+ mer
KRAFTIG: Gir du full gass er BMW 330e xDrive Touringen ganske sprek bil. 0 til 100 går unna på 5,9 sekunder, ifølge tyskerne. Bilen føles også så rask som tallene antyder.  Foto: Håkon Sæbø

Test av BMW 330e xDrive Touring: – Mye bedre enn noen elbil

Den er hverken stor eller helelektrisk, men likevel prøver BMW 330e xDrive Touring seg i en klasse der konkurransen truer fra alle kanter.

Det er fristende å rette en lang, dømmende pekefinger mot de ladbare hybridene. Litt elektrisk kjøring har de riktig nok i seg, men de færreste plugg-inn-hybridene går særlig langt på strøm. Det finnes unntak, som Mercedes-Benz GLE og BMW X5, og spennende nok også Toyota Rav4 med rekkevidde på godt over 70 kilometer.

Det skal samtidig ikke glemmes at en del bilkjøpere slett ikke vil ha noen helelektrisk bil riktig ennå. De kan selvfølgelig tvinges inn i en elbil, slik det potensielt ligger an til i 2025, men enn så lenge består tilbudet av ventepølsen ladbar hybrid. Og bra er det, skal det vise seg.

Ikke best på rekkevidde

BMW 330e xDrive Touring er et fascinerende eksempel på at ladbare hybrider har sin fortjente plass i samfunnet. Ikke bare fordi den er lekker å se på, har passe snobbete konnotasjoner og er fornøyelig rask. Nei, BMW 330e Touring fortjener din oppmerksomhet fordi det er en uvanlig komplett bil.

Lett forvirret, nå? Vel, forklaringen kommer.

Lettest å forstå er det elektriske alibiet, om enn noe haltende sammenlignet med Rav4 og andre med digre batterier. BMW 330e xDrive Touring har en brutto batterikapasitet på 12 kWh og det er derfor aldri snakk om noen overveldende god rekkevidde, men snarere 54 kilometer lovet av tyskerne og målt etter WLTP-standarden. Finansavisens rekkeviddetest, med bykjøring, motorvei og svingete landevei, gav en elektrisk rekkevidde på akseptable 48 kilometer med tørr asfalt, vinterhjul og 8,0 plussgrader. At BMW 330e ikke klarer de 54 lovede kilometerne når sommerhjulene er montert og med komfortable 20 grader ute, er det liten grunn til å mistenke. Men i en ladbar hybrid er det minst like viktig at bilen oppleves naturlig avslappet – også når du ikke går inn for å kjøre helelektrisk hele tiden.

IKKE HURTIGLADING: BMW 330e xDrive Touring har ikke mulighet for hurtiglading slik enkelte alternativer fra Mercedes-Benz og Land Rover har. Men så her heller ikke BMW-ens batteri så stort at det er spesielt viktig. Foto: Håkon Sæbø

Kjør elektrisk – om du gidder

«Elbiler kjører faktisk lektrisk hele tiden, de», bjeffer den voksende bestanden elbilentusiaster i dette landet. Men slik kjøring kan du også foreta i en BMW 330e. Om du gidder. Og holder deg i nærheten av et strømuttak. Og ikke kjører for fort. Eller for langt. Eller for hardt.

Elbilfolket har selvfølgelig helt rett i at ladbare hybrid etterhvert drikker av bensintanken også, som i testbilen rommer 40 liter, skryter BMW i en pressemelding. Det kan låte bagatellmessig at en bensintank rommer 35, 40 eller 50 liter, men faktisk er det litt vesentlig. Og dessverre for BMW er ikke volumet så imponerende som de håper.

For når den elektriske rekkevidde til slutt er konsumert, må bilen forsyne seg av den knappe mengden bensin som er tilgjengelig. Og da merker du som bileier at du må fylle betydelig oftere enn på din forrige dieselstasjonsvogn. Og en BMW 330e xDrive Touring bruker mer drivstoff enn en tilsvarende sterk dieselmotorisert BMW på langkjøring.

ELEGANT: Nye BMW 330e xDrive Touring har et ikke ubetydelig snev av eleganse over seg, om man dropper en av de mer vulgære fargene. Testbilen er i såkalte Oxide Grey metallic til 20.300 kroner ekstra, men det får bilen til å se ekstra lekker ut. Foto: Håkon Sæbø

Det er likevel ikke synd på deg, for har du laderen tilgjengelig kan du kjøre en 330e som en elbil så ofte du vil i byen, og på langtur slipper du å stå i den foraktede ladekøen på vei ned eller opp til fjellet. Slik sett er dette mye bedre enn noen elbil, men bensinpåfylling må du påregne å gjøre oftere enn i en vanlig diesel- eller bensinbil.

Kraftig når det trengs

Nei, det er absolutt ikke synd på deg om du kjøper en BMW 330e xDrive Touring. Ikke bare kan du peke på den samvittighetsrensende ladingen når elbilkjørende, perifere familiemedlemmer (som du snart skal se igjen på ymse familiesammenkomster), vil prøve å skyldindusere. Å gli lydløst rundt i byen på strøm gir ingen dårlig følelse i det hele tatt. Det er rett ut behagelig å vite at du har en viss mengde strøm til å kjøre til slakteren for å hente helgens kjøtt, og samtidig ha en utømmelig energikilde for å storme Autobahn om du så ønsker.

VELBYGD: Innvendig oppleves BMW 330e xDrive Touring som solid og logisk. Infotainmentsystemet iDrive er blant de absolutt beste på markedet. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 5)
VELBYGD: Innvendig oppleves BMW 330e xDrive Touring som solid og logisk. Infotainmentsystemet iDrive er blant de absolutt beste på markedet. Foto: Håkon Sæbø

Du føler forøvrig en viss trygghet i å vite at tyskerne her har jobbet frem en teknologitung drivlinje. Den består i all hovedsak av en 2,0-liters firesylindret bensinmotor med aluminiumsblokk og topp, med variable ventiltider, variable ventilløftere, direkteinnsprøyting og twin-scroll turbo. Motoreffekten er på noe puslete 184 hestekrefter og dreiemomentet er på 300 Nm, men sammen med den elektriske motorens 113 hestekrefter og 265 Nm utvikles en såkalt systemeffekt på mer freidige 292 hestekrefter og 420 Nm. Normalt har bilen 252 hestekrefter tilgjengelig, men kraften løftes med 40 hestekrefter når kjørefunksjonen XtraBoost aktiveres. Systemet sorterer artig nok under bilens standardutstyr, og gjør at de fulle 292 hestekreftene er tilgjengelig i 10 sekunder når du gir full gass, eller når det vanlige sportsprogrammet allerede er valgt.

På papiret låter dette muligens som tekniske innretninger av mer akademisk interesse, men heldigvis fungerer dette godt i praksis og 0 til 100 går unna på bare 5,9 sekunder. Testbilen er i tillegg utstyrt med adaptive dempere, «Adaptive M suspension» og «Variable Sports Steering» (totalt 6.300 kroner ekstra), og sammen med XtraBoost blir BMW 330e xDrive Touring betydelig gøyere å kjøre når sportsprogrammet velges. Styringen er blant de bedre på markedet og bilen ligger selvsikkert i svingene på tross av både vinterdekk og batteriet plassert under baksetene.

Selv litt kresne sportbilentusiaster må innrømme at både balanse og kraftleveranse er noe BMW har fått til med 330e, og det gjør at bilen evner å sjarmere på svingete veier.

LYS OVE LAND: BMW 330e xDrive Touring kan utstyres med laserlys, som på denne testbilen. Da får bilens lykter en slags lyssignatur som trekker opp inntrykket. Laserlys er en del av den såkalte Innovation-pakken som koster 24.000 kroner ekstra. Foto: Håkon Sæbø

Firehjulstrekk hele tiden

Både elektrisk kjøring og sportslig kjøring fungerer godt, men det er ikke disse elementene isolert sett som gjør BMW 330e til noe spesielt. Blandes imidlertid vinterkjøreegenskapene inn, begynner de aller fleste brikkene å komme på plass.

BMW 330e er som kjent ingen ny modell, men at den er kommet med firehjulsdrift og som stasjonsvogn, er temmelig nytt. Det er fornøyelig at BMW ikke har gjort som enkelte konkurrenter og latt seg friste til å ta tekniske snarveier. 3-seriens firehjulsdrift er mekanisk med fordelingskasse og både el- og stempelmotorens dreiemoment levert til alle hjul om forholdene tilsier dette. Prinsippet fra de vanlige 3-seriene med xDrive er fulgt på den ladbare hybriden siden elmotoren er plassert mellom bensinmotoren og den glimrende ZF 8HP-automatgirkassen.

Over hos Volvo, og på billigere Land Rover- og BMW-modeller er situasjonene en ganske annen: Her hviler den elektriske motoren på bakakselen mens bensinmotoren må ta seg av forhjulene. Fortrinnet med dette systemet er at den elektriske motoren ikke behøver å være med på automatgirkassens utvekslinger, men i testbilen merkes denne giringen i liten grad. Det er mer kritisk at du i BMW 330e xDrive har firehjulsdrift til enhver tid, uansett hvilken fremdriftsmotor eller kombinasjon av disse som brukes. På blant annet Volvo S60, Land Rover Discovery Sport, Range Rover Evoque, Mini Countryman og BMW X1, er det i elektrisk modus kun bakhjulsdrift tilgjengelig.

STYRER DEG GLAD: BMW 330e xDrive Touring har glimrende styring og balanse. Dette er en bil du kan kaste inn i svingene og har det gøy med. Foto: Håkon Sæbø

Det må likevel pekes på at bremsepedalfølelsen i testbilen ikke er på langt nær så god som i en vanlig 3-serie uten det ellers sinnrike hybridsystemet. Bremsepedalen skal ved pen kjøring først aktivere den elektriske motorens regenerering før de mekaniske bremsene slår inn – en fintuning ikke bare BMW sliter med å få perfekt. Det må også nevnes at selv om drivlinjen for det meste er smooth, så kan bensinmotoren oppleves som litt røff, spesielt om du er godt vant med sekssylindrede bensinmotorer fra før.

Brukbart bagasjerom – behagelig baki

Da BMW 330e først ble introdusert var det mange som lot seg lokke til bilforretningene, men det er grunn til å tro at en del nordmenn også lot seg stoppe av mangelen på firehjulsdrift og det åpenbare problemet med plassen en mellomstor sedan har.

At BMW 330e xDrive nå fås som stasjonsvogn, med bagasjerom på mer akseptable 410 liter sammenlignet med sedanes 375 liter, er gledelig. Bagasjerommet er ikke like stort som i en vanlig 3-serie, men vi tror det er stort nok til å overbevise kundene som også verdsetter spisse kjøreegenskaper, pris og elektrisk kjøring.

SLUKER MER: BMW 330e xDrive Touring har et bagasjeromsvolum på 410 liter. Det er godt nok til at mange kan la seg friste, men noen diger familiebil er det ikke. Foto: Håkon Sæbø

Baksetene er også forholdsvis gode og voksne folk kan faktisk befinne seg bak uten å få et klaustrofobisk anfall. Nok plass til fire voksne med mye bagasje er det ikke, men så er det grunn til å tro at 330e-kunder sjelden har til hensikt å laste bilene sine så fulle. Om du behøver voldsomt med plass finnes det langt bedre ladbare alternativer som Mercedes-Benz E-klasse, Audi A6 og BMWs egne 5-serie.

LITT LYD: BMW 330e xDrive Touring har ikke noen fantastisk motorlyd hørt fra utsiden, men sett bilen i Sport så får du også litt datagenerert lyd innvendig. Foto: Håkon Sæbø

Konklusjon er klar

Det er fristende å fremheve den ladbare BMW 530e xDrive Touring som et bedre kjøp. Den er større og mer luksuriøs, men matcher samtidig ikke 3-seriens villighet i svingene. Kombinert med gode egenskaper på vinterføre og endelig fasongen til en stasjonsvogn, gjør BMW 330e xDrive Touring til en av de mest allsidige og spennende ladbare hybridene på markedet. Det begynner å bli riktig så godt utvalg elektriske biler på markedet, men om du enn så lenge vil ha noe som lager lyd og ikke må lades når det ikke passer deg, er denne BMW 330e xDrive Touring en bil som nok ikke skuffer.

BMW 330e xDrive Touring

Motor: 2,0 l. R4 turbo bensin

HK/kW/Nm, system: 292/215/420

HK/kW/Nm, bensinmotor: 184/135/300

HK/kW/Nm, elmotor: 113/83/265

0-100 km/t: 5,9 sekunder

Toppfart: 225 km/t

Rekkevidde (WLTP): 54 km

Batteri: 12,0 kWh

Egenvekt uten fører: 1.965 kg

L/B/H: 470/182/144

Forbruk: 0,20 l/mil

CO2-utslipp: 37 g/km

Bagasjerom: 410/1.420 liter

Tilhenger: 1.500 kg

 

  • Priser:

Denne modellen: 524.480 kroner

Med utstyr: 749.581 kroner

 

  • Pluss 

Spennende drivlinje

Involverende kjøreegenskaper

Mye for pengene

  • Minus 

Litt liten bensintank

Bremsepedalen

Litt røff start og gange

 

Design

BMW 330e har et elegant design med linjer som gjør bilen moderne. Det er kanskje ikke BMWs mest spennende design, men bilen er lett nok å kjenne igjen, og spesielt eksosrørene gir et sportslig utseende.

Førermiljø

Du sitter svært godt i BMWs sportseter, som du definitivt bør kjøpe om du går for denne bilen. Betjeningen er logisk og BMWs infotainmentsystem, iDrive, er blant de absolutt beste på markedet.

Kjøreegenskaper

BMW 330e veier over to tonn med fører, men er likevel morsom å suse rundt i. Dette er en bil du gjerne kan kjøre på dine favorittveier uten å bli lei deg.

Ytelser 

I utgangspunktet har bilen 252 hestekrefter, men får 40 ekstra når du gir full gass, eller velger Sportsprogrammet. Da går det virkelig unna.

Plass

Mange klarer seg sikkert med med en 330e xDrive Touring, men søker du en bil med mye plass er ikke dette en bil å satse på. Heldigvis finnes det mange gode alternativer, og straks kommer nye Mercedes-Benz C-Klasse.

Mye for pengene

BMW 330e er ganske gunstig priset, kjøreegenskaper og motorytelse tatt i betraktning. Utstyr koster, så laster du på med alt det som er moro og luksuriøst, stiger prisen fort.

Score 8/10

BMW 330e har glimrende styring, solid motorisering og meget gode kjøreegenskaper. Når den endelig er kommet med firehjulsdrift og som stasjonsvogn, er dette en bil som bør treffe mange. 

Motor
Biltester