+ mer
NORGESBILEN: Taycan Cross Turismo er en elektrisk Porsche-SUV med heftige ytelser, gode kjøreegenskaper og stor plass. Hva mer kan du be om? Foto: Marcus Valeur

Test: Porsches nyeste elbil har nesten alt

Hemsedal: Nordmenn elsker firehjulstrekk, SUV, elbil og Porsche. Taycan Cross Tursimo har alt dette, pluss det lille ekstra.

24.02.2021

Den perfekte bilen finnes kanskje ikke, men etter en kjøretur i den nye Porsche Taycan Cross Turismo er det vanskelig å finne noe å sette fingeren på. Det eneste, bokstavelig talt, er at det kan være krevende å betjene de mange berøringsskjermene i fart, noe du risikerer å oppleve mye av.

Bilen har nemlig heftige ytelser og gode kjøreegenskaper, men også akseptabel rekkevidde og grei plass. Prisen er kanskje ikke spiselig for alle, spesielt for Turbo-versjonene, men uten moms slipper vi nordmenn billigere unna enn alle andre.

HEMMELIGHOLD: Under lading hos Ionity på Gol i januar ble bilen pakket inn og låst under en presenning da verdenspremieren først skjer 4. mars. Foto: Andreas Scheel

Ja, det finnes biler med lenger rekkevidde, men det finnes biler med høyere toppfart enn 911. Ja, det finnes biler med mer plass, men det finnes biler med flere seter enn Cayenne også. Og ja, det finnes biler med bedre kjøreegenskaper, men du skal lete lenge for å finne bedre kombinasjoner mellom pris, plass, ytelser, kjøreegenskaper, rekkevidde og luksusfølelse enn det Porsche syr sammen.

Øker salget

Derfor tredoblet også Porsche antall registreringer i fjor til 1.718 nye biler, hvorav hele 1.221 var den nye elbilen Taycan. Adm. direktør Morten Scheel hos Porsche-importør Autozentrum Sport vil ikke spesifisere salgsmålene for inneværende år, men han er utvilsomt optimistisk.

OPTIMIST: Pressetalsmann Mayk Wienkoette hos Porsche legger ikke skjul på at de har store forventninger til Taycan Cross Turismo. Foto: Porsche

– Vi skal selge flere biler i år enn vi gjorde i fjor, røper han.

Det skyldes ikke minst interessen for den helt nye Taycan Cross Turismo, som får sin offisielle verdenspremiere torsdag 4. mars, med en norsk interesseliste lenger enn polkøen før lockdown.

Jorden rundt

Før det har imidlertid bilen, ifølge pressetalsmann Mayk Wienkoette, vært på en rundreise i fem av de viktigste markedene, USA, Storbritannia, Nederland, Tyskland og Norge, og blitt satt på tøffe prøver.

KONG VINTER: Med et oppgradert kjøresystem og alt du trenger for vinter- og påskeferien er Porsche Taycan Cross Turismo en drømmebil for mange nordmenn. Foto: Marcus Valeur

– Den har vært gjennom høyhastighetskjøring på tyske motorveier, den har taklet brostein i Flanderen og saltørken i Utah, i tillegg til sand i Arizona, søle i England og snø i Norge. Lanseringsprosjektet Crossing Continents betyr dermed at bilen vil trille inn på den digitale scenen 4. mars med sand fra Arizona, søle fra England og saltrester fra Norge, da snøen vil smelte, legger han til.

CROSSING CONTINENTS: I Nederland fikk bilen kjørt seg på blant annet brostein i Flanderen. <strong>Foto: Porsche</strong> (1 / 5)

Noe av dette fikk vi og ikke minst Porsche-ambassadør Aksel Lund Svindal lov til å påføre, noe som blir tydelig når lanseringsvideoen vises. Kjøring på isbanen på Tisleifjorden i 35 minusgrader og klatring fra Gol og opp på og over fjellet er bare noen av utfordringene bilen ble satt på og den bestod med glans.

Fordi vi testet bilen før premieren var det en del hemmelighetskremmeri rundt kjøringen. Blant annet ved at bilen ble pakket inn og låst (sic!) under en presenning og gjemt bak en kassebil ved lading hos Ionity på Gol. Bruk av sosiale medier var bannlyst med trusler om 50.000 euro i bot etter en signatur på en fortrolighetsavtale.

SUV: Selv med en skrå bakluke er bagasjerommet i Cross Turismo større og ikke minst mer fleksibelt enn i den vanlige Taycan. Foto: Andreas Scheel

Ligner opphavet

Etter at den første embargoen oppheves 24. februar, kan vi nå røpe at førsteinntrykket av bilen er meget godt. Nøyaktige tekniske detaljer er ennå ikke offentliggjort, men det legges ikke skjul på at bilen er basert på Taycan. Testbilen var dessuten en Turbo S-versjon, så det er lov å anta at bilen har rundt 750 hestekrefter, noe som vanskelig lar seg hente ut på snø- og isdekte fjellveier.

Bilen har også noe høyere bakkeklaring enn utgangspunktet, men tyngdepunktet er fortsatt lavt og det er vanskelig å merke de store forskjellene så lenge du kjører med piggfrie vinterdekk på vinterføre.

IDENTISK: Førermiljøet og interiøret er likt som i Taycan, med en rekke store skjermer, multifunksjonsratt og head-up display. Foto: Andreas Scheel

Det du merker er at stabilitetsprogrammet PSM (Porsche Stability Management) assisterer deg mye eller litt på en eksemplarisk måte når du har det i henholdsvis On eller Sport. Du merker enda bedre hvor raskt og effektivt firehjulstrekksystemet og differensialene i PTV (Porsche Torque Vectoring) jobber sammen med de to elmotorene når PSM er skrudd helt av.

Så lenge du ikke overdriver gasspedalbruken kan du spinne, skrense og sladde akkurat så mye du tør og vil, samtidig som du føler deg som en verdensmester, akkurat som Aksel Lund Svindal. Bilen gjør deg til en så god sjåfør at det er lett å bli litt høy på pæra. På tørr asfalt vil du trolig merke mye av det samme, og det økte veigrepet vil kunne øke hastigheten betydelig.

Nytt kjøreprogram

En av de mindre synlige forskjellene på Taycan og Taycan Cross Tursimo er kjøreprogrammet Gravel Control.

OPPSETT: Det helt nye kjøreprogrammet Gravel Control skal gjøre det enklere og bedre å kjøre Porsche Taycan Cross Turismo når veigrepet blir dårlig. Foto: Andreas Scheel

– Det betyr at bilen benytter alle systemer ombord for å forbedre kraftoverføringen og fremkommeligheten på alle underlag bortsett fra asfalt og annet fast dekke, sier Wienkoette.

De mer synlige forskjellene ligger i bakkeklaringen og taklinjen, som strekker seg lenger bakover og avsluttes i en skrå og elegant stasjonsvognluke. Resultatet er bedre takhøyde i baksetet og ikke minst et større bagasjerom. Hvor mye større vil ikke Porsche røpe før 4. mars, sammen med alle andre tekniske data.

TOPPMODELL: Som Turbo S med oppgraderte sportsseter er Taycan Cross Turismo en rask og dyr bil. <strong>Foto: Andreas Scheel</strong> (1 / 4)

– Plassen og funksjonaliteten er imidlertid hovedårsaken til at vi utviklet Cross Tursimo, så den er større. Den er også litt tyngre, litt høyere, litt tregere og litt dyrere enn sedanen, med litt kortere rekkevidde, sier han, men legger til at mye er det samme.

EKSTREM: I 35 kuldegrader på isen på Tisleifjorden måtte Aksel Lund Svindal frem med varmepistol etter ekstremkjøring, slik han er vant til. Foto: Marcus Valeur

Mye likt

– Den har samtidig samme batteri og ladeeffekt, inkludert den nye intelligente ladesystemet som overflødiggjør ladebrikke, ladekort og andre tungvinte betalingsløsninger. Utstyr som PDCC og firehjulsstyring er også tilgjengelig, mens interiøret med skinn og andre materialer, seter, utforming, digitale løsninger og funksjonalitet er likt, presiserer han.

VINTERBIL: Med et nytt kjøreprogram og økt bakkeklaring takler Taycan Cross Turismo vinteren bedre enn de fleste. Foto: Marcus Valeur

Det betyr velvære på alle mulige måter, enten du skal putre av sted  i påskekøen til fjellet, pendle til kontoret i kø når hjemmekontoret stenges, blåse av gårde til München når grensene åpnes eller nyte det fantastiske norske landeveisnettet på jakt etter ladestasjoner.

Hvorvidt Cross Turismo også vil komme som en BASE-modell med spiralfjærer og bakhjulstrekk slik Taycan nettopp er, er litt usikkert, da Wienkoette er litt kryptisk. Som en SUV er det likevel lov å anta at bilen kommer med luftfjæring og firehjulstrekk som standard.

FEMSETER: Midten er ikke prioritert i baksetet, men det er god plass til både hode og knær for alle tre. Foto: Andreas Scheel

– Den billigste modellen vil alltid være en BASE-modell og den dyreste en toppmodell. Vi vil uansett lansere 4S, Turbo og Turbo S samtidig, sier han.

To batterier

Uansett om du velger den store eller lille batteripakken på 93,4 eller 79,2 kWh respektive, er det som alltid betydelig rimeligere å lade privat, enten du benytter stikkontakten eller ladeboksen hjemme, på jobb eller på besøk.

VINTERMORO: Med 761 hestekrefter har du alltid litt å gå på når du kjører på snø og is. Foto: Marcus Valeur

Det vil du gjerne dra mer på, og med en rekkevidde på over 400 kilometer ved pen kjøring sommerstid kan du besøke fjerne slektninger uten problemer. Rekkevidden blir kortere ved heftig kjøring på vinterføre, så du må prioritere bedre i vinterhalvåret.

Ladestasjonene i Norge ligger imidlertid så tett at du ikke får rekkeviddeangst med mindre du blir så engasjert i kjøringen at du glemmer å sjekke batteristatusen. Det kan skje i en Porsche Taycan Cross Turismo.

Tekniske data* (*anslag, offentliggjøres 4. mars)

Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo

Motor To elmotorer, firehjulsdrift

HK/kW/Nm 761/560/1.050

0-100 km/t 2,9 sek.

0-200 km/t 9,8 sek.

Toppfart 250 km/t

Vekt 2.270 kg

L/B/H 496/197/140 cm

Batteri (netto) 83,7 kWh

Rekkevidde WLTP 400 km

Ladeeffekt 270 kw

Tilhengervekt 0 kg

Bagasjerom 500/1.200+84 liter

  • Pris

Pris fra 1.000.000 kr

Pris denne 1.800.000 kr

  • Pluss

Ytelser

Kjøreegenskaper

Allsidighet

  • Minus

Pris

Rekkevidde

Fartsgrenser

  • Design

I SUV- og stasjonsvognlandet Norge treffer Cross Turismo en nerve med tøffe linjer og detaljer.

  • Førermiljø

Lekkert og komfortabelt med utallige betjenings- og valgmuligheter, uten tradisjonell volumbryter.

  • Kjøreegenskaper

Både trygg, forutsigbar og ikke minst leken, noe som gir en fullverdig Porsche-opplevelse.

  • Ytelser

På vinterføre blir du blant de raskeste, men til sommeren blir du klart raskest.

  • Plass

Med god takhøyde i baksetet og stort bagasjerom blir ikke plassen en utfordring for de aller fleste.

  • Mye for pengene

Turbo S-versjonen er dyr, men uten moms blir Cross Turismo naturlig nok populær i Norge.

  • Konklusjon 9

Turbo S er dyr, men konseptet Cross Turismo gjør en elektrisk sportsbil praktisk i tillegg.

Motor
Biltester