassiske klokker og en liten skjerm gir det meste av førerinformasjon.

Mye infotainment

Beveger du deg over til den store skjermen i midtkonsollen kan du betjene flere komfort- og kjørefunksjoner der via berøring, en berøringsflate eller stemmestyringen som i det nye MBUX-systemet har utallige funksjoner. Her kan du også styre bilen eksternt via en app for å sjekke status, varme kupeen og finne bilen på ukjent grunn.

MODERNE: Betjeningen av de mange infotainmentsystemene i midtkonsollen kan betjenes på flere måter. Foto: Andreas Scheel

Parkeringspakke med 360 graders kamera kommer godt med når du skal manøvrere den store bilen, mens avanserte LED-lys hjelper deg gjennom høstmørket.

ENORM: Selv med alle setene i bruk har du mer bagasjeplass enn alle vanlige personbiler. Foto: Andreas Scheel

Å komme seg inn og opp i bilen går greit da sittestillingen ikke er ekstremt høy. Fordørene er store og de gigantiske skyvedørene er elektriske. Bakluken er dessuten så stor at du må planlegge parkeringen hvis du har ambisjoner om å åpne den.

Selv om du har fylt opp bilen med passasjerer har du mer bagasjeplass enn alle vanlige personbiler. Hengerfeste får du ikke og har du store venner blir nyttelasten på 865 kilo fort begrensningen.

Anti-sportsbil

Bak rattet er ikke bussfølelsen påtrengende, selv om du har full bil.  Sittestillingen kan sammenlignes med en SUV, men du har bedre plass på alle kanter. Armlener, gode justeringsmuligheter og mye utstyr gir heller en premiumfølelse du vil sette pris på.

Noe særlig lenger unna sportsbilfølelse vil du imidlertid ikke klare å komme, selv om du har fire kjøreprogram, fra  Sport via Comfort og Economy til Economy Plus som påvirker alt fra gassrespons og motorstyring til klimaanlegg og andre systemer.

Mercedes-Benz EQV 300 Bil <strong>Foto: Andreas Scheel</strong> (1 / 4)

Som elbiler flest er bilen kjapp i starten, men det må være bratt eller mye medvind om du skal akselerere til 100 kilometer i timen på under ti sekunder. Toppfarten forhindrer samtidig at du mister førerkortet på motorveien.

Ikke bare er bilen lang, høy, bred og tung, den har også en akselavstand kun limousiner kan matche. Den er derfor stødig, traust og stabil, helt til du får et misforhold mellom ratt og pedaler. Den understyrer lett og når den først svinger i stor hastighet føler du at den lange bilen slenger etter deg som en tilhenger lastet med et pengeskap.

MAJESTETISK: Plassen, utformingen og kjøreegenskapene kan minne om en buss, men sittestillingen gir en mer personbilfølelse. Foto: Andreas Scheel

Første klasse

Vi har ikke målt bremselengden heller, men det føles feil både å kjøre fort og å bremse hardt. Hele fire regenereringsprogrammer som styres med hendler på rattet bidrar i stedet til myk kjøring. Mercedes-Benz EQV inspirerer derfor heller til å sørge for å gi passasjerene en behagelig enn rask reise, noe de har alle forutsetninger for å få.

Mercedes-Benz EQV

Motor Elmotor, forhjulsdrift

HK/kW/Nm 150/204/362

0-100 km/t 10+ sek.

Toppfart 140 km/t

Vekt 2.560 kg

L/B/H 514/193/190 cm

Batteri (netto) 90 kWh

Rekkevidde WLTP 357 km

Forbruk pr 100km 26,3 kw

Ladeeffekt 110 kw

Tilhengervekt 0 kg

Bagasjerom 1.030/4.630 liter

  • Pris 759.900 kr
  • Pluss

Plass

Premiumfølelse

Plass

  • Minus

Kjøreegenskaper

Totalvekt

Hengerfeste

  • Design

Her har brødbilen fått store vinduer, kromdetaljer og litt større felger.

  • Førermiljø

Ikke siste generasjon Mercedes, men smakfult, brukervennlig og omfattende.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel når du skal frakte folk fra A til B uten dårlig tid.

  • Ytelser

Elbilkjapp de første meterne, men akselerasjonen tar tid.

  • Plass

JA.

  • Mye for pengene

Store elbiler koster, selv uten avgift og moms, men mye utstyr.

  • Konklusjon 5

Hvis du er avhengig av plass og ikke er opptatt av kjøreegenskaper.

Motor
Biltester