+ mer
LEGENDEN: VW Golf har gått fra en moderne kompaktbil via en rekke versjoner som GTI, 4x4, kabriolet og stasjonsvogn før elbilen og nå den ladbare GTE skal føre arven videre. Foto: Andreas Scheel

Volkswagen forsvarer navnet, begrepet og suksessen med ledning

På veien mot en helelektrisk fremtid har du mange valg. Den ladbare VW Golf GTE er et av de gode.

26.02.2021

Plugg-inn-hybriden VW Golf GTE har med sin 1,4-liters bensinmotor og en elmotor like mange hestekrefter som den kommende Golf GTI får. Sistnevnte får en toliters bensinmotor, syvtrinns DSG girkasse og et mer sportslig oppsett, men den ladbare versjonen har mye annet å by på.

GRAN TURISMO: Med en E i slutten av navnet i stedet for en I har du like mange hestekrefter, men to motorer og flere varierte egenskaper. Foto: Andreas Scheel

På grunn av de lave CO2-tallene slipper den unna avgifter og vil koste rundt 20.000 kroner mindre enn GTI. Er du flink til å bruke ladeledningen vil du kunne redusere drivstoffkostnadene betraktelig også, forsikringen blir billigere, mens miljøsamvittigheten din vil være renere, bokstavelig talt.

Det vil den trolig være selv om du utnytter bilens drivlinje til fulle, noe den fortjener å bli. Lydbildet fra den lille firesylindrete turbomotoren er frekt nok, og elmotoren sørger for at dreiemomentet gir deg de kreftene du ønsker deg i de fleste situasjoner. Den behagelige og effektive DSG girkassen har kun seks trinn, men det er neppe noe du vil tenke på før du skal til München.

Morsom

Uansett om du skal dit, i en annen retning eller noe kortere, har du flere kjøremodus å velge blant. Flere oppsett for både hybrid, elektrisk og mer sportslig kjøring påvirker en rekke kjøresystemer som gassrespons, styring og gir. Bilen er likevel mer tilpasset økonomisk og komfortabel kjøring enn den ekstremt sportslige, slik du forventer i en GTI.

INTELLIGENT: LED-lysene både foran og bak er såkalte I.Q. Light, som gjør kjøring på mørke veier bedre for både deg og medtrafikanter. Foto: Andreas Scheel

Et tretrinns ESP-system lar deg velge graden av hjulspinn, skrensing og understyring når du skal rundt krappe svinger, opp bratte kneiker og gjennom dype snøfonner. Uten noen elektroniske støttehjul kan du flørte med turtallsperren, la forhjulene danse i flere retninger mens du trakterer rattet så du fort blir sliten. 

Med ESP Sport koblet inn bryter ikke elektronikken inn før du virkelig trenger det og du vil kunne føle deg både uovervinnelig og udødelig på snødekte vinterveier. Med alle støttehjulene ute er den fortsatt morsom, men samtidig trygg og stabil, slik du vanligvis ønsker det.

MODERNISERT: Førermiljøet er ryddig og omfattende med lite hardplast, men all betjening er ikke like intuitiv. Foto: Andreas Scheel

Bilen fremstår uansett som leken og lettkjørt. Er du så gammel at du vil savne et tradisjonelt håndbrekk for å få ut rompa på glatta, får du heller lære deg å bruke ratt og bremser til å sette opp bilen.

Effektivitet

En såkalt XDS+ differensial benytter i tillegg bremsene for å fordele kreftene optimalt i svingene. På vinterføre betyr det direkte og forutsigbar styring, selv om hastigheten på hjulene er høyere enn hastigheten på bilen. Piggfrie vinterdekk gir ikke den fullstendige kontrollen på snø og is, men du kan ha det gøy så lenge du bruker hodet.

DETALJER: Selv etter 47 år og åtte generasjoner er det mange detaljer som vitner om at det er en Golf. <strong>Foto: Andreas Scheel</strong> (1 / 3)

Morsom er også akselerasjonen på fast underlag og det aner oss at det blir enda morsommere med sommerdekk på varm asfalt. Da vil også bremse- og svingegenskapene endres til det fastere, raskere og mer forutsigbare.

Nå skal man ikke bare kjøre fort og hardt, og da er det godt å vite at bilen har andre egenskaper også.

Varianter

Med 47 års erfaring og syv tidligere generasjoner er Golf en bil som er forfinet og tilpasset en stadig mer krevende kundegruppe. Selv om  stasjonsvognen, kabrioleten, dieselmotoren og tredørsvarianten er borte, er det flere motorer fra 110 til 320 hestekrefter å velge blant. GTE får dessuten selskap av en eHybrid med litt færre hestekrefter og litt lavere pris.

DIGITALT: Det store digitale instrumentpanelet har flere praktisk visnings alternativer som betjenes fra rattet. Foto: Andreas Scheel

Elmotoren i GTE på drøye 100 hestekrefter lar deg krype ut av lyskryss og inn på motorveien uten å være noen sinke. Den offisielle rekkevidden på 64 kilometer kan trolig oppnås på en varm sommerdag hvis du tar det rolig. I et tosifret antall kuldegrader med generelle vinterforhold kom vi lett over 40 kilometer før bensinmotoren måtte bistå.

Det vil den for øvrig uansett gjøre i ekstrem kulde, eller når du påkaller maksimal effekt ved forbikjøringer og annen akselerasjon. Når du skal ned i hastighet begynner bremsingen med generatoren så fremt du ikke har fulladet batteri, og overgangen til stålskivene skjer umerkelig og effektivt.

Komfortabel

Bak rattet sitter du komfortabelt og godt i seter med et rutemønster inspirert av den originale GTI. Sidestøtten er god, men ikke ekstrem og justeringsmulighetene gjør det mulig å finne en god sittestilling. Selv om  savnet av tilt for seteputen i forkant kan føles for langbente.

VALGETS KVAL: En rekke funksjoner kan velges fra rattet, men det er mulig å trykke feil. <strong>Foto: Andreas Scheel</strong> (1 / 4)

Plassen bakover i bilen er god, og til tross for at bagasjerommet på papiret kun er på 273 liter, får du plass til en del bagasje. Todelt baksete med skiluke bedrer fleksibiliteten, så plassen vil neppe diskvalifisere bilen.

Det vil heller ikke infotainmentsystemet ombord, som er meget omfattende og kjapt, med grei grafikk. Berøringsskjermen har flere visningsalternativer, men er ikke alltid like intuitiv. Blant annet er det krevende å bla kontrollert i radiostasjon- og andre lister, mens noen funksjoner først må velges på en liten trykkplate før du bruker skjermen videre.

TØFF: Volkswagen har holdt liv i Golf i snart 50 år, men det blir trolig færre til elbillandet Norge i årene som kommer. Foto: Andreas Scheel

Digital

Det digitale instrumentpanelet har også flere visningsmuligheter og mange valg som foretas fra rattet. En kombinasjon av små knapper og vippebrytere i flere retninger gjør det mulig å trykke feil, men det får ingen konsekvenser. Bortsett fra at du kanskje øker avstanden til bilen foran i stedet for å øke hastigheten på fartsholderen, eller at du velger kartvisning i stedet for hastighet.

Stemmestyring og apper kan forenkle betjeningen av utvalgte funksjoner, men savnet av en fysisk volumbryter er sårt. Ingeniørene som bestemte at det var en smart ting å fjerne er det mange av, for VW er ikke alene om dette.

KLASSIKER: Golf er blitt betydelig større og mer moderne gjennom sine åtte generasjoner, men det er umiskjennelig fortsatt en Golf. Foto: Andreas Scheel

Alt dette er pakket inn i materialer som heldigvis ikke er inspirert av hardplasten i den nye elbilen ID.3. Det er kanskje et vel så viktig argument som drivlinjen, da du skal trives ombord også.

Golf GTE er derfor et godt kompromiss mellom en komfortabel og sportslig bil, en elbil og en fossilbil samt en familiebil og en kompaktbil. Alt-i-ett-bilen der altså.

VW Golf GTE

Motor:1,4 liter R4T + elmotor

HK/kW (bensin): 150/110

HK/kW/Nm (system):245/180/400

0-100 km/t:6,7 sekunder

Toppfart:225 km/t

Egenvekt uten fører:1.549 kg

L/B/H:429/179/149 cm

Forbruk:0,15 l/mil

CO2-utslipp:26 g/km

Elektrisk rekkevidde: 64 km

Batterikapasitet 13 kWh

Bagasjerom: 273/1.100 liter

Tilhenger:1.500 kg

  • Pris

Denne modellen 464.800 kr kroner

Med utstyr 491.500 kroner

  • Pluss

Drivlinje

Kjøreegenskaper

Allsidighet

  • Minus

Knotete infotainment

Ikke elbil i kulden

Lite bagasjerom

  • Design

Ungdommelig 47-åring som gjennom åtte generasjoner har holdt tritt med utviklingen.

  • Førermiljø

Ryddig og komfortabelt med lite hardplast og et infotainmentsystem som knirker litt.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel, velkjørende og kjapp, som trives godt med aktiv bruk av ratt og pedaler.

  • Ytelser

Grei som elbil, men med begge motoren i gang blir dette morsomt.

  • Plass

Hvis familien ikke er for stor er dette et godt valg.

  • Mye for pengene

GTI koster ikke mye mer, så er du mer opptatt av sportslighet er det et godt alternativ.

  • Konklusjon 7

Allsidig, praktisk og økonomisk kompaktbil som har tilfredsstilt millioner så langt.

Motor
Biltester