<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
TRENGER NØDHJELP: Eieren av denne Lamborghini Diablo-en ønsket en betydelig oppdtramming av interiøret. En del av dette handler om skinnpleie og oppfarging av seter. Detailingfirmaet Car-spa i Oslo, her med Dan Riebe driver blant annet med denne typen skinnpleie. Foto: Foto: Håkon Sæbø

Skinnpleie er ikke bare for proffene

Det finnes håp for slitte seter og fettete ratt. Å redde skinn er lettere enn mange tror.

Publisert 1. sep. 2019 kl. 18.08
Oppdatert 4. sep. 2019 klokken 14.13
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 989 ord

–Det er mye enklere å passe på skinn enn å polere en bil, så det er litt rart at så mange slurver med det, sier Dan Riebe.

Han jobber hos bilpleiesenteret Car spa, som ikke bare driver med bilvask, tung lakkorrigering og alt innimellom. I tillegg til eksteriørbiten har Car spa utviklet en egen avdeling spesielt dedikert til pleie av bilens mykere deler. Skinninteriøret.

RIKTIG BRUK: En solid skinnrens tar ut fett og annet møkk som gjør at skinnet blir blankt og ekkelt. Rensen er ett av de første stegene før arbeidet fortsetter med farging. Både rens og farging kan du gjøre selv, mens selskaper som Car Spa i Oslo er blant dem som utfører slike tjenester for deg. Foto: Håkon Sæbø

Mye kan reddes

– Vi har nå to ansatte som utelukkende jobber med skinn. Vi behøver dem, for det er blitt en voldsom vekst på skinnbehandling og restaurering det siste året, forteller Riebe.

Han mener en av de største utfordringene er at stadig flere kjøper biler med lyst interiør, og at kundene ikke får tilstrekkelig informasjon om hvordan skinnet skal vedlikeholdes.

– Vi forteller kundene om hvordan de behandler setene riktig, enten det er en ny eller brukt bil, sier Riebe.

Han lener seg over et smalt, sort sete med rød piping. Det tilhører en Lamborghini Diablo Car spa er i ferd med å legge 50 til 100 arbeidstimer i.

Et slikt prosjekt inkluderer alt fra demontering av hele interiøret til sparkling, pussing og lakkering av skinnet. Målet er å få tilbake den originale fargen uten for stor variasjon.

Slik farger du selv

 
  • Bestill farge 

Bestill farge etter fabrikantens fargekode på interiøret, eller få fargen blandet til din bil. Det kan gjøres ved å ta med en nakkestøtte eller en lærflik fra setets underside. Da brukes denne fargen som referanse.

  • Rens skinnet 

Rens skinnet med såpen og bruk lærsprit for fullstendig avfetting, slik at området du skal farge opp er helt rent.

  • Påfør fargen 

Påfør fargen i tynne lag med en svamp. Bruk hårføner for å varme opp. Da blir fargen jevnere. (Kan også legges med sprøyte for jevnere finish)

  • Pussing

Når du er tilfreds med fargedekningen kan du pusse lett med en slipesvamp. Dette sikrer et resultat som ikke skiller seg merkbart fra områder hvor farging ikke er nødvendig. Pussingen fjerner nupper, strøk og ujevnheter fra fargepåføringen.

  • Impregnering 

La skinnet vente til neste dag og påfør impregneringen som gjør at fargen ikke forsvinner. Bruk skinnpleie som etterbehandling to til tre ganger i året, så skinnet holder seg pent og ikke sprekker opp eller tørker ut.

 Car Spa

Lakk på lær

Det låter kanskje litt rart, men ifølge Riebe er brorparten av skinninteriør i biler lakkert.

– Lagene består av grunning, farge og topplag. Du bør impregnere skinnsetene slik at topplaget ikke slites vekk. Skjer det kan kroppsfett trenge inn i skinnet, sier han.

Car spa forhandler skinnpleieprodukter fra tyske Lederzentrum, som har den mer kjente merkevaren Colourlock. Fabrikken leverer godkjente reparasjonssystemer blant annet til VW Audi, BMW, Porsche, McLaren, Bentley, Ferrari og Bugatti.

SLETTES IKKE UMULIG: Å farge opp skinnseter selv er ingen umulig oppgave. Bare det å rense med riktige produkter har mye å si for hvordan interiøret oppleves. Foto: Håkon Sæbø

Riebe beskriver to måter å reparere skinn på. Den ene består av enkomponentfarge, mens den andre går grundigere til verks, som med Lamborghinien. Da påføres lagene med sprøyte for et jevnere resultat.

Gjør det hjemme

Å skulle gi seg i kast med å restaurere skinnseter kan virke litt skummelt, men det er forholdsvis ukomplisert. Er fargen gått ut av skinnet – gjerne på setenes sidevanger, eller andre steder det slites mye – kan du få blandet korrekt farge, og påføre med en svamp.

– Om du har kjøpt en brukt bil kan du for det første sjekke om setene er blanke eller matte. Er de blanke er det enten på grunn av tidligere feil bruk av skinnprodukter, eller at svette og kroppsfett sitter i setet, forteller Riebe.

Et sete som er for slitt til bare å renses ser gjerne slik ut. Her må det farges, og da kan man enten benytte svamp eller spray. Profesjonelle firmaer bruker gjerne spraying av farge da det gjerne holder lengre. Her fra en Lamborghini Diablo som behøver litt pleie. Foto: Håkon Sæbø

Han mener sprekker og felter med famlet farge kan farges opp hjemme. Du starter med lærsprit for å avfette, påfører ny farge i tynne lag med en svamp og bruker hårføner for å få det jevnt.

Du kan, ifølge Riebe, også bruke en slipesvamp for å få det nær perfekt. Så lar du setene tørke over natten og påfører impregnering.

– Er du flink til å vedlikeholde så kan dette være en veldig holdbar utbedring av slitasje. I Norge er vi vant med at veldig mange interiørdeler og seter blir kastet, men i 80 prosent av tilfellene er det mulig å reparere, sier bilpleiespesialisten.

Skinnsetet farges opp ved å påføre ny farge med spray. <strong>Foto: Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 3)
Skinnsetet farges opp ved å påføre ny farge med spray. Foto: Foto: Håkon Sæbø

Riebe trekker frem at de i Tyskland lenge har hatt en annen mentalitet. Der blir nær sagt samtlige skinnskader forsøkt reparert før det tenkes på å bestille opp nye interiørdeler.

Det er også derfor Car spa også jobber mye med forsikringssaker.

Riebe forteller at de selger mye farging til ratt, men trekker frem utfordringen med at mye fett setter seg på bilratt.

– Er rattet veldig slitt er antagelig topplaget med lakk slitt av, og fettet trekker inn i skinnet. Da må man absorbere fettet før man kan lakkere. Vi har hatt ekstreme tilfeller hvor rattet var helt mettet med fett, men som ble som nytt igjen, sier han.

BETYDELIGE VERDIER: Eieren av denne Lamborghinien ønsket at Car Spa tok seg av skinnpleiejobben, men det er ingen umulig oppgave å gjøre en del skinnpleie selv. Det finnes mange gode produkter for dette på markedet for detailingprodukter. Foto: Håkon Sæbø