+ mer
For FA Motor: VW Tiguan R, BMW X3 xDrive30e og Mercedes-Benz GLC 300 de 4Matic Foto: Håkon Sæbø

Test av luksuriøse SUV-er med forskjellige egenskaper: Den ene vinner med solid margin

VW Tiguan R, BMW X3 30e og Mercedes-Benz 300de er mellomstore SUV-er som koster omtrent det samme. Drivlinjene er vidt forskjellige.

Publisert 30. juli 2021 kl. 20.54
Oppdatert 20. aug. 2021 klokken 12.48
Lesetid: 7 minutter
Artikkellengde er 1690 ord

En SUV var opprinnelig en stor bensindrevet firehjulstrekker for aktiviteter utenfor allfarvei. Etter hvert ble utvalget større, bilene mindre, drivlinjene mange og kundene utallige, spesielt i Norge. Nå skal stadig flere ha elbil, men det er ikke det eneste alternativet, ennå.

SJELDENHET: Mercedes-Benz GLC 300de er en av få plugg-inn-hybrider med kombinasjonen diesel- og elmotor. Foto: Håkon Sæbø

Mange vil fortsette sin gode erfaring med en SUV og da er det godt å vite at du har mye å velge blant. Størrelse, pris, drivlinje og farge er bare noen av valgene du må ta før du fornøyd suser rundt i byen, pendler til jobb og farter av gårde til fjellet. Eller egentlig alle andre steder også med barn, hunder, sportsutstyr og bagasje.

Foruten de nylig ankomne elektriske alternativene, har avgiftspolitikken medført at langt de fleste SUV-ene solgt de siste årene har vært plugg-inn-hybrider, med relativt spreke motorer, lavt forbruk og redusert bagasjeromsplass. Vel så viktig og ikke like positivt er den økte vekten på grunn av batteriet, elmotoren og ekstra tilbehør, noe som ikke taler til kjøregledens fordel.

Vurderinger

Med tanke på hvor mye tid man tilbringer bak rattet og ikke minst hvordan man gjør det, bør du derfor vurdere mer enn bare redusert engangsavgift, elektrisk rekkevidde, forbruk og CO2-utslipp.

KONTROLL: Mellom setene i VW Tiguan R kan du velge en rekke kjøreoppsett og andre funksjoner. Foto: Håkon Sæbø

Er du av typen som aldri gir full gass, sjelden må bremse ned før svingen, aldri har hatt bruk for ABS eller ESP, eller ikke vet hva dette er, kan disse plugg-inn-hybridene være noe for deg. Er du derimot glad i å kjøre bil og gjerne kjører en omvei, samt bruker ratt og pedaler aktivt, bør du vurdere en lettere bil. Gjerne med bensinmotor og da er VW Tiguan R et godt alternativ.

PREMIUM: BMWs sportsseter i Vernasca-skinn gjør det til en fornøyelse å være ombord. Foto: Håkon Sæbø

BMW X3 xDrive30e og Mercedes-Benz 300de er premiumbiler hvor den opplevde kvaliteten ombord er god, utstyrsnivået høyt og nabofaktoren ikke ubetydelig. Nå er samtidig ekstrautstyrslisten lang, fristende og kostbar, så det er lett å gå på en smell. Det er det også i Tiguan R hvis du ønsker å oppgradere bilen til premiumnivå.

Oppgradert

GAMMEL: Selv om Mercedes-Benz GLC begynner å få noen år på baken er interiøret moderne, praktisk og lekkert. Foto: Håkon Sæbø

Testbilen med Nappa skinninteriør, panoramasoltak, 480-watt Harman Kardon stereo og head-up display hever kvaliteten betydelig og prisen noe, selv om det er en del synlig plast ombord. Det som gjør denne bilen spesielt dyr er dens R Performance Akrapovic sportseksosanlegg i titan til 46.300 kroner. Du kan godt klare deg uten, men det er prikken over i-en i en Volkswagen med stor R.

SPORTY: Akrapovic sportseksos med to doble rør ser bra ut og lyder godt. Foto: Håkon Sæbø

Bilen har for øvrig mer standardutstyr enn en vanlig Tiguan, hvor digital cockpit, head-up display, aluminiumspedaler og 30 fargers Ambiente-belysning er blant høydepunktene inne. Utvendig er adaptive LED-Matrix frontlys, 20 tommers felger og parkeringssensorer standard, inntil du oppgraderer til 360-graders kamera og 21 tommere.

Premiumbilen fra BMW  med blant annet M Sport- og andre utstyrspakker, Vernasca-skinn, head-up display, Harman Kardon-anlegg og panoramasoltak koster likevel ubetydelig mer enn folkevognen. Mercedes-en på sin side har enda flere utstyrspakker, luftfjæring, AMG-felger og Burmester stereo for å nevne noe av det som gjør den klart dyrest.

PRAKTISK: Instrumentpanelet i Tiguan er omfattende og brukervennlig. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 4)
PRAKTISK: Instrumentpanelet i Tiguan er omfattende og brukervennlig. Foto: Håkon Sæbø

Vektforhold

Alle disse bilene har rundt 300 hestekrefter, enten fra en bensinmotor, bensin- og elmotor eller elmotor i kombinasjon med diesel. Sistnevnte gir GLC med klart høyest dreiemoment et fortrinn i bratte bakker og med full bil.

Den største forskjellen på disse tre bilen er imidlertid vekten, hvor bilene med batteri veier 319 og 379 kilo mer respektive. Det er rundt 20 prosent ekstra vekt som merkes godt.

LANGTUR: Rekkevidden på strøm er kanskje ikke imponerende, men dieselmotoren hjelper. Foto: Håkon Sæbø

Det gjør dem betydelig tregere i akselerasjonen, selv med elmotorens høye moment fra start. Av akademisk karakter er toppfarten også lavere, men det kan jo hende du skal til München en gang. Bremsene får også mer å jobbe med, spesielt i nødsituasjoner, samtidig som spesielt GLC sliter med å finne balansen mellom bremseskiver og generatoren ved moderat bremsing.

Det mest merkbare er likevel ved aktiv kjøring i svinger, hvor de to plugg-inn-hybridene føles som de har et pengeskap fullt av gullbarrer i bagasjerommet. Du føler ofte at du ligger litt på etterskudd, mens det fort piper i dekkene og ESP-symbolet blinker som en varsellampe i Tsjernobyl. For folk flest betyr dette lite, men for noen bør det ha avgjørende betydning.

FOLKEVOGN: Førermiljøet i Tiguan R er ikke spektakulært, men det fungerer greit. Foto: Håkon Sæbø

Kjøreglede

Selv om Tiguan R også har en bakkeklaring på rundt 20 centimeter og er like høy som de to andre, har fjærene, støtdemperne og stabilisatorstagene en betydelig enklere jobb med å holde bilen på rett kjøl. Den kinetiske energien er dessuten mindre, slik at g-kraften får mindre å jobbe med. Kombinert med mindre belastning på  dekkene betyr det økt friksjon, bedre veigrep og morsommere kjøring.

Da får du dessuten mer glede av de gode R sportssetene med god støtte og mange justeringsmuligheter, samt et profilerte R sportsratt med flat underkant. Dette nyter du mest av når du har satt kjøreprogrammet i Sport eller Race, men bilen har et utall oppsett for Offroad og Snø også.

TUNG: BMW er gode på det meste, men de klarer ikke å trylle bort vekten på deres plugg-inn-hybrid. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 3)
TUNG: BMW er gode på det meste, men de klarer ikke å trylle bort vekten på deres plugg-inn-hybrid. Foto: Håkon Sæbø

Dette påvirker alt fra assistentsystemer, firehjulsdriften og understell til gassrespons, styring og lydbildet. I tillegg kan bilens flotte dobbeltclutchkasse velge mellom Drive, Sport og Manual hvor hendlene på rattet forenkler sjaltingen. Til slutt har du et tretrinns ESP-system som lar deg velge graden av lekenhet og risiko, så du kan få den bilen du ønsker.

Tretrinns ESP-systemer har de to premiumbilene også, samt kjøreoppsett som Comfort og Sport+. Du kan i tillegg velge om du vil kjøre på ren strøm, la bilen velge optimal hybridkjøring, blant annet i kombinasjon med navigasjonen eller om du vil spare batteriet til du kjører inn i garasjen.

LUKSUS: Skinn, trepaneler og Burmester stereo løfter inntrykket ombord i GLC. Foto: Håkon Sæbø

Allsidige

I praksis vil alle de tre bilene få deg opp, frem og gjennom alle normale utfordringer både sommer og vinter. Du vil heller aldri føle deg som en sinke hverken ut av lyskryssene eller på motorveien. På hullete småveier, over trikkeskinner og fartsdumper merkes vekten best i plugg-inn-hybridene, men komfortnivået er godt og justerbart i alle tre.

For uten noen kvalitetsforskjeller i interiøret, er tilnærmingen til bruken av infotainmentsystemene, instrumentpanelet og øvrig betjening vidt forskjellig. Alle tre har en hovedskjerm med berøringsmuligheter, men Mercedes-Benz har i tillegg en småklønete berøringsflate mellom setene, mens BMW har beholdt sitt geniale iDrive kommandohjul. Instrumentpanelet har imidlertid færre funksjoner enn VW og Mercedes-Benz, hvor sistnevnte har best og flest funksjoner.

LYST: Adaptive LED-lys gjør det tryggere å kjøre i mørket. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 3)
LYST: Adaptive LED-lys gjør det tryggere å kjøre i mørket. Foto: Håkon Sæbø

En viktig funksjon for disse bilene er dessuten plassen, hvor tre voksne fint kan sitte i baksetet. Tredelt rygg er også praktisk når store og lange ting skal fraktes, men batteriet i de to plugg-inn-hybridene hever gulvet i bagasjerommet så mye at det blir klønete.

Avgjørelsen

Kjører du mange turer under fem mil om sommeren og tre mil om vinteren vil du kunne spare miljøet for en del CO2 og lommeboken for noen kroner i bensin og diesel. Drivstoffutgiftene er likevel ingen stor del av det totale kostnadsbildet, så det bør ikke være avgjørende heller.

GAMMEL: BMW X3 har også fått noen år på baken, men førermiljøet fremstår ikke avleggs. Foto: Håkon Sæbø

Det er det kjørestilen som avgjør, og selv om du ikke alltid flesker rundt på landsbygda med høyt turtall og varme bremser er det godt å kunne vite at du kan det. Derfor er VW Tiguan R et bedre valg enn BMW X3 xDrive30e og Mercedes-Benz 300de – for noen.

Mercedes-Benz GLC 300de Plug-in

Motor:2,0 liter R4 + elmotor

HK/kW/Nm 306/225/700

0-100 km/t:6,2 sekunder

Toppfart:230 km/t

Egenvekt uten fører:2.050 kg

L/B/H:465/189/164 cm

Elektrisk rekkevidde 43

Forbruk:0,18 l/mil

CO2-utslipp:50 g/km

Bagasjerom: 395/1.445 liter

Hengervekt 2.000 kg

  • Pris

Fra 709.900 kr

Denne modellen 709.900 kr

Med utstyr 928.886 kr

  • Pluss

Førermiljø

Premiumfølelse

Komfort

  • Minus

Vekt

Mye dyrt utstyr

Bagasjeplass

  • Design

Selv med noen år på baken ser X3 ut som en elegant SUV.

  • Førermiljø

Lekkert, omfattende og brukervennlig med småklønete berøringsflate.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel, men vekten preger kjøringen.

  • Ytelser

Du blir ingen sinke, men vekten ødelegger.

  • Plass

God plass til fem, men trangt bagasjerom.

  • Mye for pengene

Lav avgift gjør at du får mye bil.

  • Konklusjon 6

Populær SUV, men bagasjeplass og vekt trekker ned.

BMW X3 xDrive30e

Motor:2,0 liter R4 T + elmotor

HK/kW/Nm 292/215/420

0-100 km/t:6,1 sekunder

Toppfart:210 km/t

Egenvekt uten fører:1.990 kg

L/B/H:470/189/167 cm

Elektrisk rekkevidde 49

Forbruk:0,2 l/mil

CO2-utslipp:45 g/km

Bagasjerom: 450/1.500 liter

Hengervekt 2.000 kg

  • Pris

Fra 639.400 kr

Denne modellen 704.900 kr

Med utstyr 837.340 kr

  • Pluss

Premiumfølelse

Design

CO2-utslipp

  • Minus

Vekt

Bagasjerom

Kjøreegenskaper

  • Design

Selv med noen år på baken ser X3 ut som en elegant SUV.

  • Førermiljø

Kjedelig instrumentpanel, men det meste eller stemmer meget godt.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel, men vekten preger kjøringen.

  • Ytelser

Du blir ingen sinke, men vekten ødelegger.

  • Plass

God plass til fem, men trangt bagasjerom.

  • Mye for pengene

Lav avgift gjør at du får mye bil.

  • Konklusjon 6

Populær SUV, men bagasjeplass og vekt trekker ned.

VW Tiguan R DSG 4Motion

Motor:2,0 liter R4 T

HK/kW/Nm 320/235/420

0-100 km/t:4,9 sekunder

Toppfart:250 km/t

Egenvekt uten fører:1.671 kg

L/B/H:451/185/167 cm

Elektrisk rekkevidde 47 km

Forbruk:0,97 l/mil

CO2-utslipp:224 g/km

Bagasjerom: 615/1.655 liter

Hengervekt 2.200 kg

  • Pris

Fra 412.000 kr

Denne 635.900 modellen kr

Med utstyr 815.500 kroner

  • Pluss

Kjøreegenskaper

Drivlinje

Lyd

  • Minus

Plastfaktor

Berøringsskjerm

CO2-utslip

  • Design

Konservativ og stram SUV som ser tøff ut med 21-tommere.

  • Førermiljø

Mer plast, men gode seter og omfattende infotainmentsystem.

  • Kjøreegenskaper

Sprek motor og moderat vekt gjør underverker i en kompakt SUV.

  • Ytelser

Vekt og effekt betyr mye, mens lyden forsterker fartsfølelsen.

  • Plass

Du får plass til fem voksne med et stort bagasjerom.

  • Mye for pengene

Utvilsomt, men det går an å heve den til premiumnivå.

  • Konklusjon 8

SUV, familiebil og sportsbil i ett.