HER STEMMER ALT: En karamellfarget Mercedes-Benz 600 Grosser 1972 er ikke feil. Men å gå for klassisk diktator-sort eller despot-hvit er mer forutsigbart. Om du er en slik en. Foto: Håkon Sæbø

Test: Mercedes-Benz 600 er en flytebrygge av makt og 60-tallsteknologi

(Denne saken ble første gang publisert i Finansavisen Motor i august 2013.)

Duskregnet faller lydløst over Losby golfbane. Store dråper renner over den enorme bilen, og vi er små i forhold.

Dette er den korte utgaven av Mercedes-Benz 600, men den holdt for de fleste av verdens despoter.

Med et resolutt smekk klaffer den hydrauliske bakluken igjen så vannet spruter. Bagasjerommet er som resten av bilen – digert – og minst fem ulydige dissidenter vil få plass. Kanskje seks om du pakker kløktig.

Kraften er nok til å brekke fingre, men har du allerede havnet i bagasjerommet på en W100 Mercedes-Benz «Grosser» 600 er muligheten til fremtidig pianoklimpring din minste bekymring.

DET SKAL KNIRKE: Skinnet er tykt og herlig. Treverket er vakkert og rattet tynt og rart. En Mercedes-Benz 600 er noe utenom det vanlige. Foto: Håkon Sæbø

Liste

Listen over prominente eiere er lang. Veldig lang.

Kunne du i 600-ens glansdager egentlig kalle deg en ekte diktator uten å eie en?

Idi Amin, Park Chung-hee, Nicolae Ceausescu, Josip Broz-Tito, Fidel Castro, Pol Pot, Enver Hoxha, Leonid Brezhnev, Kim Il-sung og Kim Jong-Il. Alle har eid én, og noen har eid flere.

Banditten Pablo Escobar kunne ikke smykke seg med noen diktatortittel, men eide likevel en 600. Bilen var også et naturlig valg for den moderne Bond-skurken Ernst Stavro Blofeld.

Bilen var også et naturlig valg for den moderne Bond-skurken Ernst Stavro Blofeld.

Når du sitter i baksetet på en Mercedes-Benz 600 er det ikke vanskelig å forstå hvorfor 600 var høyt elsket av folk med høyt selvbilde, og listen over kjendiser og mindre kriminelle statsoverhoder er enda mye lengre.

I baksetet

Som en stor mann med en litt for liten lærjakke på vei ned i en trang lenestol, knirker det påfallende i vår testbil. Det er lær over alt, og det knirker høyt og herlig.

V8-motoren på betryggende 6,3 liter gir imidlertid bare en lun rumling. Det maksimale dreiemoment på 500 newtonmeter kommer på lave 2.800 omdreininger, og gir en potent og høyst komfortabel progresjon.

Selv om dine politiske motstandere ikke hører deg komme, er Mercedes-Benz 600 et visuelt orkester som krever mye oppmerksomhet. Den ligner på andre store Mercedeser fra samme periode, men når en 600 velsigner deg med sitt nærvær, er det liten tvil om at en eller flere viktige personer vil velte ut.

SMEKK: Bakluken betjenes med en knapp rett over skiltplaten. Luken fyker elegant igjen, men pass fingrene! Foto: Håkon Sæbø

Den store tyskeren veier 2,5 tonn, men skvetter relativt lett opp i fart. 0 til 100 skal gå unna på 9,7 sekunder. Motoren med sine 250 hester oppleves aldri uanstrengt, men trives best på lave turtall hvor momentet er høyest.

Kun det beste

Citroën høstet i sin tid gode ord for sitt hydropneumatiske fjæringssystem, og dette ble også vurdert til 600. Det hadde kanskje vært logisk med tanke på at resten av bilen bruker hydraulikk, men slik gikk det ikke.

Som en sliten hund la Citroëner seg på bakken når motoren ble skrudd av, og dette var selvsagt ikke godt nok for Mercedes. Derfor endte 600 opp med uhyre avanserte luftfjæringer.

Som 600-eier skal ikke veistandaren affisere champagnedrikking mot neste statsmøte. Unormalt store humper slukes hele. Det er ikke engang nødvendig å sakke særlig av.

Unormalt store humper slukes hele. Det er ikke engang nødvendig å sakke særlig av.

Mercedes-Benz 600 suser av sted med den største letthet, og baksetepassasjerene kan leve bekymringsløst, vel uvitende om hvor nifs den egentlig er å kjøre.

Bilen duver rundt svingen og styringen er vag, men fjærlett.

Hva fronthjulene vil finne på når du sender en 600 inn i kurvene, er umulig å vite. Du håper på det beste, og de som eventuelt kommer i mot gjør lurt i å vike unna.

Det er alltids mer plass i bagasjerommet for dem som forulemper en 600 og dens mektige eier.

Svingradiusen er på en annen side herlig liten. Bilen snur nesten som en London-taxi, og gjorde det enkelt å komme seg unna eventuelle farlige opprørere, selv på smale afrikanske veier.

VELKOMMEN: Baksetet i en Mercedes-Benz 600 er veldig mykt. Helt perfekt for mette statsledere som skal fraktes rolig hjem etter en middag med mye portvin. Foto: Håkon Sæbø

Ufarlig

Selv om 600 er kjent for sine mektige eiere, havnet de fleste hos relativt ufarlige statsoverhoder og kjendiser. Bilen du ser på bildene er en 1972-modell med kort akselavstand, og ble først brukt som representasjonsvogn under OL i München i 1972.

Samme år ble den tatt til Norge av sirkusdirektøren Arne Arnardo, før den forsvant inn i Norges bruktmarked og byttet eiere flere ganger.

For cirka ti år siden klarte Mercedes-Benz-importøren Bertel O. Steen å få tak i bilen, og i dag inngår den som museumsvogn i en større bilsamling med både busser og lastebiler.

For cirka ti år siden klarte Mercedes-Benz-importøren Bertel O. Steen å få tak i bilen,

Pass på

Å eie en 600 privat vil antagelig være et mareritt. I kjent Mercedes-stil er delene rådyre, og selve bilens blod, det hydrauliske systemet, er komplisert å holde vedlike.

Selv om det ikke er noen til salgs i Norge, finnes det imidlertid flere gode biler i Tyskland.

En ryddig bil med kort akselavstand koster omlag 700.000 kroner, mens den mer sjeldne lange versjonen «600 Pull-man» kan koste opp mot fem millioner.

1972 Mercedes-Benz 600 (W100)

Motor 6,3 liters V8 bensin

HK/kW/Nm 250/184/500

0-100 km/t 9,7 sekunder

Toppfart 204 km/t

Vekt 2.475 kg

L/B/H 554/195/149 cm

Forbruk 2,4 liter/100 km.

CO2-utslipp

Bagasjerom

Priser:

Rundt 700.000 kroner bør gi deg en ryddig bil.

+ Det absolutt ypperste fra Mercedes-Benz

Morsomt med hydraulikk

Svært behagelig å sitte på

- Litt nifs å kjøre

Koster en formue å eie

Testkarakter

Design

Konservativt og litt sedat, men oppleves massiv når du kommer innpå.

Førermiljø

Setene er som alt annet på bilen veldig store og deilige.

Kjøreegenskaper

Ikke dårlig for et 50 år gammelt design, men oppelves veldig umoderne nå.

Ytelser

En flodbølge av dreiemoment sender deg av sted. 600 er overraskende sprek.

Plass

Dette er den korte utgaven på 5,5 meter. Den er enorm.

Mye for pengene

En ny S-klasse med utstyr koster det dobbelte, men er ikke like stas.

Må-ha-faktor

Ingen bilsamling er komplett uten en 600.

Score: 7/10

De riktig kjøreglade bør styre unna, men forøvrig er dette en veldig spennende bil.

Les også