TA VARE PÅ BILEN: Dan Riebe er medeier i Car Spa AS, et firma som driver med bilvask og detailing. Riebe mener riktig bilhold, vask og vedlikehold gjør at bilen holder seg bedre i verdi. Foto: Håkon Sæbø

Bilvask og detailing som holder bilen ren og verdifull

Vinteren er rett rundt hjørnet. Slik får du bilen din klar for slaps, salt og mange turer til hytta.

Denne saken ble første gang publisert i Finansavisen Motor i november 2015.

Dan Riebe er medeier i Car Spa, et firma som driver med vask, polering og kosmetiske utbedringer av biler. Han har sett sin del av slitne biler som ikke er ivaretatt gjennom harde vintre. Her er hans tips til hvordan du kan gjøre bilen klar for en bekymringsløs vinter.

Avfetting og felgrens: – Du begynner med å avfette bilen. Dette er viktig for å løsne asfaltpartikler og tjære, forteller Riebe. Han mener sommerens mange veiprosjekter, med asfaltlegging gjør bilen din møkkete. Disse sorte flekkene, og annen møkk tas til en viss grad vekk av en kraftig avfetting. Samtidig er det hensiktsmessig å gå i gang med en grundig felgrens.

LØSNER METALLPARTIKLER: En god felgrens skal gjøre grovarbeidet med å fjerne metallpartikler fra bremsene og veien, samt øvrig møkk som setter seg på hjulene. Når felgene vaskes med svamp eller børste senere er det langt mindre smuss som potensielt kan ripe lakken i felgene. Foto: Håkon Sæbø
FORSIKTIG: Harde børster kan ripe lakken på felgene. Med riktig utstyr holder felgene seg blanke og lekre. Foto: Håkon Sæbø

– Jeg anbefaler en syrefri, skånsom rens som ikke spiser opp aluminiumsfelgene. Bruk en dedikert børste på felgene så du får renset skikkelig. Felgrensen og avfettingen bør få virke noen minutter før neste steg.

Forvask: – Bruk en egnet forvasksåpe som er korrosjonsinhiberende, (en kjemisk blanding som motvirker korrosjonen i et metall eller legering når det blir tilført væske), så ikke krom blir ødelagt. Du kan legge såpen på bilen enten med en skumkanon eller benytte en lavtrykkssprøyte.

NØYE: Forvask forlenger produktenes virketid og gir en grundigere vask før man begynner med svamp eller vaskehanske. Her er Dan Riebe i Car Spa AS i full vigør. Foto: Håkon Sæbø

Riebe forteller at skumkanonen er å foretrekke. Da vil såpen kunne ligge lengre på lakken uten å tørke inn, noe som gjør avfetting og forvask mer effektiv.

– Det er viktig med riktig blandingsforhold så såpen ikke blir for sterk. Les på produktet, og sjekk hva som er anbefalt dosering. Pass også på at ikke bilen er solvarm. La avfettingen og skummet ligge på i tre minutter.

Høytrykksspyling: – Varmtvann på rundt 40 grader er å foretrekke, men kaldt vann fungerer også. Spyl av hele bilen, og husk hjulbuer, dørterskler og under dørkantene.

Fjerning av jernpartikler: – Du kan bruke et spesialprodukt med en alkalisk sammensetting som løsner opp metallpartiklene avfettingen og skumbadet ikke tar vekk. Produktet reagerer gjerne med en sterk farge, med våre produkter mørk lilla.

Riebe forteller at det lukter ekstremt kraftig, og han anbefaler å bruke hansker og maske når dette produktet legges på. Sprayen skal ifølge Riebe virke noen minutter før du på nytt spyler av bilen.

Shampo: – Vask bilen grundig med bilshampo og svamp. Du begynner på taket og jobber deg ned.

– Vask bilen grundig med bilshampo og svamp. Du begynner på taket og jobber deg ned.
Dan Riebe

Riebe mener det beste er å ha to bøtter, én til shampo, og én med rent vann for skylling av svampen. Da unngår du å dra med deg ripende partikler rundt på bilen når du vasker. Han anbefaler at bøttene har en såkalt grit guard, et gitter i bunnen som gjør at skitten faller ned i bøtten, og i mindre grad blir med på rundene med svampen. Som et alternativt til svamp kan du bruke en lammeullshanske eller mikrofibersvamp. En ferdigsvamp med såpe og veldig tette porer er ifølge Riebe ikke å anbefale. Denne kan sette riper, mener han.

Clay: En clay er en liten tyggislignende klump som har til hensikt å absorbere urenhetene i lakken. Etter asfaltfjerner, skumbad og metallfjerner vil det ifølge Riebe fremdeles være inngrodde partikler på lakken. Disse er viktig å få av så du ikke drar de med deg når du polerer. Da risikerer du å ripe opp lakken.

FJERNER SISTE REST: En såkalt clay bar kan være viktig om bilen skal vaskes og detailes skikkelig. Etter en meget grundig vask, som vist ovenfor, kan det sitte partikler igjen i lakken. Disse kjenner du ved å stryke en finger over lakken, og gjerne på nedre del av paneler. En clay bar fjerner disse. Foto: Håkon Sæbø

– Clay brukes med et dedikert smøremiddel, men du kan også bruke detailer-spray. Poenget er å bruke et smøremiddel som ikke løser opp, og tørker inn clay-en. Fremgangsmåten er å legge en bit clay på lakken. Uten å presse hardt fører du den i horisontale bevegelser, mens du sprayer smøremiddel på det aktuelle området. Dette vil etterlate en helt ren og glatt, men ubeskyttet lakk.

Analyse og polish: – Etter at du har tørket bilen med en mikrofiberklut eller tørkehåndkle kan du inspisere lakken. De færreste har tilgang på analyseapparat til å måle lakkdybde, men du kan se etter riper i lakken.

ETTER VASK, FØR BRUK: Etter en skikkelig grundig høstvask er det lurt å legge på noe beskyttelse. Det er imidlertid før dette steget at ripefjerning med maskin kan finne sted. Her ser du en detailer som inspiserer lakken på en Aston Martin for riper. Foto: Håkon Sæbø

Riebe mener håndpolering ikke egentlig egner seg til å fjerne riper på store flater, men mener du kan bruke polish til å mette lakken og til en viss grad dekke til ripene.

Voks og forsegling: – Avslutt lakkjobben med å legge på et lag voks. Dette vil gjøre bilen betraktelig mer glansfull, og vil mette lakken ytterligere. Du kan eventuelt bruke en syntetisk lakkforsegler. Fordelen med dette steget er at du fyller igjen porene i lakken, som gir en glattere overflate. Det fører igjen til at skitt ikke setter seg så enkelt, og lakken er samtidig beskytter mot UV-stråling, salt og annen forurensing.

Detaljer: – Legg på dekkfornyer for et pent resultat, men enda viktigere er plast- og gummifornyer, som beskytter, og frisker opp matte plastoverflater.

Riebe mener det kan være fornuftig å legge en glassforsegler på vinduene, så vann og trafikkfilm lettere preller av gjennom vinterhalvåret.

Felger: – Det kan være lurt å sette inn vinterfelgene med en felgvoks. Som på vanlig lakk vil dette gjøre felgene lettere å holde rene, og det vil motvirke gulskjæret vinterfelgene kan få etter en hard sesong, sier Riebe.