RIKTIG: En korrekt bilvask handler om å få av så mye som mulig før lakken berøres. Her legges skum på så veistøv og skitt løsner fra lakken. Foto: Marius Mørch Larsen

Slik vasker du som proffene

Riktig bilvask er ikke så avanserte som mange tror – om du følger en spesiell oppskrift.

Foto: Marius Mørch Larsen Redigering: Karoline Elgesem

Mange vasker bilen sin i børstevasken på bensinstasjonen. Om du ikke er spesielt opptatt av å ha en ripefri bil, eller snarere er mer opptatt av å ha en ren bil på vinterstid, enn en bil, er det helt OK. 

Maskinvasken med børster får bilen ganske ren, med unntak av de krinker og kroker der børstene ikke kommer til. For dem som sverger til børstevasken må dette aksepteres. For dem som imidlertid er uvanlig opptatt av dette med ripefri bil over tid, er det ikke børstene i seg selv som er hovedproblemet med maskinvask. 

Problemet oppstår når en bil som ikke er ren etter avspyling og forvask, skal berøres av børster eller en ivrig hånd med svamp. De færreste børstemaskiner er grundige nok med avspyling og forvask, og det liker billakken dårlig. 

Grunnen til at biler blir ripete og stygge etter et år eller to, er at lakken berøres.

Hva er det som riper?

Du kan spyle en bil i timesvis, og likevel vil det sitte igjen partikler på lakken. De er ørsmå eller kanskje ikke synlige i det hele tatt. Det er asfalt, støv, metallpartikler og mikroskopiske steiner som klamrer seg fast, og det er disse som gir den stygge, matte «hinnen» billakken etterhvert får. Det er disse partiklene som skaper de småripene du ser på en skyfri høstdag når solen henger lavt og lyset avslører. Det er disse partiklene som skaper såkalte hologrammer, så det ser ut som lakken beveger seg når du fester blikket til ett sted. 

Hva er detailing?

  • Mer enn å vaske

Detailing er mer enn å vaske biler. Detailing handler om en systematisk tilnærming til rengjøring og pleie av kjøretøy. 

  • Spesielt utstyr

Maskiner, kjemikalier, svamper, håndklær og mikrofiberkluter er spesielt konstruert for behovet, og detailing dreier seg i stor grad om å bruke riktig type og mengde for å få kjøretøyet så godt som mulig på en forsiktig måte.

  • To grener

Detailing kan deles inn i utvendig og innvendig arbeid. Innvendig bilpleie er akkurat like viktig som eksteriøret for en profesjonell detailer. 

  • Forsiktighet og planlegging

En detailer vil alltid forsøke å gjøre minst mulig, så bilen holder seg så original som mulig. Ved lakkarbeid måles lakkdybden og detaileren vurderer hvor mye lakk som må poleres vekk for å samtidig ta ripene. Målet er å fjerne så lite lakk som mulig, og i enkelte tilfeller, hvor lakken er tynn eller man frykter å kunne skade en svært kostbar bil, velger en profesjonell detailer å ikke polere. Dette for å opprettholde bilens verdi.

Det er mange måter å utføre en god bilvask på, men felles for dem, uansett hvilken rekkefølge du velger å bruke utstyr og kjemikalier, er at de alle søker å minimere mengden skitt, støv og steiner på lakken når du omsider er klar for bøtte og svamp. 

Før berøringsvask

Derfor må bilen gjøres så ren som mulig før svampen trekkes frem. Bruk avfetting av god kvalitet og la den jobbe på lakken. Avfetting, gjerne i kombinasjon med skumvask som forlenger tiden kjemikaliene jobber, gjør at så mye som mulig av det som kan ripe, slipper taket. 

FELGRENS: En god runde på felgene får bilen til å se betydelig bedre ut. Dedikert felgrens av god kvalitet, sparer deg for mye gnikking, som igjen gjør at felgene får færre riper. Foto: Marius Mørch Larsen

Når avfettingen har fått jobbe, og skummet på toppen har ligget noen minutter (husk: det skal ikke tørke), spyler du av med høytrykksspyling. Det er nå grunnlaget for en god berøringsvask legges, og det er viktig at spylingen er grundig. I samme omgang kan du gå på felgene med en egen felgspray som også løsner metallpartikler. De moderne kjemikaliene som før var forbeholdt profesjonelle, selges nå over disk eller på nett hos såkalte detailerforretninger. Alt som handler om bilvask og polering på proffenes nivå, kalles detailing.

Lykkelig berøring

Når bilen er avspylt kan du begynne svampingen med god samvittighet. Bruk to bøtter, hvor du ofte og grundig skyller svampen i bøtten uten såpe, slik at de partiklene svampen plukker opp fra lakken ikke blir med tilbake, når du henter mer såpevann. 

Hele poenget er å separere svamp og ripende partikler, så mister du svampen i bakken må den vaskes meget grundig før du bruker den igjen. De fleste detailere vil si at en svamp eller mikrofiberklut bør kastes om den har havnet på gulvet. 

TO BØTTER: Bruker du to bøtter når du vasker, unngår du at partikler og skitt fra lakken følger med svampen tilbake på lakken når den skylles. Den ene bøtten er til såpevann, den andre kun til å skylle svampen. Foto: Marius Mørch Larsen

Selve svampingen er forøvrig slik du lærte av farfar: Start på taket, hvor bilen naturlig nok er minst skitten, og jobb deg nedover. Jobb overlappende så det ikke blir flekker du glemte, og arbeid med avgrensede områder, som et halvt panser eller én dør av gangen. Jobb konsekvent, så blir resultatet lekkert. 

Et lite triks er å bruke en myk børste til de trange stedene, som rundt panser, grill, nedre del av støtfangere blant annet. Husk også å vaske i dørkarmer så det blir et ekstra elegant resultat. 

Etter berøring

Når du er ferdig med bøttene og svampen spyler du av, slik du alltid har gjort. Etter dette vil mange anse seg som ferdig, og det er helt greit. Har lakken allerede god beskyttelse fra voks eller lakkforsegling, vil vannet fra spylingen uansett prelle godt av. 

LØSNER METALLPARTIKLER: Det finnes forskjellige produkter på markedet som løsner metallpartikler. Sprayen reagerer med bremsestøv og metall som ellers er vanskelig å få vekk med vanlig avfetting. (1 / 3)

Om du ønsker å tørke bilen, er det viktig å bruke et mykt mikrofiberhåndkle som evner å suge til seg vann. Proffene som jobber å de dyreste og sjeldneste bilene legger simpelt hen et stort mikrofiberhåndkle på lakken – uten å dra det rundt eller presse – og løfter det av. Det kan virke en anelse omstendelig, men sikrer i det minste at det ikke er friksjon mellom håndkle og lakk, som potensielt kunne skape riper. Et alternativ er å bruke en dedikert maskin til å blåse lakken fri for vann, og dette er effektivt. Om du bruker en støvsuger som kan reverseres, er det avgjørende at det ikke sitter partikler i maskinen. Da kan du risikere å gi lakken en mild sandblåsing, som er uheldig. 

Lakkbehandling

Om du er opptatt av å holde bilen ren og ripefri, er det aktuelt å legge på en form for beskyttelse. Mange sverger til voks, som kan ha litt begrenset varighet, men til gjengjeld er behagelig å jobbe med og gjerne lukter godt. Stadig flere oppdager de forskjellige typene keramisk lakkforsegling eller coating, som det også kan kalles, hvor det finnes mange solide produkter. Dette er noe du også kan påføre bilen hjemme, og behøver ikke nødvendigvis koste mange tusen kroner. 

GJØR DET SELV: Mange liker å bruke en god voks på bilen, og det er slett ikke feil. Men vil du ha bedre varighet er det keramisk lakkforsegling som gjelder. Auto Glym har utviklet en som er lett å legge på selv hjemme i garasjen, om du er litt nøye med fremgangsmåten. Foto: Håkon Sæbø

Et smart triks er å spraye bilen med en flytende lakkforsegling som gjør at vann og møkk raskt preller av bilen. Dette er produkter som kan påføres med spray eller høytrykksspylerens skumkanon. Også her finnes det flere forskjellige produkter som alle har til formål å gjøre neste vask lettere: Kan du spyle av bilen uten å måtte berøre den sparer du lakken for potensielle riper, som igjen gjør at den holder seg blankere og lekrere. Verre er det faktisk ikke.

Motor
Gadgets