<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
SATSER HØYT: BYD Tang introduseres med et høyt utstyrsnivå. Bilene som kommer til Norge får firehjulstrekk og alle tilgjengelige tilvalg inkludert. Foto: Ragnvald Johansen

Test av ukjent Kina-elbil: Aggressivt priset

Kinesiske BYD produserer både batterier og elbiler, og nå satser de på Norge med den store SUV-en Tang.

Publisert 10. sep. 2021 kl. 19.04
Lesetid: 6 minutter
Artikkellengde er 1497 ord

– Hvis vi ikke dette selger kan vi like gjerne spasere ut av RSA og inn på NAV, sier en smilende Frank Dunvold, adm. direktør i RSA-gruppen.

Han klikker seg gjennom noen slides på skjermen, mens et samlet pressekorps venter på å få nøklene til de store SUV-ene på utsiden. Og det er mye som tyder på at han har god grunn til entusiasme. I en tid der flere store bilprodusenter sliter med å skaffe nok datachips og fremvise nøyaktig hvilken gruve dyrebare metaller kommer fra, ser BYD ut til å ha en totalløsning innomhus.

Hør Finansavisen-podcasten Mil etter mil – en podcast om bil, der journalistene Håkon Sæbø og Marius Mørch Larsen denne gangen prater om Kina-elbilen Nio og Mercedes' elektriske nyheter:

Rutebuss

Dersom du stusser haka i hånden over å lese navnet BYD, er du nok ikke alene. Som Dunvold sier under presentasjonen, er det ganske unikt å presentere en av de store aktørene i bilbransjen som nesten ingen har hørt om. Det kan hende du har sett logoen før, da flere byer har gått til innkjøp av rutebusser fra det kinesiske selskapet.

RSA-gruppen har ifølge Dunvold ventet med å introdusere BYD Tang i Norge, til det nye batteriet kalt «Blade» var klart. BYD har allerede 26 års erfaring med produksjon av batterier til elbiler, og nå lanserer de det som kan bli en liten revolusjon.

Konkurrenter

 
Modell kW / Nm Batteri Rekkevidde Maks ladeeffekt Pris
BYD Tang 380 / 680 86,4 kWh 582/400 km 110 kW 599.000 kr
Audi Q4 50 e-tron Edition One Business Plus 220 / 460 76,6 kWh 452 km 125 kW 647.410 kr
Volkswagen ID.4 150 / 310 77 kWh 487 km 125 kW 497.400 kr
Ford Mustang Mach-e 210 / 415 98,8 kWh 600 km 150 kW 422.000 kr
Volvo XC40 Recharge 300 / 660 78 kWh 400 km 150 kW 508.800 kr
Polestar 2 300 / 660 78 kWh 470 km 150 kW 469.000 kr

«Blade»-batteriet skal være helt fritt for det sjeldne metallet kobolt, noe som gir en klar miljøgevinst, samt at spørsmål om koboltgruver faller bort. Den nye konstruksjonen med celler montert i lange brett, eller blader, gjør det nesten 50 prosent mindre enn konvensjonelle batterier.

SUV: Folkevognbussen var på mange måter en forløper for dagens digre SUV-er. Ønsker om mye plass til passasjerer og bagasje bli nå videreført i elektrisk tapning. Foto: Ragnvald Johansen

BYD oppgir at de har utsatt batteriene for ekstreme påkjenninger, som gjennomboring med spiker og overlading med flere hundre prosent, uten noe røykutvikling eller temperaturer over 60 grader. Selv om det hender svært sjeldent, er branner i elbiler vanskelig å slukke grunnet den høye varmeutviklingen, så dette lover godt.

Alt inkludert

Dunvold fortsetter å sende superlativer som verbale frisbeer fra scenen, og det er vanskelig å argumentere mot dem når en ser hva han byr på. BYD Tang kommer til Norge i en versjon der de har krysset av for alt tenkelig utstyr.

Den har som standard to motorer og derfor firehjulstrekk, 380 kW og 680 Nm, en rekkevidde oppgitt til 528 kilometer målt etter WLTP urban syklus og tilhengerfeste med 1.500 kg som maksvekt.

Innvendig er det syv seter som ikke stjeler bagasjeplass, digert soltak med gardin, store gode skinnseter, pluss en mengde førerassistentsystemer og kamera. I tillegg skal du få med egen app på telefonen og 22-tommers hjul.

Når Dunvold så opplyser at prisen blir 599.000 kroner + vinterhjul, er det lett å se for seg at BYD kommer til å bli noe ganske mange flere stifter bekjentskap med.

RUVER: BYD Tang ruver på veien. Felgene på 22 tommer kler bilen uten å se spesielt store ut, noe som gir en indikasjon på resten av proporsjonene. <strong>Foto: Ragnvald Johansen</strong> (1 / 5)
RUVER: BYD Tang ruver på veien. Felgene på 22 tommer kler bilen uten å se spesielt store ut, noe som gir en indikasjon på resten av proporsjonene. Foto: Ragnvald Johansen

Trekker pusten

HØYT NIVÅ: Interiøret holder et gjennomgående høyt nivå. En del detaljer kan minne om utformingen i andre SUV-er, uten at det trekker ned. Knapper og overflater gir et solid inntrykk, og det aller meste befinner seg logisk plassert. Foto: Ragnvald Johansen

Til slutt er festtalene over, og nøkler deles ut. Dagens testrute er av det heller korte slaget, og tjener mest til å danne et førsteinntrykk av bilen. Den er diger. På vei ned fra Ekeberg er det interessant å se hvordan møtende bilister tilsynelatende trekker pusten, og klemmer seg forbi med tynnest mulig margin til fortauet.

Fra 0 til 100 km/t skal være avklart på 4,6 sekunder, og et par raske spurter gir klare indikasjoner på at det stemmer godt. Toppfarten på 180 km/t ble naturlig nok ikke prøvd ut, men er nok fullt mulig å oppnå.

Totalvekten oppgis til 2.489 kg, men bilen oppfattes ikke som spesielt tung. Den treffer akkurat i krysningspunktet mellom fast fjæring og komfort. I Oslos gater trenger en ikke lete lenge etter humper eller trikkeskinner, men alt i alt gir bilen en følelse av å være godt sammenskrudd.

DRAGE: BYD har hyret inn designer Wolfgang Egger for å formgi Tang. Fronten skal ifølge BYD være inspirert av ansiktet til tradisjonelle kinesiske drager. Selv om det kanskje er lettere å se spor av konkurrentene enn av dragen, er det et vellykket design. Foto: Ragnvald Johansen

Gøyal knapp

BYD har engasjert designeren Wolfgang Egger med fartstid fra Audi-gruppen for å gi BYD Tang et tiltalende ytre. I presentasjonsvideoen referer de til at fronten skal ligne ansiktet på en drage, men det er kanskje mer nærliggende å trekke paralleller til konkurrenter i samme størrelse.

De lange sidene har fått dynamisk utseende kromlister, og svakt buet taklinje med stjert på toppen for å minske det visuelle volumet noe. Bakpå har de ikke nøyd seg med en enkel logo, men skrevet BYD på utvidet form. Beskjeden «Build your dreams» pryder hekken i krom, og er vel kanskje noe en kan krysse av for å ikke måtte kjøre rundt med. Setene er store nok til en fullt utvokst journalist, og en god del knapper sørger for riktig justering.

En av de mer gøyale knappene på rattet gjør at skjermen på dashbordet roterer, fra liggende til stående og tilbake igjen. Nytteverdien kan en kanskje fundere over, men plusspoeng for underholdningsverdi.

ROTASJON: Ved å trykke på en knapp på rattet kan en enkelt snu den sentrale skjermen fra liggende til stående orientering. Avspilling av Bob Marley gikk smertefritt uten å påvirke noen andre systemer, noe som har skjedd på et par andre biltester. Foto: Ragnvald Johansen

Aggressivt

Under testkjøringen var det lett å koble til telefonen, og på denne testen var det ingenting som sluttet å virke når Bob Marley dro i gang. Skjermen skal også kunne hente inn Spotify, Google og andre ting du kan bli distrahert av, samt at bilen selv kan oppdateres trådløst.

Lyden i stereoanlegget bar litt preg av at Bob sang fra et bølgeblikkskur på Jamaica, men som sagt var det en kort testrute, og det kan hende ytterligere innstilling kreves for å få mer trykk i bassen.

Alt i alt er det lite å trekke ned på, bortsett fra den ukjente faktoren. BYD er foreløpig noe nytt og ganske ukjent på det norske markedet, og det tar gjerne en stund å opparbeide tillit hos kundene. En startpris under 600.000 kroner er aggressivt, og sammen med den nye batteriteknologien kan det ligge an til suksess.

BYD Tang

 

Motor 2 elmotor

HK/kW/Nm 510/380/680

Rekkevidde 528/400 (urban/kombinert) km WLTP

Batteri 86,4 kWh

Innebygget lader 7 kW

Maks ladespenning 110 kW

Drivhjul Firehjulstrekk

0-100 km/t 4,6 sek

Toppfart 180 km/t

Vekt 2.489 kg

L/B/H 4.870/1.950/1.725

CO2-utslipp 0 g/km

Bagasjerom i liter 235 / 940 / 1.655 L (7 / 5 / 2 seter)

Priser:

Rimeligste modell 599.000 kroner

Denne modellen 599.000 kroner

Testbilen 599.000 kroner

 

  • Design

Skal visstnok minne om en drage, men minner mer om konkurrentene. Ser bra ut.

  • Førermiljø

Godt førermiljø, mange funksjoner, logisk plasserte knapper.

  • Kjøreegenskaper

 Kvikk og responsiv, føles ikke tung tross 2,5 tonn.

  • Ytelser

 Mer enn nok, kan sparke skikkelig ved pådrag.

  • Plass

 Her scorer BYD Tang mange poeng - et hav av plass.

  • Mye for pengene

 Aggressivt priset, helt klart mye for pengene.

  • Konklusjon: 8/10 

Denne vil det nok bli mange av på veien.