<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
VIL STEDER: Mercedes-Benz GLA 250e er en lekker bil å se på, men er den god nok for kresne nordmenn? Foto: Håkon Sæbø

Test av Mercedes GLA 250e: Her er mye riktig, men den har en  nærmest utilgivelig mangel

Nye og ladbare Mercedes-Benz GLA 250e gjør mye riktig, men har likevel en nærmest utilgivelig mangel.

Publisert 4. apr. 2021 kl. 10.35
Oppdatert 6. apr. 2021 klokken 16.39
Lesetid: 7 minutter
Artikkellengde er 1673 ord

Mercedes-Benz gjør mye riktig med sin nye og passe snertne crossover-SUV. For dine irriterende kolleger som alltid serverer humor av det litt banale slaget, er bilen en gave. Navnet åpner for en hel verden av «artige» ordspill på kontoret, som nok begynner med: «Jasså, erru GLA nå? He-he». Snart har du tilnavnet «GLAdlaksen» på kontoret, når vi en gang vender tilbake dit.

Rask til 100

Nye Mercedes-Benz GLA 250e er en ladbar hybrid, og kan i utgangspunktet virke som en ganske fristende pakke. Systemeffekten – den kombinerte kraften fra bilens elektriske og bensindrevne motor – er på tillitsvekkende 218 hestekrefter. Dreiemomentet er 450 Nm og ifølge Mercedes-Benz skal 0 til 100 gå unna på friske 7,1 sekunder. Dette fremstår jo lovende, men som ingressen antyder er det noe som mangler i denne bilen. Det, og følelsene rundt, skal vi komme tilbake til.

Et godt førsteinntrykk

Når du åpner den forholdsvis tunge døren og speider inn i det romslige interiøret, er det en snedig blanding av blanke og matte materialer som møter deg. Noe er sort og blankt, noe ser ut til å være aluminium, og de to skjermene lyser opp i blått. Mercedes presenterer her et tiltalende interiør det er lett å la seg sjarmere av – ikke minst når skumringen sniker seg på og det omfangsrike interiørlyset får vist seg frem.

LEKKERT OG LITT VULGÆRT: Mercedes-Benz GLA 250e har et flott interiør som mange kan like. Mot kvelden legger du merke til den herlige interiørbelysningen som slett ikke er blyg. Her får du kraftige farger om du vil, men det kan også tones ned. Foto: Håkon Sæbø

For noen er det kanskje litt vulgært med rosa, blått og grønt interiørlys, men dette kan selvfølgelig justeres etter smak og overbevisning. Ønskes en mer sober fremtoning, kan mindre skrikende farger settes, som gir interiøret en mer elegant fremtreden.

Som kjent lanserer Mercedes-Benz i disse dager en helelektrisk versjon av GLA 250e. Mercedes EQA, som elbilen heter, vil med stor sikkerhet sjarmere seg inn i folks bildrømmer på grunn av det lekre interiøret, akkurat slik GLA 250e gjør nå.

Infotainmentsystemet MBUX gjør en god jobb med å hjelpe sjåføren, blant annet med utvidet virkelighet, AR, som på engelsk står for augmented reality. Når navigasjonen velges, kan det på skjermen i midten sees levende bilder av utsikten fremover, men med grafiske elementer nærmest hengende i luften som peker sjåføren i riktig retning.

I kombinasjon med nær selvkjørende egenskaper hvor du nesten ikke behøver å styre selv på motorveien, oppleves GLA 250e som en moderne og spennende bil. I alle fall om du ikke er vant med å kjøre S-Klasse eller noe annet enormt kostbart og avansert.

MER AV DETTE, TAKK: Mercedes-Benz GLA 250e har et interiør som må sies å være mer spennende enn det konkurrentene fra BMW og Volvo tilbyr. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 5)
MER AV DETTE, TAKK: Mercedes-Benz GLA 250e har et interiør som må sies å være mer spennende enn det konkurrentene fra BMW og Volvo tilbyr. Foto: Håkon Sæbø

GLA er en tjukkas

På motorveien seiler du komfortabelt avsted. GLA 250e er støydempet i tilstrekkelig grad, som gjør at bilen er avslappende å kjøre langt med. I motsetning til helelektriske EQA behøver du ikke å tenke på ladestopp, men fra tid til annen må du tenke på en bensinstasjon, siden bensintanken er nær plagsomt liten.

Om du slett ikke har til hensikt å kjøre fort i svinger, eller på annen måte utforske bilens grenser, gjør det ikke noe at Mercedes GLA 250e er en tjukkas. Egenvekt uten sjåfør nærmer seg 1,8 tonn som er mye for en bil av denne størrelsen. Vekten og de tilhørende svake kjøreegenskapene ved hard kjøring, henger selvfølgelig sammen med batteriet som er større enn hos konkurrentene.

På Finansavisens Motors faste testrute, som inkluderer litt bykjøring, landevei og noe motorvei, klarer GLA 250e brukbare 50 kilometer uten å forsyne seg av bensintanken. Det er akseptabelt tatt i betraktning at det i skrivende stund fremdeles er stedvis vinterføre, og gir gode muligheter for å klare Mercedes’ påståtte elektriske rekkevidde på 61 kilometer på sommerføre.

LKERE LINJER: Mercedes-Benz GLA 250e har et forholdsvis barskt oppsyn. Med en batterikapasitet på 15,6 kWh skal bilen klare 61 kilometer på elektrisitet, målt etter WLTP-standarden. Foto: Håkon Sæbø

Konklusjonen rundt den utslippsfrie kjøringen er som med så mange andre moderne ladbare hybrider: Kan du lade hjemme, på jobb eller begge steder er det gode muligheter for at du kan kjøre elektrisk i det daglige, og følgelig bruke svært lite drivstoff totalt sett.

En litt finurlig egenskap ved testens ladbare hybrid er at den også kan hurtiglades med en effekt på 24 kW. Dette er ikke kraftig sammenlignet med de nyeste rene elbilene på markedet, men gir i det minste mulighet til å raskt lade opp på en offentlig ladestasjon, om du enten veldig gjerne vil, eller i fremtiden kanskje må, kjøre elektrisk i byen.

Kjente og farlige konkurrenter

Mercedes-Benz GLA konkurrenter er the usual suspects. Mini Countryman i ladbar utgave er muligens den særeste av dem, mens Volvo XC40 T5 Recharge og BMW X1 25e sklir pent inn i middelklassestrøk der naboer skuler på hverandre.

De er alle liksom-snobbete biler som gir inntrykk av velstand og god smak uten at det blir for prangende.

FÅR DEG PÅ KROKEN: Mye Mercedes-Benz GLA 250e kan trekke 1.800 kilo, som knuser BMWs ladbare konkurrent X1. Denne kan bare ta stakkarslige 750 kg. Foto: Håkon Sæbø

Volvo-en er dyrest av disse fire med sin startpris på 480.000 kroner, mens Mercedes GLA ligger omtrent likt som BMW X1 og Mini-en. Alle tre koster rett i underkant av 450.000 kroner før utstyret lastes på og prisen fort nærmer seg 600.000 – i alle fall for Mercedesens del.

En viktig mangel – les her

Det er imidlertid et element ved GLA 250e som skuffer, og som den rikholdige ekstrautstyrslisten dessverre ikke kan veie opp for. Dette er et punkt der både Mini-en og BMW-en tar innersvingen på denne lekre Mercedes-en: GLA 250e kan ikke leveres med firehjulsdriften som trygghetssøkende bilkjøpere med «fjellhytter» ha.

Av samme årsak river BMW-apparatet seg i håret over å lansere en elektrisk SUV, iX3, med bakhjulsdrift, men enda verre er det for GLA i ladbar utgave siden denne må klare seg med forhjulsdrift.

Bensinmotoren har fire sylindere og er utviklet i samarbeid med Renault for å spare penger. Derfor er det best å bare godta å bli kalt «GLAlaksen» på jobb, og ikke si noe som helst om den litt hylete motorens egentlige opphav. Når batteriet ikke er tomt, bruker GLA 250e strøm til fremdrift og da er bilen behagelig stillegående, men når den lille bensinmotoren omsider hopper i gang i byen, er det med en lyd som ikke induserer noen luksusfølelse. Det gjelder forøvrig de fleste ladbare hybrider med små bensinmotorer, og begrenser seg ikke til testens Mercedes.

Det er likevel et interessant poeng siden det stadig blir mer å velge mellom, både når det kommer til ladbare hybrider og helelektriske biler.

SLUKER NOK? Mercedes-Benz GLA 250e har et bagasjeromsvolum på ganske akseptable 385 liter, men BMW X1 i ladbar form tar 450 liter og Volvos konkurrent sluker hele 460 liter. Foto: Håkon Sæbø

Det er tydelig at GLA er gjennomarbeidet og attraktiv gitt at kunden ikke kikker for nøye på drivlinjen. De 218 hestekreftene som loves oppleves ikke like potente som da luksusbiler hadde sekssylindrede motorer og tilsvarende effekt på 2000-tallet.

Det hadde kanskje Mercedes sluppet unna med nå, hadde GLA 250e hatt nordmenns etterlengtede trekk på alle fire. Men siden dette er en slags SUV med hjuldrift kun foran, havner den litt på siden av det folk egentlig ønsker seg.

Konklusjon

Om du imidlertid er en av dem som mestrer vinterkjøring uten firehjulsdrift, kan du trygt kjøpe en Mercedes-Benz GLA 250e. Med sin akseptable elektriske rekkevidde og det som må være ett av segmentets absolutt mest innbydende interiør, er GLA en bil du blir glad i.  Skru bare opp musikken og ikke lytt for mye til den Renault-motoren under panseret.

Mercedes-Benz GLA 250e

 

Motor: 1,3 l. R4 turbo bensin, elmotor

Drivlinje: Ladbar hybrid, forhjulsdrift

HK/kW/Nm, system: 218/160/450

HK/kW/Nm, forbrenningsmotor: 160/118/250

HK/kW/Nm, elmotor: 102/75/300

0-100 km/t: 7,1 sekunder

Toppfart: 220 km/t

Rekkevidde (WLTP): 61 km

Batterikapasitet: 15,6 kWh

Egenvekt uten fører: 1.775 kg

L/B/H: 441/183/161

Forbruk: 0,16 l/mil

CO2-utslipp: 23 g/km

Bagasjerom: 111/1.111 liter

Tilhenger: 1.800 kg

Priser:

Denne modellen: 460.900 kroner

Med utstyr: 642.260 kroner

 

  • Pluss 

Ser dyr og lekker ut

Brukbart med plass

Deilig interiør

  • Minus 

Litt upolert drivlinje

Ikke firehjulsdrift

Blir i det dyreste laget

 

  • Design 

Her har Mercedes-Benz truffet godt. Nye GLA ser definitivt bra ut til å være en slags SUV.

  • Førermiljø 

Setene er gode og sittestillingen oppreist, slik voskne folk liker det. Også er er Mercedes GLA treffsikker.

  • Kjøreegenskaper 

Bilen veier nesten 1,8 tonn før du har satt deg inn. Det påvirker kjøreegenskapene negativt, men styringen er presis nok.

  • Ytelser 

Bilen er rask nok når du klemmer til, men oppleves likevel litt uvillig. Bilen trives best i et mer bedagelig tempo.

  • Plass 

Sjåfør og passasjerer sitter greit og bagasjerommet har en logisk fasong, men konkurrentene fra BMW og Volvo har mer plass baki.

  • Mye for pengene 

Startprisen kan virke forlokkende, men når utstyret du vil ha lastes på, blir det slett ikke så billig.

  • Score: 7/10

 Mercedes-Benz GLA 250e passer for dem som bryr seg mer om status og utseende enn firehjulsdrift og kjøreegenskaper.