Dieselmotoren er ikke død, bare dyr
Kias store SUV Sorento dukker snart opp med ledning til en gunstig pris, men dieselversjonen har mye å by på, selv med avgifter.
Det er mange måter å skille seg ut i trafikken på. Du kan kjøpe en bil som produseres i et lavt antall, du kan velge en ekstremt dyr bil, du kan bestemme deg for en sær drivlinje eller finne en rar farge.
Alternativt kan du bestille en Kia Sorento og bli nummer 685 som har kjøpt en slik bil i Norge siden introduksjonen i 2002. Det er ikke fordi den er sjelden, dyr, sær eller rar, men den har falt litt mellom flere stoler i det norske markedet.
De fleste som ønsker seg en stor SUV har enten valgt et premiummerke eller en bil som har glidd billig gjennom avgiftssystemet. Kia Sorento er ikke og har ikke vært hverken premium eller billig, så den nye dieselversjonen vil neppe heller gjøre de store utslagene på registreringsstatistikken. Det er synd, for det er mye å like ved bilen.
Ladbar kommer
Da må det samtidig nevnes at Sorento snart dukker opp som plugg-inn-hybrid med priser fra 599.900 kroner, og tar opp kampen med de ladbare syvseterne Ford Explorer og Volvo XC90. Noe som gjør den mer attraktiv på flere måter, til tross for at diesel trolig kler bilen bedre.
Selv om premiumfølelsen ikke er påtrengende, er utstyrsnivået i den nye Sorento meget høyt. Nesten litt for høyt noen ganger, da de utallige Drive Wise sikkerhetssystemene kan være litt nidkjære. At de minner deg på fartsbokser kan unnskyldes, men andre ganger varsler de om ukjente og tilsynelatende usynlige farer med både lyd og lys.
At lyden i høyttalerne reduseres gjør at du ikke kan overse varslingene heller, men det er vanskelig å argumentere mot sikkerhetssystemer. Selv om det er irriterende at den i overkant aktive filassistenten må slås av hver gang du starter bilen. Det er imidlertid mye positivt med den nye Sorento også, som har en rekke finesser.
Særegne løsninger
Automatisk stengning av friskluft i tunneler er bra, og ved køkjøring med fartsholder varsler den når bilen foran starter opp. Kjekt for alle uoppmerksomme sjåfører og de som ikke klarer å la mobilen ligge. Ved bruk av blinklys blir henholdsvis venstre og høyre instrumentklokke en monitor som viser dødvinkelen, i tillegg til eventuell varsling hvis det er noen der.
Instrumentklokkene vil dessuten endre utseende avhengig av hvilke kjøreoppsett du har valgt i primærsystemet Drive. Du har også flere kjøreprogrammer tilgjengelig i Terrain, så bilen benytter alle kjøresystemene enten du vil kjøre økonomisk eller sportlig, og i gjørme eller på snø. Eller kombinasjoner av disse, som sportslig vinterkjøring.
Det takler bilen eksemplarisk, og takket være lav vekt, effektiv dieselmotor og en velfungerende åttetrinns dobbelclutch girkasse ble både X5 og Model X sinker på de svingete og morsomme fjellveiene opp fra Hallingdal. Ytelsene er ikke voldsomme, men dieselmotoren er sterk nok for de fleste.
Et tretrinns ESP-system gir deg samtidig muligheten til å utnytte overstyring og hjulspinn etter ønske og behov, for både økt lekenhet og effektiv fremdrift, med de konsekvenser det medfører.
Noe støy
Sammen med en fin styring, forutsigbar oppførsel og et effektivt firehjultrekksystem blir det en fornøyelse å kjøre bilen aktivt. Så også på fastere underlag, men da antar vi sommerdekkene vil forbedre opplevelsen ytterligere. Noe vind- og veistøy vil du oppleve når hastigheten øker, men der kommer en av forskjellene på koreansk og tysk luksus frem.
Uten direkte sammenligning med andre dieselbiler virker det som om det tar lengre tid for å varme opp ratt, seter og kupeen enn i andre biler. Det kan skyldes at vi er bortskjemt med mange ladbare biler i vinter, som har mer effektive varmesystemer enn tradisjonelle dieselmotorer.
Det er imidlertid noe Defa kan hjelpe deg med, sammen med elektrisk hengerfeste og andre lasteløsninger, samt en rekke design- og interiørdetaljer fra en rikholdig ekstrautstyrsliste. En UVO Connect App-løsning gir ekstern tilgang til bilen, og infotainmentsystemet støtter Apple Carplay og Android Auto.
Lang garanti
Stereoanlegget fra Bose med 12 høyttalere løfter lydopplevelsen, mens et head-up display lar deg velge og lese ønsket kjøreinformasjon underveis. I hele syv år, tilsvarende bilens garantiperiode, har du gratis nettbaserte tjenester for blant annet Kia Live Services, navigasjon, vær og trafikk.
Den store rammeløse berøringsskjermen kan også betjenes med stemmestyring og med et lite kommandohjul og egen volumbryter. Grafikken og hastigheten er tilfredsstillende og utformingen av førermiljøet er særegent og tøft, med brukervennlig rattbetjeninge. Egne klimasoner på alle seteradene og et utall USB-porter vitner om at Kia har tenkt på det meste.
Et av fortrinnene til Sorento er utvilsomt plassen. Syv seter med god plass og enkelt tilgang til tredje seterad er meget praktisk. Bagasjerommet er meget fleksibelt og enten greit, stort eller enormt avhengig av hvor mange seter du bruker, og legger du ned setene blir lastegulvet tilnærmet flatt.
En kuriositet vi ikke har opplevd på en stund er at vi kvalte motoren ved igangsetting tidlig om morgenen, til tross for en ellers velfungerende girkasse. Grunnen er nok at parkeringsbremsen etter aktiv kjøring opp til fjells kvelden før frøs i 20 kuldegrader og motorstyringen trodde vi var i gang da clutchen gav etter. Pussig!
Full pakke
Dette er imidlertid ikke nok for å diskvalifisere bilen, som er tiltalende på de fleste måter. Et moderne, kantete og tøft design med elegante lykter, krom- og andre detaljer er lett å like. I Exclusive-utgaven, som er den eneste dieselversjonen, er utstyrsnivået høyt og materialkvaliteten god, selv om de dedikerte premiummerkene er bedre.
Da er imidlertid prisen også betydelig høyere og vil du spare enda mer venter du til Sorento Plug-inn hybrid dukker opp. Lavere hengervekt, ubetydelig mindre plass og litt bedre ytelser er blant forskjellene, men bilen kler dieselmotoren meget godt.
Kia Sorento
Motor:2,2 liter R4 TD
HK/kW/Nm 202/149/440
0-100 km/t:9,2 sekunder
Toppfart:202 km/t
Egenvekt uten fører:1.819 kg
L/B/H:481/190/170 cm
Forbruk:0,68 l/mil
CO2-utslipp:172 g/km
Bagasjerom: 187/616/2.100 liter
Hengervekt: 2.500 kg
- Pris
Denne modellen 819.900 kr kroner
Med utstyr 839.800 kroner
- Pluss
Plass
Design
Allsidighet
- Minus
Ikke premium
Veistøy
Overivrig sikkerhet
- Design
Designavdelingen i Korea har overgått seg selv med en tøff SUV.
- Førermiljø
Har egentlig alt, bortsett fra premiumstempelet.
- Kjøreegenskaper
Komfortabel og velkjørende med litt vind- og veistøy.
- Ytelser
Ikke spesielt kjapp, men sterk nok med dieselmoment.
- Plass
Fullverdig syvseter på størrelse med de beste.
- Mye for pengene
Hvis du ikke er opptatt av logo, ja, men den ladbare blir et røverkjøp.
- Konklusjon 7
Det er mye å like ved Sorento diesel og er du ujålete er den super.