+ mer
ENTUSIASTISKE GLOBETROTTERE: Madi Ene og Chris Koch hadde planlagt fem dager i Norge, men det ble tre uker med hyggelige opplevelser. Foto: Ivar Engerud

Jorden rundt i 50 år gammel Porsche 911

Holmsbu: 250.000 kilometer gjennom 71 land i en snart 50 år gammel Porsche 911. Det er hva det italienske ekteparet Chris Koch og Madalina Ene skal bruke de neste to årene på.

– Vi hadde planer om å kjøre gjennom Norge i løpet av fem dager fra nord til syd. Ikke fordi vi har hatt så mye trøbbel underveis, men på grunn av hvordan medlemmer i den norske Porsche-klubben har stilt opp og bedt oss med på ulike arrangementer og opplegg de har stelt i stand, stråler Madalina Ene og Chris Koch da vi møtes på deres ekspedisjon som etter planen skal bringe dem jorden rundt.

Holmsbu sto ikke på den opprinnelige ruten, men de har fått låne et hus rett i nærheten av en Porsche-entusiast som de kan ha som base for alt de skal være med på mens de er på masse opplegg stelt i stand på Østlandet.

TESTKJØRING: Det ble også muligheter for noen runder på Arctic Circle Raceway før kursen ble satt sørover. Foto: Chris Koch

Større og større

– Madi og jeg hadde ikke aning om hvordan denne turen skulle vokse til noe langt mer enn bare oss to på tur da vi la ut fra Firenze 21. juni, vår fireårs bryllupsdag, sier Koch.

Madi og jeg hadde ikke aning om hvordan denne turen skulle vokse til noe langt mer enn bare oss to på tur da vi la ut fra Firenze
Chris Koch

– Porsche har vunnet «det som er å vinne» i motorsport, men ingen har vel reist jorden rundt i en Porsche. Det har skjedd i Land Rover, Range Rover, Mercedes og andre, men aldri i Porsche. Så etter å ha kjørt på lange turer i flere år, bestemte vi oss for å dra på «Turen i vårt liv».

NORGE NR. 15: Ved besøket i Norge har paret lagt bak seg 15 av 71 planlagte land underveis. Foto: Ivar Engerud

Fra Italia gikk turen nordover i de østlige landene i Europa, og via sin aktivitet på sosiale medier fikk de stadig flere følgere på Instagram og Facebook.

– Vi sendte forespørsel til Porsche-klubbene i de ulike landene vi skulle kjøre gjennom, uten særlig respons i starten. Men fra Ukraina og videre har responsen vært helt overveldende. Klubber og enkeltmedlemmer lager arrangementer for å møte oss og stiller opp med både teknisk bistand når det trengs og andre ting.

– Det hele er blitt mye større enn vi kunne forestille oss, og i hvert land ønsker de å vise oss severdigheter, natur og ikke minst mat og kulturen både i landet og i Porsche-miljøet.

SOSIALE MEDIER: Du kan følge parets ferd på Instagram og Facebook. Foto: Ivar Engerud

Et liv med Porsche

Chris Koch er født og oppvokst i Tyskland med Porsche i familien. Faren hadde blant annet en 356 Speedster som han ble skysset til skolen i, og senere kom flere nyere inn i farens bilpark.

– Jeg har alltid elsket Porsche, bortsett fra en periode hvor jeg nærmest hatet dem, men i voksen alder har jeg funnet fasinasjonen igjen. 356 Speedster er noe av det vakreste som er skapt på fire hjul. Jeg hadde ikke råd til en original, men for en del år tilbake kjøpte jeg en replika som vi blant annet brukte da vi giftet oss. Jeg måtte dytte den de siste meterne til flyplassen da vi skulle på bryllupsreise, minnes Koch.

De fleste av det andre kjønn ville kanskje gått mer enn lei da, men kona deler samme pasjon for både Porsche og ikke minst reising, så det er blitt flere turer og oppgradering av bil siden de giftet seg for fire år siden.

SKANDINAVIA: Etter Norge gikk turen til Sverige og Danmark, og når dette leses er de nok på Island med kurs for Amerika. Foto: Ivar Engerud

Reiseglade

356 Speedsteren ble byttet i en 912 som blant annet ble kjørt 10.000 kilometer gjennom Balkan og land i Øst-Europa på herlige kjøreveier, ikke motorveier.

– Vi prøvde å gjøre turen så tidsriktig som mulig, på veier som var minst like gamle som bilen og overnatting på lokale hoteller, ikke store kjeder. Vi hadde ikke noen planer på sosiale medier da, men nettmagasinet «Petrolicious» hadde plukket opp hva vi gjorde og lagde en flott story.

– Etter turen begynte planene for en lengre ekspedisjon å spire og modne, og via en forhandler i Milano ble 912-modellen byttet i en original 1971 911 med kun 40.000 kjørte kilometer.

De hadde presentert planene for Porsche og Porsche-magasinet uten særlig respons derfra, men de fikk med noen andre som tente på ideen. Ikke minst mannen som hadde kjøpt parets forrige Porsche 912.

– Han forsikret oss om at den hadde kommet til et godt hjem og vi ble invitert hjem til ham og kona i Firenze. Vi ble venner, og de hjalp oss mye med å realisere turen fra starten.

Den foregikk i Firenze i juni, med parets hvite 911, deres tidligere 912 i grønn og en annen venns røde 911, fargene i det italienske flagget.

ITALIENSK START: Starten gikk i Firenze, hvor treklassiske Porsche-modeller dannet det italienske flagget i fargene. (1 / 6)

Ambisiøse planer

Selve reiseruten har variert en smule, men alltid inkludert alle kontinentene, med totalt 71 land som skulle besøkes (siden Porscheen er en 71-modell).

Da vi møter paret rt 15 av de 71 rutene langs midten av bilen fra front til hekk blitt forsynt med flagg som viser hvilke land turen har gått gjennom. Norge er nummer 15, etter at de har kjørt opp gjennom Øst-Europa og gjennom Finland inn i Norge. Her var selvsagt Nordkapp det første store målet, før nesen ble vendt sydover gjennom Norge.

– Vi hadde lagt opp til å kjøre 500 til 600 kilometer per dag, slik at vi skulle gjøre det unna på fem dager. Vi hadde ikke bommet på lengden og selve kjøretiden, men det var så mye vakkert å se og fotografere at vi fant ut at vi måtte senke farten å få med oss flere opplevelser underveis enn vi hadde planlagt.

Norsk gjestfrihet

Det er naturlig nok et stykke mellom Porsche-entusiastene og kompetansen lengst i nord. Så da de fikk problemer med feiltenning og at motoren ikke gikk på alle sylindre, ble gode råd dyre. De kom fra medlemmer i Porsche-klubbens medlemmer, som sa de måtte sette kursen for Mo i Rana og et par kyndige Porsche-entusiaster der.

– De stilte opp med verksted, deler og kompetanse, slik at vi fikk fikset motoren slik at den gikk perfekt igjen. Og for virkelig å få testet at alt var ok før turen videre ble det noen runder på fantastiske Arctic Raceway med fotografering. Det hele var nesten uvirkelig hvordan folk stilte opp, og slik har det vært gjennom hele Norge, sier paret takknemlig.

Underveis har Porsche-klubbens medlemmer ordnet med turer, overnatting, service og dekk og på alle måter hjulpet paret videre på sin fantastiske og kostbare ferd. For det koster jo selvsagt penger å reise i mer enn to år.

– Vi la et budsjett på 200.000 til 250.000 euro på to år, men jeg ser at det kommer til å koste mer med all transport, forsikring osv, forteller Koch som håper at turen etter hvert skal skape såpass oppmerksomhet at de vil få napp hos noen med interesse av å profilere seg og bidra i reisekassen.

Underveis dokumenteres hele eventyret med bilder og film, slik at det både kan bli en bok og kanskje en film når reisen er over. Men foreløpig lever paret eventyret underveis hjulpet av en bølge av hjelpsomhet gjennom Norge, videre i Sverige og Danmark og med ferge til Island som er det siste nordiske landet de skal besøke.

JORDEN RUNDT: Dette er løypen for turen de håper å gjennomføre i løpet av de to neste årene. Foto: Ivar Engerud

Amerika neste

Når dette leses er de nok i ferd med å avslutte rundturen på Island for å sette bilen på båt til Halifax i Canada og starten på Nord- og Sør-Amerika de neste månedene. Så er det Afrika, Asia, Australia og hele veien tilbake til Firenze sent i 2021 hvor de håper å avslutte med en stor fest med alle hjelperne de har møtt underveis.

– Jeg ser på turen som et stort puslespill hvor vi leter etter de riktige brikkene og håper å få dem på rett plass, slik at det blir et komplett bilde til slutt, sier Ene entusiastisk før hun inntar passasjersetet som kartleser og Koch fyrer opp den luftkjølte sekseren i hekken og begir seg ut av et regntungt Holmsbu på vei mot nye mål.

15 land er unnagjort, 56 gjenstår.

DOKUMENTASJON: Midten av Porscheen blir dekorert med et nytt flagg hver gang de ankommer et nytt land. Foto: Ivar Engerud

Motor
Klassiske biler