+ mer
STÅ-PÅ-VILJE: Tor-Øyvind er en positiv og målbevisst fyr som ikke lar handikappet prege hverdagen. Foto: Ivar Engerud

Motorbygger i verdensklasse

Skjeberg: Tor-Øyvind Skinne (53) driver sitt motorverksted langt utenfor allfarvei, men så gjør han jobber få andre kan. At han knapt ser er ingen hindring for et perfekt resultat.

– Tenk deg at du har på deg briller. Så kliner jeg fett midt på brilleglassene, slik at du bare ser ut langs ytterkanten. Det er kanskje den enkleste beskrivelsen av hvordan synet mitt virker, sier Tor-Øyvind Skinne og smiler mens han viser oss rundt blant avanserte maskiner i motorverkstedet han driver.

Du dumper ikke akkurat tilfeldig innom det, der det ligger langs en utrafikert veistump et stykke utpå Ullerøy ved Skjeberg. Men som for en god restaurant er han ikke avhengig av drop-in-kunder med småproblemer.

Skinne gjør nemlig jobber få andre kan, ofte på motorer med kravene til ekstreme ytelser i motorsport. At han knapt ser er ingen hindring for et perfekt resultat.

Retinis pigmentosa

Øyesykdommen han har kalles RP, en forkortelse for en netthinnesykdom med fellesbetegnelsen Retinis pigmentosa. Den finnes i en rekke varianter som gir sterk synshemning i form av innsnevret synsfelt eller blindhet.

– De fleste med sykdommen har tunnelsyn, men jeg har ikke sentralsyn, bare periferisyn, og der du ser ting på 50 meters avstand ser ikke jeg det før på fem. Jeg kan fortsatt telle fingre på omkring én meters avstand, forklarer Tor-Øyvind Skinne.

De fleste med sykdommen har tunnelsyn, men jeg har ikke sentralsyn, bare periferisyn
Tor-Øyvind Skinne

– Jeg er ikke så opptatt av hvor mange prosent syn jeg har, selv om andre er det. Om det er fem eller ti prosent vet jeg ikke, for det viktigste er hva du kan gjøre med det synet du har.

Vi beveger oss rundt i verkstedet fylt av motorer, verktøy og maskiner som få skulle tro blir betjent av en mann som i de fleste tilfeller ville karakteriseres som nærmest blind. 

Men Tor-Øyvind benytter den lille resten han har av syn på en bemerkelsesmessig måte til å utføre motorjobber i verdensklasse enten det gjelder motorer til motorsportsmiljøene, entusiaster som ønsker litt mer effekt på hobbybilen, eller mer ordinære motoroverhalinger.

Dreiing, fresing og plansliping er en del av jobben som utføres med en presisjon på hundredels millimeter.

KUNDER FRA HELE LANDET: Tor-Øyvind Skinne har sitt eget verksted med kunder fra hele landet. Foto: Ivar Engerud

Stor respekt

Tor-Øyvind Skinne er viden kjent i det norske motorsportsmiljøet, med lang fartstid i å bygge motorer til dragracing, rally og rallycross, båtmotorer for blant annet Hydrolift og de senere årene ikke minst til Extreme-klassen innen Gatebil-miljøet.

– En snekker kan nok greie seg med millimeter på tommestokken, men det holder ikke i motorsammenheng, der toleransene krever mikrometernivå. Det ser du ikke med det blotte øyet likevel, så du må bruke instrumenter og presisjonsverktøy.

En snekker kan nok greie seg med millimeter på tommestokken, men det holder ikke i motorsammenheng
Tor-Øyvind Skinne

Og det er verkstedet fullt av, tilpasset eierens handikap ved at det er talende verktøy som sier verdiene eller skjermer med store tall og bokstaver.

Medfødt

Øyesykdommen er medfødt, så han har tilpasset seg synsbegrensningen og utnyttet alle muligheter gjennom hele livet. At han skulle bli mekaniker var ikke selvsagt, for han hadde ikke en far som skrudde. Men det begynte med sykler og etter hvert mopeder som ble trimmet til å gå litt fortere enn det som var lovlig.

– Etter ungdomsskolen begynte jeg på videregående på Glemmen i Fredrikstad, på en linje som het «Forberedende mek». Etter et år begynte jeg på vanlig utdanning som mekaniker på lette kjøretøy.

– Læreren min var både interessert og oppfinnsom, så han laget noen hjelpeverktøy og tilpasset de til min bruk, slik at jeg kunne se ned til 1/10 millimeter på skyvelær med urverk. Og han slo inn merker for hver tidel på sveivene på dreibenken, slik at jeg kunne bruke den. Fresen følte de var litt for farlig for meg, så den fikk jeg ikke bruke så mye, men det har jeg lært meg selv etterpå. Nå er jo fresene digitale, så nå går det greit.

MOTORBYGGER: Det er motorteknikk som er Tor-Øyvinds spesialområde, gjerne med utgangspunkt i at motorene skal ha høyere effekt. Foto: Ivar Engerud

Bevisst

Selv om han ikke tok den praktiske delen av fagprøven, er det få mekanikere vi har snakket med som er så påskrudd hva gjelder faglig innhold på motorteknikk.

– Det å skulle avlegge den praktiske delen av fagprøven ga meg ingenting. Jeg skulle ikke ha noe verksted med ansvar for ansatte, og konsentrerte meg om motorteknikk.

Med de begrensningene synet tross alt gir, har Tor-Øyvind Skinne spesialisert seg på et område hvor han kunne utvikle både kunnskap og kvalifikasjoner. Viljen, pågangsmotet og utholdenheten har det tydeligvis aldri vært noe i veien med.

Avansert

– Etter at jeg var ferdig på skolen jobbet jeg et par-tre år på et lokalt verksted før jeg begynte på Sarpsborg Motorverksted midt på 1980-tallet. På den tiden ble jeg og broren min, Per Kristian, en del av dragracingmiljøet med en Boble vi bygde ganske ekstremt innenfor Pro Stock-klassen.

I 1989 startet de to et eget motorverksted på Skinnegården langs Oldtidsveien til Fredrikstad. De var de første i Norge som hadde egen motortestbenk, hvor motorer kunne kjøres for å stille diagnoser og få ut alle data.

– Det ble mye testing av motorer både vi og andre hadde bygd. Noen ønsket å studere effekten av for eksempel ulike tilsetningsstoffer og oljeblandinger, ulike eksosanlegg og andre ting. Handikappet mitt førte til at jeg tidlig gikk «all in» for å gjøre en så bra jobb som mulig med å bygge motorer. Det ga, og gir meg fortsatt, mye å få til en bra jobb, resonerer Skinne.

Når han sier bra, karakteriserer ofte andre det som perfekt. I 2005 startet han sin egen virksomhet med motorverksted hjemme på gården der han og familien bor på Ullerøy.

Motorsport viktig

Motorsporten har gitt Tor-Øyvind mye, både personlig og profesjonelt.

– Motorsporten bidrar til mye kunnskap, og jeg tenker mye på hvilke løsninger som kan forbedre ytelser og holdbarhet. Skal en racingmotor holde, må en tenke annerledes enn å strekke strikken til det ytterste hele tiden, selv om det gjelder å pushe grenser.

– Det hender jeg får noen som spør om jeg kan bygge en motor som holder. Da kan jeg dessverre ikke hjelpe deg, for den er ikke konstruert ennå…evighetsmaskinen er ikke oppfunnet…, ler Per-Øyvind Skinne.

– Men jeg vet ganske mye om å bygge motorer til ulike formål, enten det er for å gå et dragrace på noen sekunder og så bygges opp igjen, eller om det er en motor som skal holde en hel sesong. Det er to helt forskjellige ting. Men felles for alle motorer er det viktig hva som skjer inne i motoren, spesielt hva gjelder flow og forbrenning. At den skjer harmonisk, slik at motoren jobber riktig og får maks effekt.

Tor-Øyvind snakker om forbrenningskamre, sylindre, ventiler og andre viktige komponenter i motorens indre som om han skulle sett dem sterkt og klart, men det har han egentlig aldri gjort.

Like fullt har han tilegnet seg kunnskap om motorens indre liv, slik at han er en fullverdig motorindremedisiner som vet mer enn de fleste med fagbrev som bilmekaniker.

AVANSERT: Maskinparken er imponerende med både dreiebenk, fres, bor og plansliper, samt annet nødvendig verktøy som Tor-Øyvind betjener med største presisjon. (1 / 4)

Hjelpemidler

I dag finnes mange hjelpemidler, som talende måleutstyr og forstørrelsesskjermer.

– Det går helt fint å kjøre de forskjellige maskinene, men jeg må ha det stille rundt meg når jeg bruker dem. For jeg lytter nok mer enn de fleste til hvordan lyden fra maskinen og motordelen er når jeg jobber. Jeg har nok også utviklet hørselssansen, og bruker den kanskje mer enn andre mennesker. Det er mye en kan finne ut om en motor ved å bruke ørene og høre om lydene er riktig.

Jobb og hobby

Tor-Øyvind klarer seg for det meste bra alene på verkstedet, men får litt hjelp av eldstesønnen Jostein, som også skal bli bilmekaniker. Yngstesønnen Vegar utdanner seg for øvrig til å bli flymekaniker på Kjeller. I verkstedet står også en Camaro 1968-modell som er under oppussing.

– Jeg gjør en del selv, og kompiser har hjulpet meg med sveising. Nå er karosseriet ferdig lakket, men det blir ikke så mye tid til å skru på hobbybilen, for det er mye å gjøre i verkstedet. Men jeg plukker den frem når jeg har tid og lyst til å jobbe på den, og den skal bli ferdig.

For Tor Øyvind har det aldri vært aktuelt å gi opp jobben som bilmekaniker.

– Utfordringer er til for å løses, ikke for å grave seg ned i. Det er viktig å holde på med noe for å holde seg i gang og ikke falle av. Jobben er viktig for meg, for å ha en mening med livet. Det er det som inspirerer meg. Jeg ser at jeg klarer å få til ting selv med handikappet mitt og det gir meg mye, avslutter han.

Utfordringer er til for å løses, ikke for å grave seg ned i
Tor-Øyvind Skinne

Motor
Klassiske biler