+ mer
GØY PÅ GLATTA: Toyota Yaris GR klorer seg fast. Foto: Håkon Sæbø

Over en halv mill for denne? Ja, og den er verdt hver krone

Toyota GR Yaris låter kanskje ikke så spenstig på papiret, men bak rattet grenser det mot ren eufori.

Bilinteresserte nærmest småløper bort for å kikke på denne rare lille saken.

«Kan jeg sette meg inn? Kan jeg starte den?»

Vi står utenfor en av Oslos mest eksklusive bilforretninger i noen minutter. Et redaksjonsmedlem skal hente en annen testbil, før kursen settes mot Rudskogen Motorsenter i Rakkestad denne iskalde februardagen. Veisaltet ligger som en hvit, tørr hinne på bakken. Det blåser lett.

Men hverken corona eller kjølig vær stopper de bilglade selgerne fra å jogge ut på den lille parkeringsplassen foran inngangsdøren – uten ytterjakker. De jobber med millionbiler til vanlig, men er likevel svært nysgjerrige. De er nysgjerrige på en Toyota Yaris.

IKKE EN VANLIG TOYOTA: Det er forholdsvis lett å se at GR Yaris ikke er noen normal bil. Bremsene foran er på 356 millimeter, som er digert for en slik type bil. Foto: Håkon Sæbø

Slett ingen vanlig bil

Det bilinteresserte vet, eller i det minste får en fornemmelse av, er at dette ikke er farfars Yaris med hybridbatteri og 14-tommers hjul. Bare speilene og lyktene er flyttet direkte over fra en vanlig Yaris til denne spesielle Toyota-en. Dette er Toyota GR Yaris med herlige 261 hestekrefter, som gjør at bilfolk trosser vær og vind for å få en grundigere titt.

Toyota GR Yaris representerer noe helt spesielt. Og, skal det vise seg, er riktig så underholdende på snø og is.

Det er mye å like ved nye GR Yaris. Faktisk er det mye å elske

Hvem bestemmer?

Toyota GR Yaris er svaret på Toyota-sjef Akio Toyodas ønske om å bygge en helt egen sportsbil. GR-navnet står for Gazoo Racing, der Gazoo refererer til «garasje», som ifølge Toyota henspiller på et lite, intimt sted der man er ekstra opptatt av bilers detaljer.

GR-avdelingen hos Toyota holder imidlertid ikke til i noen liten garasje, men skal snarere sammenlignes med BMWs M-avdeling, Audi Sport eller AMG hos Mercedes for å få et mer riktig bilde av organisasjonens størrelse.

LETT: Toyota GR Yaris veier bare 1.280 kg. Dører og panser er laget av aluminium, mens taket er av karbonfiberforsterket plast. Foto: Håkon Sæbø

GR-navnet pryder forøvrig også hekken på resultatet av det snodig BMW-samarbeidet, Toyota GR Supra, men dette har lite med den nye Yaris-modellen å gjøre. Toyota GR Yaris er kun utviklet av Toyota og knytter seg i stor grad til selskapets satsning på verdensmesterskapet i rally, World Rally Championship (WRC).

Liten Rallybil

«Hvor mange hestekrefter har den?»

Det spørres med entusiasme om den lille, røde bilen. Og det er ganske lett å se at GR Yaris står for noe spesielt. Det visuelt åpenbare er at taket er kraftig senket, med hele 95 millimeter på det meste, slik at spoileren bak skal få bedre effekt – men sikkert også så GR Yaris skal se tøffere ut. En vanlig Yaris har fem dører, ikke tre som GR Yaris, og det voldsomme luftinntaket foran, egne kanaler til kjøling av bremser og dobbel eksos bak er avslørende. Dørene og panseret er laget av aluminium, mens taket er av karbonfiberforsterket plast for å spare vekt.

Det er likevel på undersiden at de største forskjellene skjuler seg. Og de merker du ikke før du begynner kjøringen. Det er her du kjenner at GR Yaris er en liten rallybil.

Trekk på alle fire – og hurra for det

Toyota GR Yaris har firehjulsdrift. Dette er det første firehjulsdriftsystemet Toyota har utviklet på 20 år, og det er åpenbart at ingeniørene og rallysjåførene har gjort en grundig jobb.

Ute på den iskledde Rudskogen-banen ligger et slør av tørr snø på toppen – perfekt for å kjenne på GR Yaris’ egenskaper. Bilen er utstyrt med piggfrie dekk, men har likevel et utmerket veigrep.

MYE MORO: Toyota GR Yaris har et firehjulsdriftsystem som lar deg velge hvor du ønsker dreiemomentet sendt. På is og snø er det moro med 50:50-fordeling. Foto: Håkon Sæbø

En av endringene Toyotas løpsbilsjåfører krevde tidlig i utviklingsprosessen, var flere clutcher til å kontrollere differensialen bak, som etter sigende sikrer bedre respons. Et annet spennende element med inspirasjon fra WRC, er at drivkraften til bakhjulene brått kuttes om du bestemmer deg for en saftig brekksladd. Dette skjer når du trekker i det manuelle brekket, hvor spaken ligger strategisk plassert rett ved girstangen. Herlig!

Drivlinjen består av en transaksel girkasse, frontdifferential og fordelingskasse foran, som sender dreiemoment videre til differensialen på bakakselen. Blant ekstrautstyret du kan velge mellom, leveres GR Yaris med Torsen Limited Slip-differensialer både foran og bak i, den såkalte Circuit-pakken. Den koster bare 20.000 kroner ekstra og skal du først ha en GR Yaris, skal du ha denne pakken som også inkluderer smidde 18-tommers felger, enda strammere understell og røde bremsecalipere.

IKKE BESTEMORS HYBRID: GR Yaris er noe ganske annet. Foto: Håkon Sæbø

Frisk bensinmotor

Motoren er en nyutviklet 1,6-liters tresylindret tass, men de få sylindrene og puslete slagvolumet skal ikke undervurderes: Her bankes det ut 261 hestekrefter og 350 Nm, nok til å akselerere deg til 100 km/t på 5,5 sekunder. Det er vel og bra, men mer imponerende blir det når motorens karakteristikk oppleves. Her er det gøy å bruke den manuelle girkassen og motorens turtall, som ikke slutter før du er på 7.000 omdreininger. Maksimal effekt ligger lavere, og maks dreiemoment kommer allerede på 3.000 omdreininger, så du har alltid nok kraft. Likevel freser det ekstra fornøyelig når turtallet svinger forbi 5.000 omdreininger og lyden oppmuntrer til å gire senere.

SE UT, IKKE NED: Interiøret er ikke noe å bli voldsomt begeistret over. Det er enkelt, men funksjonelt. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 4)

Som med de aller fleste nye biler, er det også her lagt inn forskjellige kjøreprogrammer. Fascinerende nok lar Toyota deg bestemme hva slags momentfordeling du ønsker mellom for- og bakaksel, og her vil ekte entusiaster more seg. I Normal-modus er fordelingen 60:40, som er greit for vanlig kjøring. Mer spennende blir det når du velger Sport, med 30:70-fordeling, eller Track som gir ren 50:50-fordeling. Sistnevnte er gøy på snø og sikkert også grus og sand, mens 30:70 egner seg best der svingene på asfalt kommer fort og du kjører hardt.

Noen skuffelser også

Det er mye å like ved nye GR Yaris. Faktisk er det mye å elske, som den herlig presise girkassen, den utmerkede styringen og det mesterlige understellet testbilen med Circuit-pakken har.

Det som kanskje ikke faller i smak hos alle, er den litt snodige sittestillingen du påtvinges. Her kan ikke setet senkes til gulvet, slik man forventer i en Porsche eller sportslig Mini JCW. Du sitter høyt i en GR Yaris, enten du liker det eller ikke, og det krever tilvenning. 

KRAFTIG NOK: 0 til 100 går unna på 5,5 sekunder. GR Yaris har 261 hestekrefter. Foto: Håkon Sæbø

I det minste har utforming og betjening av girspak og brekk blitt tatt høyde for, så her feiles det ikke. Mer pussig blir det om du er så uheldig å måtte avfinne deg med passasjersetets få justeringsmuligheter. Her er det nesten like ukomfortabelt som å sitte i baksetet, men bilens eier vil antagelig sjelden ønske å tilby dette, for da må setene beveges frem og ryggen vippes, noe som er klønete.

Det må legges til at Toyotas infotainmentsystem ikke er blant de beste på markedet, men du kan koble til (med ledning) og få Apple CarPlay eller Android Auto, som bedrer situasjonen.

Tyske alternativ

Det finnes flere alternativer til nye Toyota GR Yaris. Blant konkurrentene med firehjulsdrift kan Mercedes-AMG A 35 til 668.000 kroner og BMW M135i til 594.100 kroner friste, men ingen av disse oppleves på langt nær så annerledes og eksentrisk som testens Toyota. GR Yaris er en fremtidig kultbil som det vil bli snakket om, drømt om og tunet, fikset og fiklet med i mange år fremover. Den norske Toyota-importøren opplyser om at de kun er tildelt 135 biler over de neste to og et halvt år, hvor 68 biler allerede er solgt.

På Rudskogens glatte underlag kan den lille Toyota-en kastes elegant inn i sving etter sving. Motoren freser, hjulene spinner og passasjeren jubler. Mer moro enn dette finner du ikke for drøyt 550.000 kroner, og er du enig bør du kjøpe en Toyota GR Yaris nå – før slike biler kanskje en gang blir forbudt.

Toyota GR Yaris

Motor: 1,6 l, R3 turbo, bensin

Drivlinje: Firehjulsdrift, FR-Four

HK/kW/Nm 261/192/360

0-100 km/t: 5,5 sekunder

Toppfart: 230 km/t

Egenvekt uten fører: 1.280 kg

L/B/H: 399/180/146 cm

Forbruk: 0,8 l/mil

CO2-utslipp: 186 g/km

Bagasjerom: 286 liter

Priser

Denne modellen: 544.900 kroner

Med utstyr: 564.900 kroner

 

  • Pluss 

Veldig morsom å leke med

Utmerket motor og girkasse

Spennende firehjulsdriftsystem

  • Minus 

Du sitter litt i det høyeste laget

Passasjersetet har få justeringsmuligheter

Infotainment ikke på høyde med de beste 

 

  • Design 

Toyota GR Yaris deler bare lykter og speil med en vanlig Yaris. Det sier sitt, og de fleste er vel enig i at bilen ser rå ut.

  • Førermiljø 

Betjeningen er god og både gir og brekk er der du forventer. Men vi skulle ønske vi satt litt lavere, for sikten ut er noe begrenset.

  • Kjøreegenskaper

Her sjarmerer GR Yaris! Dette er en sportslig bil du fort vil ende opp med å elske. Få biler leverer på dette nivået.

  • Ytelser 

GR Yaris er ikke voldsomt rask, men kjapp nok til å fryde både sjåfør og passasjerer. Motoren har mye å gi når du ønsker.

  • Plass 

Yaris er en liten bil, men med lavere takhøyde blir det ikke noe bedre i GR Yaris. Skal du ha stor bil, skal du ikke ha denne.

  • Mye for pengene 

Ja, til 565.000 kroner er dette mye moro for pengene. Spesielt siden bilen føles herlig sær og annerledes.

  • Score: 9/10 

Det er sjelden en bilprodusent gjør så mye for å please entusiastene. Toyota har laget en veldig spesiell bil det er lett å bli glad i.

Motor
Biltester