KRAFTIG: BMW 630d xDrive Gran Turismo har et ganske svulstig oppsyn og en kraftig dieselmotor.  Foto: Håkon Sæbø

De fleste holder seg unna denne, men er det egentlig så lurt?

Denne BMW-en vil nesten ingen ha, men det betyr slett ikke at BMW 6-serie Gran Turismo er dårlig.

På bensinstasjonen liker du pølse i brød med sennep og ketchup og jordbærsyltetøy. Du liker å se SOS Selskapsreisen 3 på julaften. Du liker BMW 6-serie Gran Turismo.

Rykende varm solbærtoddy nytes best på vindstille sommerdager. Hos deg hører sosisser sammen med sjømat – og bokkøl til corn flakes, ikke sant? Hos deg står det en BMW 6-serie GT i garasjen.

Sær mellomting

OK, riktig så eksentrisk er kanskje ikke BMW 6-serie GT, men det er unektelig en ganske pussig bil. På flere måter enn du tror.

Vi kan begynne med konseptet, som i seg selv er merkelig. Her har du en bil for dem som åpenbart synes at en BMW 5-serie sedan blir litt for liten og puslete, at en 5-serie Touring blir for ukomfortabel og lite avansert, men som samtidig velger vekk BMWs toppmodell. 7-serien er nevnte toppmodell og har et utmerket interiør med svært god plass både foran og bak, men den er tydeligvis ikke praktisk nok for en potensiell 6-serie GT-kjøper.

De som aktivt går ut og kjøper en BMW 6-serie GT ønsker seg understellet til en 7-serie, interiøret til en 5-serie, men bagasjerommet foretrekkes å være en mellomting mellom de to? Dette er snodige saker.

PLASS TIL MYE: BMW 630d xDrive Gran Turismo har plass til det meste med sitt 600 liters bagasjerom. Foto: Håkon Sæbø

Det er derfor ikke videre vanskelig å forstå at både 5-serien og 7-serien vil frister mer, der sistnevnte er eiendommelig i kraft av sin størrelse og pris.

Siden bilen endret navn fra 5-serie GT til 6-serie GT i 2017, er det solgt 29 stykker i Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Det er til sammenligning registrert 100 nye BMW 7-serier på samme tid, men snedig nok også 44 stykker av Mercedes-Benz CLS, 82 Audi A7 og hele 675 Porsche Panamera-er.

Dette er en glemt modell som nok må nedskrives i heftig tempo, men det kan samfunnets mer formuende bilkjøpere sikkert leve greit med

Om du peker på at nevnte biler ikke egentlig er helt sammenlignbare, så stemmer nok det, men likevel kan fasong og bruksområde til en viss grad sidestilles. Og slik sett er det litt synd at så få velger den underfundige, men visuelt potente 6-serie GT.

Et meget behagelig fremkomstmiddel

Understellet på 6-serie GT grenser mot å være ubegripelig komfortabelt. Blant BMWs ikke-oppreiste biler er det bare toppmodellen 7-serie som får luftfjæringer både foran og bak. Hverken 5- eller 8-serien har dette på tross av å være påkostede. Men artig nok har 6-serien denne teknologien i sitt understell, og det gjør bilen høyst behagelig.

FIREHJULSDRIFT: BMW 630d xDrive Gran Turismo har firehjulsdrift, så vinterføre blir aldri noe problem. Om det er mye snø kan forøvrig bilen heves, siden den har luftfjæringer både foran og bak. Foto: Håkon Sæbø

Med verdighet duver du rundt, og de veiene du før følte at var litt vel humpete og ekle, er ikke lenger et problem. Og det spiller ingen rolle om du befinner deg bak rattet i en 6-er GT, eller i passasjersetet foran eller bak. Her sitter alle som fyrster – et klart argument for å velge denne bilen foran en BMW 5-serie av noe slag. I tillegg kan du kan heve en 6-serie GT ved å trykke på en knapp, slik at bakkeklaringen øker. Det kan være kjekt på hytta i enkelte tilfeller.

Plass til det meste

Enten dere skal kjøre til Verbier om vinteren eller Provence om våren, er det hyggelig å ha med noen ekstra passasjerer på turen. BMW 6-er GT er i så måte en perfekt bil. Her har du det behagelige fra en 7-serie og det praktiske fra en 5-serien blandet sammen til en litt forvirrende, men veldig deilig cruiser. What's not to love?

For det er her 7-serien virkelig svikter, generelt med vanlig forbrenningsmotor, og spesielt om du snuser på den ladbare hybriden 745Le xDrive. Plassen i baksetet på en lang 7-er er mesterlig, og foran kan man i like stor grad boltre seg, men all den bagasjen du og dine venner skal frakte med dere, er det verre med.

HENTET FRA 5-SERIE: Interiøret i ansiktsløftede BMW 6-serie Gran Turismo er basert på det i 5-serien. Ønsker du maksimal luksusfaktor er det fremdeles 7-serie som gjelder. Foto: Håkon Sæbø

«Vi skulle hatt en BMW 530d xDrive Touring» sier en passasjer mens det lastes inn i bagasjerommet på en 7-serie, klar for å storme Autobahn til Courchevel 1850. Men egentlig er det en 630d GT xDrive hun eller han drømmer om. Det vites bare ikke der og da.

Oppløftethet

I likhet med 5-serien har 6-serie GT også fått et lite ansiktsløft nå. Lyktenes generelle fasong minner om dem på en 7-serie, men de blå «listene» på toppen er mer som på 5-serien. De viser forøvrig at du har flesket til og krysset av for de heftige laserlysene, som fungerer uvanlig godt.

Skjermen mellom sjåfør og passasjer foran er vokst til 12,3 tommer, akkurat som på 5-serien, noe som ønskes velkomment. BMWs nyeste infotainmentsystem, iDrive 7, fungerer eksemplarisk og gjør at kvadratmeterstore skjermer og masse berøringsmuligheter egentlig ikke savnes stort. Fiffig nok er skjermen i midten er berøringssensitiv, om man vil lene seg frem og legge inn en navigasjonsdestinasjon litt ekstra hurtig.

LUFTIG: Du kan få massasje i seter og avkjøling – om du betaler for det. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 5)

Slagskip i fart – med dieselmotor

BMW 6-serie GT kommer ikke som elbil eller ladbar hybrid. Her er det diesel- og bensinmotorer som gjelder, men ansiktsløftet tilfører et 48V mildhybridsystem som gjør at stempelmotoren kan slås av tidligere enn før. Dette merker bilens sjåfør og passasjerer i liten grad, men følger du nøye med under kjøring ser du at motoren slukner når bilen er på vei inn i et kryss der de foran står stille.

På en måte oppsummerer dette systemet testbilens drivlinje, som består av en 3,0-liters sekssylindret dieselmotor med kraft til alle fire hjul via en åttetrinnsautomat. Det er noe iboende komfortabelt og raffinert ved 630d GT xDrive, som modellen heter. Luftfjæringene, mildhybridsystemet og den vellydende rekkesekseren gjør at du slapper av og nyter tilværelsen.

IKKE DEN PENESTE: BMW 630d xDrive GT er muligens ikke selskapets peneste, men den har likevel noe spennende over seg. Og er betydelig penere enn bilen den erstatter. Foto: Håkon Sæbø

Du stresser ned i en 6-er GT og får det mindre travelt, men ønsker du likevel å tråkke til, merkes det fra alle bilens seter at kraften er god. Fra 0 til 100 km/t går unna på passe friske 5,9 sekunder og toppfarten er kontinentkryssende 250 km/t.

Motoren yter solide 286 hestekrefter – og mer enn det tror vi ikke du behøver. Av de 29 bilene som er registrert i Norge siden 2017 er 18 av dem med tilsvarende dieselmotor, bare en tidligere modell uten mildhybridsystemet og med litt færre hestekrefter.

Det ligger en slags fornuft i å gå for denne 630d-drivlinjen, selv om politisk korrekthet tilsier at dieselbiler generelt er passé.

Er det noen nedside?

Med så mange gode egenskaper i én og samme svulstige pakke, hvorfor kjører ikke alle rundt i biler som dette og er lykkelige, lurer du nok.

En åpenbar nedside med 630d GT er den heftige prisen kombinert med at nesten ingen vil ha bilen, som gjør den lite ettertraktet på bruktmarkedet.

Dette er en glemt modell som nok må nedskrives i heftig tempo, men det kan samfunnets mer formuende bilkjøpere sikkert leve greit med.

Det de ekstra velstående ikke uten videre kan akseptere er at 6-er GT har interiørkvaliteten til en 5-serie, ikke en 7-serie. Vel er det mye godt med både 5-er og 6-ers indre, men luksus og overflods høyborg er det ikke.

Materialene er gode og overflatene elegante, men direkte opulens? Neppe.

Og kanskje det er like greit, for hadde 6-serien også hatt 7-seriens nydelig interiør, hadde det muligens vært mindre attraktivt å tilby en diger, dyr sedan som dagens toppmodell fra BMW stadig forsøker å være.

Det reduserer BMW 6-serie Gran Turismo til noe uvanlig og outrert – perfekt for dem som vil ha mye plass og komfort, men absolutt ikke føle seg konform på noe vis.

BMW 630d xDrive Gran Turismo

Motor: 3,0 l. R6 diesel

Drivlinje: xDrive firehjulsdrift

HK/kW/Nm 286/210/650

HK/kW elmotor (mildhybrid) 11/8

0-100 km/t: 5,9 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Egenvekt uten fører: 1.990 kg

L/B/H: 509/190/154

Forbruk: 0,53 l/mil

CO2-utslipp: 135 g/km

Bagasjerom: 600/1.800 liter

Tilhenger: 2.100 kg

Priser:

Denne modellen: 903.000 kroner

Med utstyr: 1.261.162 kroner

 

  • Pluss

Høyst behagelig

God plass over alt

Glimrende drivlinje

  • Minus 

Koster mye

Begynner å bli gammel

Kan fremstå noe sær

 

  • Design

Første generasjon BMW 5-er GT, testbilens forløper, omtales gjerne i mindre flatterende ordlag. Det er det ikke grunn til denne gangen.

  • Førermiljø 

BMW 6-er GT holder interiørnivået til 5-serie, ikke 7-serie. Det betyr at du ikke har noe å klage over, men du blir heller ikke overøst med luksus.

  • Kjøreegenskaper 

Bilen er stor, tung og myk, men kan faktisk kjøres forholdsvis friskt om du ønsker det. De fleste vil nok ønske å ta det litt rolig i en bil som dette.

  • Ytelser 

Rekkesekseren murrer tilfredsstillende når du tråkker til og krever akselerasjon. 286 hestekrefter føles tilstrekkelig i denne bilen.

  • Plass 

Bak rattet sitter du som en konge, men på orkesterplass og i fremmedlosjen er det også svært behagelig å befinne seg.

  • Mye for pengene 

Mye plass og et glimrende understell – uten tvil. Luksus på øverste hylle er det 7-serien som står for, ikke BMW 6-serie GT.

  • Score: 8/10 

Her er det mye å like, slik du bør forvente når prisen svinger forbi 1,2 millioner kroner. BMW 6-er GT kjører utmerket og er forbeholdt spesielt interesserte.

Motor
Biltester