<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
ELBIL: Mokka-e er den første bilen med Opels helt nye designspråk og er en tøff liten SUV med spenstige farger, kontraster. og detaljer. Foto: Andreas Scheel

Slik gjør Opel elektrisk comeback

Opel fikk ikke fullklaff med elbilene Ampera-e og Corsa-e, men den helt nye Mokka-e har alle forutsetninger for å bli en suksess.

Publisert 31. mars 2021 kl. 17.20
Lesetid: 7 minutter
Artikkellengde er 1623 ord

Den lille SUV-en Opel Mokka har gjort det bra i det norske markedet. Siden lanseringen i 2012 har Opel registrert 6.000 Mokka med fossile drivlinjer, men i elbillandet Norge er det nå ledning som gjelder. Mokka-e er derfor løsningen på utfordringene Opel har hatt de siste årene.

– Ingen misliker Opel, hevder merkesjef Reidar Holtedal, men det har ikke vært nok.

Stadig eierskifter

Opel har vært på en ørkenvandring spesielt de siste fem årene med eierskap fra GM, PSA og nå Stellantis, mens Bertel O. Steen har overtatt importen. Forhandlerapparatet har stort sett bestått, men en modellportefølje med varierende identitet har ikke slått helt an. Ifølge informasjonssjef Stein Pettersen er det i ferd med å endre seg.

FORHÅNDSSOLGT: Informasjonssjef Stein Pettersen (t.v.) og merkesjef Reidar Holtedal i Opel Norge har fått positive tilbakemeldinger og mange kontrakter på den helt nye elbilen Mokka-e. Foto: Andreas Scheel

– Før vi fikk vist frem Mokka-e hadde vi 400 kontrakter, og vi forventer å selge de rundt 1.200 bilene vi får i løpet av året. Opel skal være en tysk bil blant Stellantis-konsernets mange merker, og med egne dedikerte designere er Mokka-e den første bilen med vårt nye designspråk, sier han.

Mokka-e ser heldigvis nesten lik ut som konseptbilen. Spenstige fargekombinasjoner, store hjul og hjulbuer, samt store og små designelementer med såkalt Vizor element i fronten, inkludert en stor Opel-logo. Alt ligger dermed endelig til rette for en revitalisering av det tradisjonsrike merket etter noen turbulente år.

Suksessen uteble

Da Opel lanserte sin GM-elbil Ampera-e med god plass, lang rekkevidde og lav pris, lå alt til rette for en megasuksess. Dårlig tilgang på biler, økte priser og nye konkurrenter ødela for dette, selv om 3.765 biler siden 2017 er bra for å være Opel.

NYTT OG GAMMELT: Førermiljøet i den nye Opel Mokka-e er en blanding av nye digitale skjermer og velfungerende fysiske kontroller fra Opel-lageret. Foto: Andreas Scheel

PSA-småbilen Corsa-e er i tillegg solgt i 700 eksemplarer det siste året i konkurranse med blant annet søstermodellene Peugeot e-208 og DS3 e-Tense. Mokka-e vil også konkurrere med Citroën e-C4 som i disse dager rullet ut fra forhandlerne og alle disse bilen bygger på den samme plattformen.

For Mokka-e betyr det en teoretisk rekkevidde på 324 kilometer, priser på rundt 300.000 kroner, tøft SUV-design, grei plass og gode kjøreegenskaper. I sommertemperaturer bør derfor en kjøretur fra Oslo til Gøteborg, Kristiansand eller Lærdal ikke by på problemer.

TØFF: Brede, smale baklykter og kantede detaljer ser bra ut. <strong>Foto: Andreas Scheel</strong> (1 / 4)
TØFF: Brede, smale baklykter og kantede detaljer ser bra ut. Foto: Andreas Scheel

Uten å kjøre batteriet helt tomt tyder batteriindikatoren og faktisk kjørelengde på at vi ville klart rundt 270 kilometer i null grader med varierende kjøring. Topografi, vind, last og kjørestil vil i tillegg få betydning for hvor langt du kommer.

De tre kjøreprogrammene Eco, Normal og Sport får i tillegg betydning for både rekkevidden og kjøreopplevelsen på en måte du forventer av de tre. Når du starter bilen i Normal har du 109 rolige hestekrefter til disposisjon inntil du gir full gass. I Eco har du kun 82 slappe hestekrefter, igjen inntil du gir full gass.

Spreke hester

I Sport får du 27 eller 54 hestekrefter ekstra, og med en kjapp gassrespons føles de veldig spreke når forhjulene drar deg i gang. Helt til du begynner å tøffe deg på motorveien. Topphastigheten gjør at du ikke klarer å miste førerkortet før du ypper deg nede i 100-sonen, men det er neppe derfor du kjøper en rimelig elbil uansett.

For å være en elbil er ikke Mokka-e spesielt tung og til tross for en bakkeklaring på nesten 20 centimeter er tyngdepunktet lavt. Litt fastere fjæring enn sine franske søsken har den tyske bilen også.

SÆREGEN: Høy bakkeklaring, kule detaljer, samt en bred og markert diffusor gjør bilen småtøff. Foto: Andreas Scheel

Selv med en litt ufølsom elektrisk styring, som vinterdekkene må ta noe av skylden for, er det morsomt å holde hastigheten oppe på svingete småveier. Å holde seg unna bremsepedalen kan jo forsvares som økonomisk kjøring også, samtidig som det er gøy.

Regenereringen skjer på to nivåer, i tillegg til med bremsepedalen inntil et visst nivå, men bilen har ikke den aggressive e-pedalen enkelte andre elbiler tilbyr.

I kjøreoppsettet Normal må du være mer tålmodig ut av lyskryssene og i Eco stille lavere krav til klimaanlegget, samt at styringen lettes ytterligere. Det betyr noen kilometer ekstra rekkevidde, og det å rekke helt frem uten å måtte lade har også sin sjarm.

PRAKTISK: 60/40-delt baksete og et romslig bagasjerom gjør Mokka-e praktisk på flere måter. <strong>Foto: Andreas Scheel</strong> (1 / 3)
PRAKTISK: 60/40-delt baksete og et romslig bagasjerom gjør Mokka-e praktisk på flere måter. Foto: Andreas Scheel

Litt tålmodighet

Med en ladekapasitet på inntil 100 kW kan du fylle 80 prosent av batteriet på en halvtime hvis du skal på skikkelig langtur. Hjemme lader du batteriet på fem eller åtte timer avhengig om du har 7,4 eller 11 kw lading, og vanlig stikkontakt tar selvfølgelig lenger tid. Mens du bygger opp strømregningen får du bedre tid til å sjekke ut interiøret, som er en blanding av nytt og gammelt.

Det digitale instrumentpanelet styres fra blinklyshendelen og berøringsskjermen i midtkonsollen fremstår som en stor, todelt skjerm med en rekke visningsalternativer.

Fartsholder, telefon og stereoanlegg kan betjenes fra rattet, mens det meste annet styres med berøring på en funksjonell måte, så fremt du ikke er opptatt med trafikken.

MULTIFUNKSJONER: Det digitale instrumentpanelet betjenes via blinklyshendelen, mens fartsholder og radio styres fra rattet. Foto: Andreas Scheel

Egne fysiske knapper for hovedmenyer som stereo, navigasjon, telefon og apper sitter på en egen rad sammen med en egen volumbryter, og er kjent for Opel-eiere fra før. Det samme er funksjonsvelgerne for klimaanlegget litt lenger ned, mens valg av kjøreoppsett og sikkerhetsfunksjoner skjer nede mellom setene, hvor også en praktisk vippebryter for giret er plassert.

De store digitale skjermene, Apple CarPlay og Android Auto er standard på alle utstyrsnivåer over innstegsmodellen, mens enkelte funksjoner kan betjenes med stemmestyring. Dette rakk vi ikke å prøve på vår lille kjøretur, men superenkel forskning og bred erfaring tilsier at dette vanligvis fungerer for noen funksjoner, som «ring kona» og «P1».

Godt førsteinntrykk

Når det første du gjør etter å ha satt deg inn i bilen er å koble til telefonen uten noe kluss, blir du glad. Alt i alt fungerer betjeningen intuitivt og bedre enn hos flere av søskenmodellene, mens grafikken er god, men ikke best.

AVLEGS: Mens andre sverger til haifinner, har Opel fortsatt gamle, men velfungerende, antenner på lager. <strong>Foto: Andreas Scheel</strong> (1 / 4)
AVLEGS: Mens andre sverger til haifinner, har Opel fortsatt gamle, men velfungerende, antenner på lager. Foto: Andreas Scheel

Opel kan seter, og i en Ultimate-versjon med delskinn og alcantara er tilt av seteputen det eneste vi langbente savner. Et behagelig multifunksjonsratt med varme og gode justeringsmuligheter bidrar til en god sittestilling.

I baksetet vil heller ikke langbente trives over tid, men bagasjerommet er romslig og takhøyden stor. En blanding av pianolakk, polstrede materialer, kunstskinn og plast gir et godt helhetsinntrykk, men det er ingen premiumbil du sitter i.

Utstyrsnivået er lavt på innstegsmodellen Edition, men vil du ha det du trenger og fortjener, har både Elegance, den mer sporty GS Line og toppmodellen Ultimate mye utstyr. Da må du betale litt eller ingenting for nøkkelløs betjening, IntelliLux LED Matrix adaptivt frontlyssystem og sikkerhetspakke med adaptiv fartsholder, filassistent og fotgjengeroppdagelse.

FARGERIK: Korte overheng, store hjul, spenstige farger og kontraster gjør Mokka-e til et lyspunkt på veien. Foto: Andreas Scheel

Størrelsen teller

16, 17, eller 18-tommers felger har dessuten mye å si for bilens utseende, slik de mange spenstige fargene og sorte kontrastpanelene på panser og tak også har. Radioantennen fra forrige årtusen fungerer tilsynelatende utmerket, helt til du glemmer å skru den av før du vasker bilen i vaskehall.

Opel Mokka-e er likevel på mange måter kulere enn praktisk, men kombinasjonen av pris, rekkevidde, plass, kjøreegenskaper, design og interiør gjør at det er lett å la seg friste i en verden hvor elbiler fra både nær og fjern er i ferd med å bli dusinvare.

Opel Mokka-e

 

Motor Elmotor, forhjulstrekk

HK/kW/Nm 136/100/260

0-100 km/t 9,0 sek.

Toppfart 150 km/t

Vekt 1.525 kg

L/B/H 415/179/153 cm

Batteri (netto) 46,3 kWh

Rekkevidde WLTP 324 km

Forbruk pr. 100 km 17,4 kw

Ladeeffekt 150 kw

Tilhengervekt 0 kg

Taklast 70 kg

Bagasjerom 320/1.060 liter

  • Pris

Pris fra 287.900 kr

Pris denne 339.900 kr

  • Pluss

Pris

Design

Særegenhet

  • Minus

Antenne

Bakseteplass

Rekkevidde

  • Design

Som en liten SUV/Crossover treffer Mokka-e på det meste, inkludert farger.

  • Førermiljø

Moderne, brukervennlig og omfattende med lite hardplast.

  • Kjøreegenskaper

Høy bakkeklaring, men lett for å være elbil med Opel understell.

  • Ytelser

Kjapp i begynnelsen, men ingen motorvei-killer.

  • Plass

Greit foran og i bagasjerommet, men trangt i baksetet.

  • Mye for pengene

Denne pakken er attraktiv for dem som vil skille seg litt ut.

  • Konklusjon 7

Vellykket og morsom elbil som gir nytt håp for Opel.