+ mer
KONKURRENTER: BMW 530e xDrive Touring og Mercedes-Benz E 300T de 4Matic er begge meget attraktive av flere årsaker, men det er flere små og store forskjeller som skiller dem. Foto: Håkon Sæbø

Ladbare BMW 530e mot Mercedes' digre stasjonsvogn: Begge frister, men det er en klar vinner

Store stasjonsvogner fra BMW og Mercedes-Benz med ledning og firehjulsdrift bør tilfredsstille de fleste, men flere detaljer skiller dem.

Etter at Volvo 240 overtok for Bobla har utviklingen i det norske bilmarkedet gått en vei. Først skulle alle ha stasjonsvogn. Senere skulle mange ha firehjulstrekk, inkludert en avlegger i form av SUV.

VINTER OG SNE: Det heter 4Matic hos Mercedes-Benz og xDrive hos BMW, men firehjulstrekksystemene er relativt like og velfungerende hos dem begge. Foto: Håkon Sæbø

Deretter kom sidesporet med diesel som det eneste saliggjørende, før de enkle bilene med ledning gjorde sin entré. Foruten de stadig mer avanserte helelektriske bilene som myndighetene nå formelig tvinger på oss, skal fortsatt en del ha en bil med alt.

Sjarmtroll

Da dukker de tyske premiummerkene opp med sine store stasjonsvogner med ledning og firehjulsdrift, og det er vanskelig å ikke la seg sjarmere.

Ingolstadt har lansert sin A6 Avant 55 TFSIe quattro, men den har en betydelig høyere innstegspris enn BMW og Mercedes-Benz, og er Audis dyreste versjon med priser fra snaue 900.000 kroner. I rettferdighetens navn skal det legges til at mye utstyr er inkludert gjennom dens S-Line utstyrspakke.

STRIGLET: Førermiljøet hos BMW kan fremstå litt enkelt og uspennende, men med solide materialer og god brukervennlighet er det trivelig bak rattet. Foto: Håkon Sæbø

Fra München og Stuttgart er i stedet de ladbare versjonene av 5-serien og E-klasse deres billigste, og selv med firehjulsdrift begynner prisene kun på drøye 600.000 og 700.000 kroner respektive. Det er prisnivåer litt under Volvos to ladbare V90-versjoner T6 og T8, som også er aktuelle konkurrenter.

Forskjeller

Det er likevel flere forskjeller på de to tyske bilene, hvor BMWs spreke bensinmotor og Mercedes-Benz sterke dieselmotor er én. Knatringen fra en kald dieselmotor kan du leve med, når du senere ikke merker at du kjørte forbi et skilt med «Bratte bakker». Vi testet ikke hengerkroken, men det aner oss at hestevognen eller båten knapt merkes heller.

VALGFRITT: En liten skyvebryter mellom setene lar deg enkelt velge kjøreprogram. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 4)

Som dieselmotorer flest liker den ikke brå bevegelser, og tråkker du fort og hardt på gasspedalen girer den gjerne ned litt for mange av de totalt ni girene, med et høyt og masete turtall som resultat.

Bremsepedalen krever også nennsom betjening i sneglefart, da du ellers vil merke litt rykking og ufølsom retardasjon da generatoren og bremseklossene tilsynelatende ikke alltid er enige om hvem som skal gjøre jobben. Ved full brems er du uansett trygg, da ABS-bremsene fungerer utmerket på realt vinterføre.

Kjøreprogram

Selv om BMWs bensinmotor kun er en firer på to liter, får den hjelp av elmotoren til å presse ut 292 hestekrefter med Boost-funksjon, noe som kommer deg til gode gjennom et aktivt lydbilde og tilfredsstillende akselerasjon.

SPORTY: Velfungerende firehjulsdrift, bakhjulsstyring og et tretrinns ESP-system gir deg en morsom og leken bil. Foto: Håkon Sæbø

Den åtte trinns automatkassen fungerer som ønsket, også avhengig av valgt kjøreprogram hvor den kan sjalte raskt og effektivt. At elmotoren sitter foran girkassen merker du i begge bilene ved ren elektrisk kjøring, da den silkemyke sjaltingen forteller deg hvilket gir du er i.

Noe av det som presser opp prisen på testbilen fra BMW er M Sport-bremser, dynamisk understell og firehjulsstyring. Sistnevnte merkes best ved manøvrering i rolig hastighet og ved kjøring på tørt underlag i høyere, men det bidrar til å gjøre bilen mer stabil og forutsigbar under alle forhold.

Begge bilene har et utall kjøreprogrammer fra Eco via Electric til Sport, men BMWs tretrinns ESP-system lar deg skru av alle støttehjulene. Kombinert med en forutsigbar kraftoverføring med hovedvekt på bakhjulene kan du derfor ha det morsommere enn i Mercedes-en. Der begrenser ESP lekenheten på snø- og isdekte veier, samtidig som bilen veier snaue 200 kilo mer.

TRYGG: Mercedes-Benz kommer seg kjapt og effektivt opp og frem, men på et litt mindre leken måte enn BMW. Foto: Håkon Sæbø

Begge bilene tillater uansett litt leking med helelektrisk kjøring hvis du er opptatt av miljødrifting. Spesielt befriende er det i BMW, hvor sjåføren kan velge og ta full kontroll. Selv om faren selvfølgelig er at han eller hun kan miste den.

Rekkevidde

Den elektriske rekkevidden er på papiret relativt lik med et lite fortrinn til BMW med 53 mot 48 kilometer, selv om deres 12 kWh batteri er mindre enn Mercedes-Benz 13,4 kWh. Bensintanken på 46 liter betyr oftere pitstop på langturer enn dieseltanken på 66, selv om rekkeviddeangsten neppe slår inn hos noen av dem.

LYST: BMWs laserlys gjør høstmørket lyst og kjøringen tryggere. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 4)

Insisterer du på å kjøre elektrisk går det imidlertid ikke like greit, spesielt i Mercedes-en. Med kvikksølvet krympet ned til under -10 grader er 30 kilometer det vi klarte. Samtidig bestemmer dieselmotoren seg for å starte opp helt på egen hånd også, i tillegg til når du setter vamreapparatet på fullt eller gir mye gass. Da tar det litt tid før du kan velge kjøreprogrammet Electric igjen.

I BMW-en må du gi full gass eller gire med hendlene på rattet for å påkalle bensinmotorens krefter og varme på vei mot de 35 elektriske kilometerne vi klarte å få ut i kulden. Ved mye småkjøring og aktiv lading slipper du dermed å dra innom bensinstasjonen før du har vært på langtur.

VELLYKKET: Med oppgraderte materialer og mye utstyr er interiøret og førermiljøet hos Mercedes-Benz en nytelse og du får lyst til å kjøre langt. Foto: Håkon Sæbø

Du kan selvfølgelig velge kjøreprogrammet Sport også i begge bilene for å være mer klar for de heftige aktivitetene med begge motorene aktivert. I E-klassen fungerer hendlene på rattet både til å velge grad av regenerering og sjalting av girkassen, avhengig av valgt kjøreprogram.

Komfort

Med oppgraderte skinnseter og gode justeringsmuligheter sitter du som en konge i begge bilene. Sidestøtten i E-klasse er litt mer markert, men du sitter godt fastspent i 5-seiren også. Du kan trygt ta med deg tre baksetepassasjerer også, med mindre de er spesielt lange eller store. Sitteputen i Mercedes-en er litt kort i baksetet, men hvis alternativet er å bli hjemme er valget lett.

OMFATTENDE: Omfanget av betjeningsmuligheter fra rattet er først litt skremmende, men med litt tilvenning behøver du aldri slippe det. Foto: Håkon Sæbø

BMW har et enkelt uttrykk i interiøret, med mye skinn, polstrete flater og minimalt med plast. Instrumentpanelet har usymmetriske klokker og noen valg for kart og kjøreinformasjon, slik Head-up Displayet også har. Skjermen i midtkonsollen har et utall funksjoner som kan betjenes med i-Drive kommandohjulet, berøring, stemmen eller gestikulering. Brukervennligheten er upåklagelig, selv om grafikken ikke er den beste.

Da er det omvendt hos Mercedes-Benz, hvor grafikken i den store, sammenhengende doble skjermen har et utrykk som minner om Ultra HD-TV'n hjemme. Betjeningen er imidlertid ikke like intuitiv og avansert, men med litt tilvenning har du mye å kose deg med, selv om du blar en vei på skjermen og en annen på berøringsflaten.

Fra rattet har du enda mer å kose deg med, hvor jungelen av funksjonsvelgere etter hvert blir en glede å betjene. Inkludert Head-up Displayet som har et utall visningmuligheter.

Påsketur

Uten skiboks eller henger kan du legge ned midten av baksetet og lempe inn ski og staver, men i E-klasse blir de liggende å vippe på den store batterikassen plassert bak seteryggen. Den spiser egentlig ikke mye plass og bagasjerommet er på papiret større enn i 5-serien, men den klønete utformingen gjør det vanskelig å pakke.

KLØNETE: Både BMW 530e Touring og Mercedes-Benz E 300T de er store biler, men sistnevnte har en batterikasse som ødelegger bagasjerommet. Foto: Håkon Sæbø

Litt rart fordi batteriet trolig kunne fått plass i luken for ladekabalen helt bakerst, men ingeniøren som beregnet vektplassering vant over han som vurderte praktisk plassutnyttelse.

Grunnen til at begge bilene koster mer enn 0,9 millioner kroner skyldes ekstrautstyrslisten, hvor BMWs Laser-lys, Harman Kardon stereo, Bluestone metallic-lakk, Nappa-skinn, seteventilasjon og generell oppgradering av materialer bidrar. Mercedes-Benz har prioritert Multibeam LED-lys, eksklusivt treverk, parkeringspakke og Widescreen cockpit, samt AMG- og andre større pakker.

Langtur

Mercedes-Benz forsvarer uansett sitt gode navn og rykte som en luksuriøs og komfortabel bil, med en rekke egenskaper du er nødt til å like. Etter å ha satt deg inn i bilen og begynt kjøringen får du bare lyst til å kjøre langt, noe du også kan med strøm på batteriet og ikke minst full dieseltank.

STORSKJERM: Den store todelte skjermen i E-klasse har fin grafikk, utallige funksjoner og brukervennlig betjening. Foto: Håkon Sæbø

BMW gjør mye av det samme, med kortere total rekkevidde, men det er noe mer sportslig og lekent over bilen som gjør at den tiltaler de litt kjøreglade mer.

Om du er opptatt av bensin eller diesel kan det også få betydning for valget, men hvis du ikke klarer å bestemme deg er det antagelig kassen i bagasjerommet som gjør det for deg.

BMW 530e Touring xDrive

Motor 2,0 liter R4 + elmotor

HK/kW/Nm (bensin) 184/135/300

HK/kW/Nm (system) 292/215/420

0-100 km/t 6,2 sekunder

Toppfart 235 km/t

Egenvekt uten fører 1.960 kg

L/B/H 496/187/150 cm

Forbruk 0,22 l/mil

CO2-utslipp 50 g/km

Elektrisk rekkevidde 53 km

Bagasjerom 430/1.560 liter

Tilhenger 2.000 kg

Pris

Denne modellen 604.580 kroner

Med utstyr 905.900 kroner

  • Pluss

Pris

Kjøreegenskaper

Drivlinje

  • Minus

Bensintank

Instrumentpanel

Dyrt ekstrautstyr

  • Design

Smak og behag, men lett å like, vanskelig å hate.

  • Førermiljø

Lekkert, brukervennlig og omfattende, med enkelt instruementpanel.

  • Kjøreegenskaper

Tyngre enn bensinversjonen, men lettkjørt og leken.

  • Ytelser

Rolig på ren elektrisitet, men kjapp så det holder med to motorer.

  • Plass

Ekte familiebil med plass til fem, bagasje og tredelt bakseterygg.

  • Mye for pengene

Lite avgift gjør dette meget gunstig, selv om utstyret koster.

  • Konklusjon 8

Vellykket premium familiebil som har det aller meste.

Mercedes-Benz E 300T de 4Matic

Motor 2,0 liter R4T

HK/kW/Nm (bensin) 194/143/400

HK/kW/Nm (system) 306/225/700

0-100 km/t 6,0 sekunder

Toppfart 180 km/t

Egenvekt uten fører 2.140 kg

L/B/H 496/185/146 cm

Forbruk 0,15 l/mil

CO2-utslipp 43 g/km

Elektrisk rekkevidde 48 km

Bagasjerom 480/1.660 liter

Tilhenger 2.100 kg

  • Pris

Denne modellen 703.900 kroner

Med utstyr 930.000 kroner

  • Pluss

Komfort

Dieselrekkevidde

Førermiljø

  • Minus

Klump i bagasjerommet

Tung

Streng ESP

  • Design

Lekker og elegant herregårdsvogn som oser luksus.

  • Førermiljø

Lekkert og meget omfattende, men litt krunglete betjening.

  • Kjøreegenskaper

Stødig og god, men tung med streng ESP.

  • Ytelser

Rolig på ren elektrisitet, men kjapp og sterk så det holder med to motorer.

  • Plass

Ekte familiebil med plass til fem og tredelt bakseterygg, men batteri i bagasjerommet.

  • Mye for pengene

Lite avgift gjør dette gunstig, selv om utstyret koster.

  • Konklusjon 7

Vellykket premium familiebil, litt sedat og klump i bagasjerommet.

Motor
Biltester