+ mer
VINTERBIL: Audi e-tron GT og Audi RS e-tron GT har firehjulsdrift som standardutstyr. Begge modellene ligger svært stabilt på veien. Foto: Jamieson Pothecary

Test av Audi e-tron GT og Audi RS e-tron GT: Går Porsche i næringen

Nye Audi e-tron GT er endelig her, men hvorfor skal du velge denne over en Porsche Taycan?

Det er i disse dager to år siden Audi e-tron dukket opp i Norge. På to år har Audi gått fra å selge null elbiler, til snart å passere 16.000 elektriske nybilregistreringer i Norge. Audi e-tron er blitt et symbol på velstand og berikelse, og bor du på Østlandet er det gode muligheter for at du nå er lei av å se en e-tron på gaten eller i kjøpesentrenes dunkle garasjer.

Når politikere og andre skal snakke litt nedsettende om såkalte rike elbileiere, snakkes det gjerne om «Tesla X» (med «sch»-lyd, som når i bandmedlemmene i Olsenbanden-filmene uttaler «Oslo»). 

Da høres det mer graverende ut å eie elbil, kan det virke som. «De som er rike kan kjøre Teschla X», heter det rett som det er, når det skal argumenteres for ett eller annet samferdselspolitisk ikke alle er enige om.

En unødvendig bil

Alt dette hever du deg over, skulle du være så heldig å eie en Audi e-tron. Du og din Audi er ennå ikke blitt hovedhoggestabbe for elbilskeptikere, noe som muligens skyldes at e-tron hverken er enormt stor, har idiotiske bakdører eller oppleves som farlig prangende.

PÅKOSTET: Audi RS e-tron GT har mange lekre detaljer, men bilen er slett ikke billig selv om den går på strøm. <strong>Foto: Jamieson Pothecary</strong> (1 / 5)

Vel er e-tron prangende, men kanskje ikke nok til at vanlige folk støtes i tilstrekkelig grad.

Det fine nå er at Audi har kommet opp med noe nytt. En unødvendig elbil som ikke gjemmer seg bak et romslig bagasjeroms pragmatisme, bakkeklaring eller andre mer eller mindre fornuftige egenskaper velstående elbileiere kan påberope seg bruk for.

Nei. Audis nye elbil tiltaler de forfengelige. De som ganske lett kan angripes.

Porsche-plattform

Den nye bilen heter forvirrende nok også Audi e-tron. På slutten har tyskerne slengt på «GT», som skal tydeliggjøre at dette er noe spesielt. GT står for Gran Turismo, og Audi mener med dette at e-tron GT er en slags sportslig langturbil, men også en hverdagsbil, legges det til i pressemeldingen. Helgardering der, altså.

Det er imidlertid ikke til å komme ifra at Audi e-tron GT på flere måter er identisk med Volkswagen-konsernets førstefødte sportselbil, Porsche Taycan. Plattformen J1 brukes av begge bilene, og straks du kikker på teknikken, er det påfallende mange likheter mellom e-tron GT og Porsche Taycan.

HEFTIG NOK: Audis nye og elektriske sportsmodell fås i to utgaver: Audi e-tron GT og RS e-tron GT. På bildet ser du sistnevnte, som har opp mot 646 hestekrefter. Foto: Jamieson Pothecary

Akselavstanden er identisk på 2,9 meter, de deler elektriske motorer, batterier, 800V elektrisk arkitektur, totrinns girkasse på bakakselen, trekammers luftfjæringer og mulighet for bakhjulsstyring.

Både Taycan og e-tron GT lader på utrolig hurtige 270 kW om forholdene ligger til rette for det. De leveres begge med firehjulsdrift, men hos Audi er det standardutstyr.

Forskjellige modeller

Når folk beskylder deg for å være en rik kollektivfeltsnik, er det godt å vite at det er minst like behagelig bak rattet i Audi e-tron GT som i en Porsche Taycan. Om mulig er det enda et hakk mer komfortabelt, men det er vanskelig å fastslå bombastisk. Så like er Taycan og Audi e-tron, som vi foreløpig kun har testet med luftfjæringer, at du nok vil slite med å merke vesentlig forskjell. 

Tørre veier, like store hjul, sommerdekk og fortrinnsvis en bane vil kunne fremprovosere forskjellene, men på vinterføre fremstår bilene som svært nært beslektede. Og i likhet med Porsche Taycan, fås Audi e-tron GT i forskjellige modeller der den rimeligste, som bare heter e-tron GT, koster 899.900 kroner. Et steg opp gir deg RS e-tron GT til 1.269.900 kroner. 

Rekkevidden er oppgitt til henholdsvis 488 og 465 kilometer ved blandet kjøring en vindstille sommerdag.

MANGE LIKHETER: Audi e-tron GT og Audi RS e-tron GT ser forholdsvis like ut, men RS-modellen har mer sort optikk. Som ekstrautstyr kan bilene utstyres med karbonfiberpakke. Bare karbonfibertaket koster 44.200 kroner ekstra. Foto: Jamieson Pothecary

Førstnevnte har solide 476 hestekrefter og 630 Nm, og begge har et batteri med bruttoeffekt på 93,4 kWh. 0 til 100 skal gå unna på 4,1 sekunder i e-tron GT, noe som gjør den direkte sammenlignbar med en Taycan 4S.

Med sitt såkalte Performance Battery Plus som tilvalg, har Taycan 4S en samlet motoreffekt på 490 hestekrefter, men ved overboost, der effekten er økt i noen sekunder, har Taycan 4S hele 571 hestekrefter. e-tron GT har «bare» 530. 

Taycan 4S er 0,1 sekund raskere til 100 med tilhørende skryterettigheter for dem som liker slikt.

Audi RS e-tron GT og Porsche Taycan Turbo er tilsvarende sammenlignbare, men siden Taycan Turbo kun leveres med det store batteriet, som er standard uansett hvilken Audi e-tron GT-modell du måtte falle for, er sammenligningen lettere.

Taycan Turbo har 625 hestekrefter i normaltilstand, som spretter opp til 680 med overboost-effekt med launch control. Audi RS e-tron GT henger bak med henholdsvis 598 og 646 hestekrefter. 0 til 100 går unna på ekstreme 3,3 sekunder, som også her er 0,1 sekund tregere enn den arge konsernkonkurrenten fra Stuttgart.

NOK FOR DE FLESTE: Audi e-tron GT har en kombinert motoreffekt på 476 hestekrefter, som øker til 530 i 2,5 sekunder når sjåføren påkaller full akselerasjon og rivstart. Mange vil si at denne modellen er kraftig nok. Foto: Jamieson Pothecary

Sportslig tur

Om vi skal glemme Taycan et øyeblikk, hvordan føles så Audi e-tron GT på veien, lurer du? Testen starter med tåke og fuktig vær på Frysja i Oslo, hvor Audi-importøren Harald A. Møller holder til. Til disposisjon står en RS e-tron GT i en hissig grønnfarge, og en noe mer avmålt hvit e-tron GT.

Å umiddelbart sette klørne i den heftigste av dem, virker som en god idé. Turen går via Dal og Riksvei 4 til Ionitys hurtiglader på Øyer like ved Hafjell. RS-modellen suser avsted med en behagelig letthet. Svingete, islagte veier oppleves ikke som noen utfordring, og bilen lager omtrent ikke en lyd.

Audi skryter av lav luftmotstand og en cw-verdi på bare 0,24, som låter imponerende helt til du husker at en seks år gammel Mercedes-Benz C-klasse kan skilte med det samme.

Men Audi e-tron GT er imponerende. Både RS-modellen, som er unødvendig rask, og den vanlige GT-modellen oppleves som høyst tiltalende biler. Ikke minst på grunn av det lekre utseendet.

RASK: Audi e-tron GT skal klare 0 til 100 på 4,1 sekunder. Audi RS e-tron GT skal klare den samme øvelsen på bare 3,3 sekunder. Foto: Jamieson Pothecary

De to modellene kan nesten oppfattes som litt sedate på bildene, men når du ser en i ladekøen, er det liten tvil om at e-tron GT ligner fascinerende mye på den originale konseptbilen Audi e-tron GT Concept. På bildene kan det late til at bilen har en anelse for stor «hake» som henger over forakselen, men i virkeligheten fremstår ikke dette som noe problem.

Bakfra, hvor e-tron GT ser barsk ut også på bilder, skal det samme inntrykket vise seg å stemme godt med virkeligheten. Med umiskjennelige, maskuline trekk er det en elegant firedørscoupé Audi har designet.

Porsche-jakt

Med sjåførbytte og litt tid i passasjersetet, byr anledningen seg til å granske Audi e-tron GTs interiør. Setene er de samme som kan fås i Porsche Taycan, med valg mellom tre forskjellige typer sportsseter. Det oppgraderte sportssetet fås med 14-veis elektrisk justering, mens toppmodellen har 18-veis justering. 

Audi har etter beste evne forsøkt å gjemme vekk Porsche-følelsen, men her og der dukker det Porsche-DNA opp – uten at det nødvendigvis er negativt, men kanskje litt snodig. Dagens bilprodusenter snakker seg i hjel om bærekraft og bruk av kunstmaterialer der ingen dyr har dødd, noe Audi også tilbyr. Men de leverer i tillegg skinnseter som er deilige og muligens litt mindre trendy.

EKSTREM: Audi e-tron GT og Audi RS e-tron GT fås med bakhjulsstyring, låsbar differensial bak, trekammers luftfjæring og firehjulsdrift. Det er nesten utrolig hvor godt bilen tar seg frem, selv i dyp og krevende snø. Foto: Jamieson Pothecary

Den som leter, finner også andre Porsche-knapper og likheter i e-tron GT, men de er godt gjemt. Å sette seg inn i en Audi e-tron GT gir definitivt Audi-følelsen, med svært god betjening, oversikt og logikk. Skjermen foran sjåføren er glimrende utformet, mens multimediaskjermen i midten er som på en vanlig e-tron. Det liker vi godt.

Et annet element å glede seg over er fysiske knapper til å regulere klimaanlegget, noe som hos Porsche er erstattet av en litt fiklete (men lekker) skjerm.

Om noe negativt skal trekkes frem ved Audis interiør, må det være at enkelte plastflater er harde og billige. RS e-tron GT-testbilen har en tiltalende alcantara-pakke hvor til og med rattet er kledd i dette kunstmaterialet. 

Dessverre er den hvite testbilen utstyrt med et digert, sølvlakkert plastpanel innvendig, og dette burde uten tvil vært av metall eller et annet mer tillitvekkende materiale. Trøsten er at e-tron GT og RS e-tron GT kan leveres med mange spennende fargekombinasjoner, hvor kundene som føler kallet kan få karbondetaljer både utvendig og innvendig. Visuelt er det ikke stor forskjell på de to modellene, men RS e-tron GT kjennetegnes med sin sorte optikk utvendig og 20-tommers hjul som standard. I tillegg til noen velplasserte RS-merker, bedre bremser og mer standardutstyr, selvfølgelig.

MYE Å LIKE: Interiøret i nye Audi e-tron GT er for det meste bra, men enkelte billige plastdeler skuffer. Dette er en bil som er dyr over hele verden, og da burde interiøret vært et hakk mer påkostet. <strong>Foto: Jamieson Pothecary</strong> (1 / 8)

Ladeproblemer

Vel fremme på Øyer, der Ionitys hurtigladere venter, oppstår en pinlig situasjon. Mens Teslas ladeplass står der med forlokkende, røde ladestolper – som et hjelpekorps klar til å redde alle i ladenød – er det bare fire ladere til disposisjon for stakkarene som har valgt et annet bilmerke.

Kun fire ensomme ladere står på siden av Teslas mektige infrastruktur, og mer tragikomisk skal det bli når det viser seg at én av dem er ute av drift.

Turens biljournalister humrer og stemningen er gemyttlig, for snart venter behørig sladding oppe på fjellet, men vanlige elbilsjåfører som kommer til ladestasjonen synes sikkert ikke det er like artig.

LADEMORO: Nye Audi e-tron GT kan lade med utrolige 270 kW, men da må alle forhold ligge til rette. Av og til skal man være glad man i det hele tatt får ladet, for på Ionitys ladestasjon på Øyer haster det åpenbart ikke med å reparere en defekt lader som etter en uke ikke var i orden. Foto: Jamieson Pothecary

«Dette er ikke bra nok», bjeffer en forståelig nok sur mann i en sort e-tron av det vanlige slaget. Han kjører videre med uforrettet sak, noe mange nordmenn med elbil nok må akseptere i tiden fremover. Det, i tillegg til problematikken med kaldt batteri, redusert rekkevidde og ladehastigheter som på ingen måte ligner det reklamen fristet med (Finansavisen Motor kom tilbake til Ionity på Øyer en uke senere, og da var nevnte lader fremdeles ute av drift, pluss én til).

Sleipe veier

Rundt Hafjells smale og glatte fjellveier vil du føle deg vel i en Audi e-tron GT eller RS e-tron GT. Ikke bare fordi bilen lar deg fremstå vellykket og smart, men også fordi firehjulsdriftssystemet virkelig planter de enorme kreftene i bakken. Styringens presise innslag gjør deg til en slags løpsbilsjåfør bak rattet i en av disse, og slik sett må Audis nye elbil ansees å være en suksess. 

Den kjører unektelig godt, selv om den siste lille godsaken fra Porsches teknologihvelv ikke fikk være med på ferden fra Stuttgart til Ingolstadt. Det såkalte PDCC, Porsche Dynamic Chassis Control, som kort forklart går ut på at elektriske motorer på for- og bakaksel vrir på stabilisatorstag så bilen ikke krenger, finnes ikke i RS e-tron GT og e-tron GT. Det er en bagatell for de fleste e-tron GT-kjøpere, men for dem som vil ha det råeste er nok Porsche Taycan å foretrekke. I alle fall på bane, kan man anta.

FEST OG BREMS: Uansett hvilke bremser du går for, er de store. Som ekstrautstyr kan Audi e-tron GT og RS e-tron GT leveres med enorme stålskiver med tungsten-karbidbelegg. Dette forlenger bremsenes levetid og reduserer støv. Eventuelt kan du gå for keramiske bremser til 100.080 kroner. Foto: Jamieson Pothecary

Pris og konklusjon

Det er lite trolig at Audi e-tron GT blir elbilkritikernes nye skyteskive. Bilen kommer nok ikke til å bli trukket frem i debatter om hvordan selvopptatte, formuende elbilister kanskje eller kanskje ikke vil liste seg rundt i fremtidens fossilbilfrie soner, som om det er en diabolsk plan noen har. 

Vi er nå – artig nok – kommet dit at elbiler er så dagligdags og akseptert at unødvendige og til dels eksentriske luksuselbiler som e-tron GT fint kan skli under snobberadaren hos folk flest. Med bilens uansett høye prislapp vil massenes misunnelse konsentrere seg om markedets noe mer egalitære elbilmodeller.

KAN HEVES: Siden Audi e-tron GT og Audi RS e-tron GT leveres med luftfjæring, kan bilene heves og senkes etter forholdene. Om du vil ha den tøffeste looken i byen, er det Efficiency-programmet du skal velge, for det senker bilen mest om du kjører sakte. Foto: Jamieson Pothecary

Audi estimerer forøvrig at en velutstyrt e-tron GT vil koste cirka 160.000 kroner mindre enn en tilsvarende utstyrt Porsche Taycan 4S med tilsvarende batteripakke. Prisforskjellen forklares med at Audi e-tron GT har mer standardutstyr og at utstyret er rimeligere enn hos Porsche.

Det betyr at du får en Nesten-Porsche med ganske kraftig rabatt, men det kan også tenkes at det ganske lands ivrige Porsche-selgere er villige til å gjøre solide innhogg i egne marginer for å overbevise potensielle Audi-kunder om at Porsche likevel er det beste valget.

Det kan synes som at den norske Audi-importøren allerede har forutsett dette trekket, for e-tron GT selges med to forskjellige utstyrspakker som gir en rabatt på opp mot 27.440 kroner allerede før kundene med sort belte i pruting setter inn støtet.

Velger du den med størst rabatt, Audi e-tron GT Pro, fås bilen til en snau million kroner med Matrix LED-lys, glasstak, Bang & Olufsen-stereo og luftfjæring. Det må sies å være rimelig for noe som i praksis er svært nær å være en Porsche Taycan – kanskje verdens beste elbil for tiden.

Audi RS e-tron GT

Motor: Permanent Magnet-motorer (PSM)

Drivlinje: To motorer, totrinns girkasse, firehjulsdrift

HK/kW/Nm: 598/440/830

HK/kW/Nm, boost: 646/475/830

0-100 km/t: 3,3 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Rekkevidde (WLTP): 472 km

Batterikapasitet, brutto/netto: 93,4/83,7 kWh

Maksimal ladeeffekt: 270 kW

Egenvekt uten fører: 2.347 kg

L/B/H: 498/196/139

Forbruk: 20,2 kWh100 km

Bagasjerom, foran/bak: 81/405liter

Priser

Denne modellen: 1.269.900 kroner

Med utstyr: 1.700.000 kroner

 

  • Design 

De forskjellige e-tron GT-modellene ligner på hverandre, men strammer du opp en RS med karbondetaljer, ser den spenstig ut.

  • Førermiljø 

Her er det mer sportslige seter som standard, og da sitter du komfortabelt. Det er likevel mulig å justere sittestillingen så det blir meget sportslig.

  • Kjøreegenskaper 

Hvor stor forskjell det er mellom RS-modellen og vanlig e-tron GT vil først vise seg når bilen kommer på tørt underlag.

  • Ytelser 

Bilen er sykt rask på alle måter. Denne får en Taycan Turbo S til å virke litt overflødig og unødvendig dyr.

  • Plass 

To personer på langtur har det supert. Bagasjeplassen er begrenset om man skal være tre eller fire voksne.

  • Mye for pengene 

RS-modellene til Audi har alltid kostet mye – det er jo litt av poenget. Men kanskje Audi skulle gjort RS-modellen litt mer spesiell utvendig?

  • Score 8/10 

Denne utgaven snuser på høyere score på grunn av sine ekstreme egenskaper. Og det kan det hende den får en slik score etter test på sommerføre.

Audi e-tron GT quattro

Audi e-tron GT

Motor: Permanent Magnet-motorer (PSM)

Drivlinje: To motorer, totrinns girkasse, firehjulsdrift

HK/kW/Nm: 476/350/630

HK/kW/Nm, boost: 530/390/640

0-100 km/t: 4,1 sekunder

Toppfart: 245 km/t

Rekkevidde (WLTP): 488 km

Batterikapasitet, brutto/netto: 93,4/83,7 kWh

Maksimal ladeeffekt: 270 kW

Egenvekt uten fører: 2.276 kg

L/B/H: 498/196/139

Forbruk: 21,6 kWh100 km

Bagasjerom, foran/bak: 81/405liter

Priser

Denne modellen: 899.900 kroner

Med utstyr: 1.150.000 kroner

 

  • Design 

På bildene ser den kanskje litt avmålt ut, men når du ser den på gaten vil du nok bli begeistret over fasongen.

  • Førermiljø 

Sittestillingen er som i en Porsche Taycan og betjeningen er utmerket. Standardsetene er overraskende gode.

  • Kjøreegenskaper 

Styring, respons og følelse på et øyt nivå. Her vil de fleste like det de føler, også når det sammenlignes med Taycan.

  • Ytelser

 0 til 100 på 4,1 sekunder er i alle tilfeller meget raskt. Noen vil savne mer, men da blir også prisen en ganske annen.

  • Plass 

Skal du ha med barn og hund og ski, styr unna. Om barna har egen Audi til hund og ski, er e-tron GT perfekt.

  • Mye for pengene 

Nye Audi e-tron GT er ingen billig bil, men du får med en del utstyr, som gjør saken bedre.

  • Score 8/10 

Det er mye elske ved denne bilen. Vi ser frem til å teste en bil med bedre interiør, mindre plast og varme sommerhjul.

Motor
Biltester