+ mer
VIA ROMANA: Den romerske livsstilen er ikke å forakte når den kommer til uttrykk i den nye Ferrari Roma. Foto: Håkon Sæbø

Er dette den perfekte sportsbilen?

Det finnes heftigere og ikke minst dyrere supersportsbiler, men Ferrari Roma gir deg alt du kan begjære.

null

Bare innrøm det. Du klarer ikke å utnytte en Ferrari 488 Pista til det fulle på bane og du får ikke full glede av en 812 Superfast på offentlig vei. I alle fall ikke med corona-restriksjoner på reiser til Tyskland. Det betyr ikke at du bør droppe drømmen eller kansellere bestillingen på din SF90 Stradale, men du kan fint klare deg med den nye Ferrari Roma. 

BLIVENDE STED: Når du setter deg inn i en Ferrari Roma vil du antagelig aldri gå ut igjen. Foto: Håkon Sæbø

Lys i tunnelen

Roma ble egentlig lansert i fjor, men et virus fra Kina, restriksjoner fra Erna og frykt for alvorlig sykdom la en demper på det meste i 2020. Selv med enda en smittebølge over oss er det uansett mye som tyder på at lyset du ser er enden av tunnelen. Er du skikkelig heldig ser du det bak rattet i en Ferrari Roma.

Da bør du sørge for å sette Manettino-bryteren i «Sport» eller «Race», som påvirker alle bilens kjøresystemer. Deretter nappe inntil syv ganger i den store girhendelen i karbon på venstre side av rattstammen og gi gass. Da vil du bokstavelig talt blåse alt det kjipe bort i en sky av forbrent bensindamp, en sprø og raspende V8-lyd og g-krefter som kiler kroppens mange sanser på en ubetalelig måte.

KOMBINASJON: Formene og detaljene på bilen er en blanding av nytt og gammelt samt runde og skarpe på en harmonisk måte. Foto: Håkon Sæbø

Med Michelin Pilot Sport 4S-dekk i 285/35-profil på 20-tommers felger skulle gjerne asfalten vært 30 grader varmere og dekkene det dobbelte, men med mindre du har vridd Manettino-bryteren til ESC OFF vil du overleve.

Heftige ytelser

Med litt følsom høyrefot i de laveste girene vil du likevel ha full kontroll, for så å nappe i høyre girspak når det begynner å blinke i turtallsindikatoren på rattet ved 7.500 omdreininger. Den nye åttetrinns dobbeltclutchkassen sjalter da like kjapt som smellet i de to doble eksosrørene, før ferden fortsetter på samme måte i de neste girene.

FINN ÉN FEIL: Ferrari Roma har ikke varme i rattet, men ellers stemmer alt når du sitter bak det. Foto: Håkon Sæbø

De 620 hestekreftene i den 3,9 liter store V8 turbomotoren tar deg med launch control til 100 kilometer i timen på 3,4 sekunder. 5,9 sekunder senere passerer du 200 på vei mot toppfarten på 320 kilometer i timen. Lenge før det har den integrerte bakspoileren hevet seg for å gi deg økt marktrykk, mens du nyter tunnelsyn og en stabilitet få kan matche.

Før eller siden må du benytte de store, ventilerte og perforerte keramiske bremsene som hovedsakelig benytter de samme dekkene i 245/35-profil på akslingen foran for å få ned farten. Litt avhengig av hastigheten og bremsekraften vil bakhjulene slite med veigrepet, men stabiliteten er likevel så god at logringen bare føles deilig.

PRAKTISK: Berøringsskjermen i midtkonsollen betjener en rekke komfortfunksjoner. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 4)

Så kan du dreie på det tykke profilerte sportsrattet med deilige grepsoner i skinn og karbonbesetning oppe og nede. Da vil du erfare at ingeniørene hos Ferrari gjør noe annerledes enn alle andre, for styrefølelsen er nesten uvirkelig som i et dataspill, men med respons som i en gokart. Du tror det ikke før du får se det.

Toseter pluss

På bane og med de overnevnte temperaturene vil alle disse opplevelsene trolig forsterkes, men det er greit å ha noe å glede seg til når skisesongen er over også. Du får nemlig plass til både ski og golfsett ombord når du legger ned det det som kan se ut som bakseter. Det er i alle fall setebelter der, men Ferrari er ærlige nok til å kalle bilen en 2+ og ikke en 2+2.

COCKPIT: Med omsluttende alcantara og skinn i flere kontrastfarger kommer passasjerens cockpit-følelse godt frem. Foto: Håkon Sæbø

De to setene foran har imidlertid ikke bare god plass, men også individuell plass, da utformingen og bruk av skinnkvaliteter og farger gjør det til to separate cockpiter. Passasjeren har en liten berøringsskjerm for betjening av blant annet klima- og stereoanlegg, samt avlesning av kjøre- og andre funksjoner foran seg.

Sjåføren har en mer omfattende cockpit til disposisjon hvor rattet bare er en av forskjellene. Instrumentpanelet er blitt heldigitalt med flere visningsalternativer, inkludert et med en stor turteller lik de eldre analoge. Da kan du velge hvilke øvrige funksjoner du vil se ved siden av, og hvor du vil se dem.

Et fullt kart med små symboler for hastighet og andre nødvendigheter er kjekt på ukjente steder, mens en mer moderne visning med horisontal turteller og smalt kart også kan velges.

IKKE RØD: I fargen Grigio Titanio metallic kommer de mange, vakre linjene og fasongene godt frem. Foto: Håkon Sæbø

Utallige valg

Dette betjenes fra det nevnte rattet som har et utall funksjoner som gjør at du i praksis aldri behøver å slippe det. Manettino-bryteren for kjøreoppsett og en berøringsflate for de mange valgene i instrumentpanelet, samt særegne og velfungerende blinklysknapper er noe.

Flere haptiske knapper, vippebrytere og hjul både foran og bak rattet for betjening av alt fra fartsholder, telefon og stemmestyring til audioanlegg, fjernlys og vindusviskere kan virke overveldende, men alt er intuitivt og lett å lære.

VELLYD: Strenge regler begrenser lydbildet noe, men ved aktiv kjøring vet Ferrari hvordan det skal låte. Foto: Håkon Sæbø

Et lite panel til venstre for rattet betjener lys, justerer speil, styrer parkeringssystemer og kameraer, samt start/stop-knappen du bør benytte ofte. Hvor mye sparer du egentlig verden og deg selv ved å kvele V8-eren på rødt lys?

En liten berøringsskjerm i midtkonsollen fungerer så bra slike skjermer kan, med betjening av blant annet bilinnstillinger, stereo, telefon og klimaanlegg, samt kjøling og varme i setene. Varme i rattet får du ikke, men det bør ikke diskvalifisere bilen, selv her i det kalde nord. En tradisjonell volumbryter kan også savnes, men hvor viktig er det?

INKLUDERENDE: Foran passasjeren sitter det en skjerm for enkel betjening og avlesning. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 4)

Uovertruffen luksus

Det er likevel den totale utformingen og materialkvaliteten som er prikken over i-en i Ferrari, bokstavelig talt. Vi fant plast nede i koppholderen, men den var ikke av vannpistolkvalitet for å si det sånn.

Resten av interiøret, og da mener vi resten, har mykt stoff nederst, så skinn i flere farger, alcantara og karbon oppover. Verdt er det også å merke seg at nøkkelen er et lite smykke i metall og skinn med Ferrari-logo.

KLASSISK: Spiss front, langt panser, lavt overbygg, store hjul og rund hekk har vært gjort før, men sjeldent så vakkert. Foto: Håkon Sæbø

I tillegg er det montert noen beslag, lister og andre detaljer i krom, samt pedaler i aluminium, som strekker tankene tilbake til svunne tider. Hele følelsen, opplevelsen og lukten gjør at du bør sette deg inn i bilen, noe som igjen gjør at du vil ha den.

Setene er nå blitt 18-veis justerbare med hovedfunksjonene nede på seteputen og alle de andre i berøringsskjermen. Selv om du strammer sidestøtten i ryggen og puten maksimalt er det ikke brutale sportsseter du sitter i, men du må være passe gal før du føler at du slenger rundt i den dype cockpiten.

Nydelige former

Uten å være sexistisk er det fristende å si at bilen har deilige runde former, der Lamborghini har skarpe kanter og rette linjer. Fasongen er så klassisk den kan bli, og det er et kompliment til Aston Martin også, selv om bilene er vidt forskjellige.

Fronten på Roma har et bratt overheng, fremtredende spoiler og en stram grill med rektangler i varierende størrelse. Denne glir igjen over i lyktene med avanserte LED-lys og kjørelys som kan minne om Volvos Tors hammer. Mellom buene over forskjermene er det en langstrakt kuppel, mens den lave kupeen og markerte sideskjørtene glir over i den kraftfulle hekken.

Ovenfra ser den ut som en halvsirkel, med to små og tøffe doble baklykter som flukter med eksosrørene lenger ned. Under den lille, integrerte hekkspoileren avrundes bilen elegant ned mot den mer voldsomme diffusoren, som levner liten tvil om at italienerne mener alvor.

Deilig langturbil

Foruten de heftige sportsbilegenskapene må du ikke glemme at bilen også kan være en komfortabel GT-cruiser, selv om aktiv bruk av gasspedalen kjapt hisser opp bilen til en sportsbil igjen.

Med kjøreprogrammet i Wet eller Comfort er demperne i bilens Magneride adaptivt sportsunderstell mykere, gassresponsen tregere, giret snillere og lyden lavere. Helt inntil du skrur opp volumet i det flotte JBL-anlegget.

FORM OG FUNKSJON: 20-tommers felger med brede Pilot Sport-dekk og keramiske bremser både ser bra ut og fungerer utmerket. Foto: Håkon Sæbø

Selv om dette er Ferraris rimeligste bil koster den rundt tre millioner kroner på norske skilter, før du bestiller mye av det du ønsker ekstra. Det er på linje med sammenlignbare modeller fra Porsche og Aston Martin, men alle disse har heldigvis også sine særegenheter.

Ferrari tar ikke munnen for full når de sier at Roma tilbyr tidløs eleganse med imponerende ytelser. Vi vil legge til heftige kjøreegenskaper, fantastisk interiør og moderne teknikk. Vi elsker det søte liv.

Ferrari Roma

Motor:3,9 liter V8 T

HK/kW/Nm 620/456/760

0-100 km/t:3,4 sekunder

0-200 km/t 9,3 sek.

Toppfart:320 km/t

Egenvekt uten fører:1.472 kg

L/B/H:466/197/130 cm

Forbruk:1,12 l/mil

CO2-utslipp:255 g/km

Bagasjerom: 272 liter

  • Pris

Fra 2.990.000 kr

Denne med utstyr 3.690.000 kroner

  • Pluss

Kjøreegenskaper

Interiør

Ytelser

  • Minus

Bakseteplass

Ikke varme i rattet

Fartsgrenser

  • Design

Hvis Lamborghini er mann, er Ferrari en dame, og det er IKKE ment negativt.

  • Førermiljø

Hadde Rolls-Royce laget sportsbiler, kunne de ikke gjort det bedre.

  • Kjøreegenskaper

Har du ikke kjørt en Ferrari vil du ikke skjønne det uansett.

  • Ytelser

Ikke raskest med tohjulsdrift, men du vil aldri savne bedre ytelser.

  • Plass

Det Ferrari hevder er bakseter er med på å gjøre bagasjerommet akseptabelt.

  • Mye for pengene

Litt dyrere enn 911 Turbo S, men det er noe eget med en italiensk sportsbil.

  • Konklusjon 10

Latterlige bakseter og manglende rattvarme er ikke nok til å ødelegge toppkarakteren.

Motor
Biltester