+ mer
STARTEN: Range Roveren var i medtatt stand før restaureringen startet.  Skjermdump: SOUP . Classic Motoring/YouTube

Filmet årelang restaurering i stop-motion

Fra sliten rustholk til utstillingsfavoritt. Denne Youtube-videoen viser hele prosessen.

Sakte-TV er godt etablert her i landet. Iren George Karellas tok muligens inspirasjon fra den norske statskanalen da han skulle lage en video om hvordan han restaurerte en gammel Range Rover. 

Halvannen time med rustsveising og lakkering

På sin Youtube-kanal «SOUP» publiserer Karellas regelmessige oppdateringer på sine bilprosjekter. Den siste tiden har han påtatt seg å gjenopplive en blå Range Rover Vogue SE V8 fra 1991.

STRAKS FERDIG: På vei til det lokale biltilsynet for godkjenning. Prosessen tok 3 år. Skjermdump: SOUP . Classic Motoring/YouTube

 Bilen, som angivelig skal ha tilhørt Karellas onkel, var i svært medtatt stand før restaureringen ble påbegynt. Hele tre år har det tatt han å ferdigstille SUVen for nye eventyr. 

Sett av 800.000 på kort tid

I videoen kan du se hvordan Karella tar bilen fra hverandre, sveiser rust, overhaler deler og, til slutt, hvordan han får den godkjent hos det irske vegvesenet. Hovedvekten ligger på å fikse det utrustede karosseriet (hvilket ikke er en helt ukjent aktivitet for de som har eid en eldre britiskprodusert bil). Resultatene er en halvannen time lang video. Og resultatet må sies å være imponerende.

Visse vil til og med muligens argumentere for at dette er mer fengslende enn Bergensbanen. På internettforaer videoen nå spredt seg som ild i tørt gress. I skrivende stund har den allerede over 800.000 visninger.  

– Hva var det vanskeligste ved restaureringen?

– Motivasjon! Det å greie å motivere deg selv til å fortsette arbeidet, selv om det kanskje er det siste du har lyst til å gjøre akkurat da. Det er det som er forskjellen på å feile og det å endelig kunne komme seg ut og nyte bilen. Når noe gikk feil eller var vanskelig snudde jeg ryggen til problemet og tok fatt i noe annet i stedet, skriver Karellas i en e-post til Finansavisen.

Motor
Klassiske biler