MAJESTETISK: Når en Range Rover fra 1971 møter en av den nye typen blir det åpenbart at mye har skjedd. Men enkelte likhetstrekk finnes stadig. Foto: Håkon Sæbø

Hvem tror du at du er?

Fredrikstad: Når den 44 år gamle originalen møter sitt oldebarn, er det åpenbart at 2014-modellen har mye å leve opp til.

Denne saken ble første gang publisert i Finansavisen Motor i november 2014.

– Hun heter Rosamond, og er prinsessen jeg vekket fra sin søvn. Jeg fant henne på et jorde hvor hun hadde stått i ni år, forteller eier Ronny Jacobsen.

HENDIG: Ronny Jacobsen har restaurert Range Roveren i sin egen garasje. Det tok ham fire år. Foto: Håkon Sæbø

Den over gjennomsnittet Range Rover-interesserte mannen tok hånd om 1971-modellen i 2008, som på den tiden var i særdeles dårlig forfatning.

– Da jeg lukket førerdøren falt det deler av bilen. Den var fullstendig gjennomrustet, og hadde sunket ned i bakken så den sto på akslene, forteller Jacobsen.

Han har i egen garasje restaurert bilen over fire år. Med et fortreffelig resultat.

– Det var ganske tilfeldig at jeg rotet meg bort i Land Rover i utgangspunktet. Jeg begynte med en Serie I, men ønsket meg mer komfort og samtidig holde meg i miljøet til Norsk Land Rover-klubb.

Jacobsen forteller at han etter å ha meldt interesse for Range Rover Classic fikk en SMS fra en kompis om bilen som senere skulle bli til Rosamond.

– Da jeg fikk greie på chassisnummer og så at det var en veldig tidlig modell, ble jeg litt gira.

Selv om den er produsert i oktober 1971, ble ikke den originalt norsksolgte bilen registrert på sin første eier før i 1972.

FIFFIG DETALJ: Gamle Range Rovere har hengslet skilt bak, slik at du kan frakte lange ting med bakluken åpen, og fremdeles vise kjennemerket. Foto: Håkon Sæbø

– Jeg har vært i kontakt med datteren til han som hadde British Leyland (Land Rover-importen journ. anm.) i Norge på den tiden, men jeg har ikke helt funnet ut hvorfor bilen ble registrert så sent. Jeg vet det var rift om disse bilene, så jeg tipper den har gått som demovogn, forteller Jacobsen.

På rurale veier med kurs mot Gamlebyen i Fredrikstad, danser nå Rosamund elegant inn i svingene, og Jacobsen fører sin Range Rover med en avslappet hånd.

– Hun er en av de første norske Range Roverene, og har produksjonsnummer 325, sier Jacobsen, som i tillegg har kjøpt bil nummer 324 – også en norsksolgt Range Rover i fargen Bahamas Gold.

TIDLIG UTGAVE: Denne 1971-modellen er en av de første. Det gjør den sjelden. Foto: Håkon Sæbø

Lukten av diesel

Etter å ha luftet Rosamond, føles det fullstendig fremmed å hoppe inn i dagens Range Rover. Bilen er stor som John Fredriksens portefølje, og du føler deg på samtlige måter hevet over resten av samfunnet når du med et selvsikkert blikk smekker igjen den grandiose førerdøren.

Testbilen har den minste motoren – en 3,0 liters V6 diesel på 258 hestekrefter – men det er antagelig den beste motoren til denne bilen.

Hverken effekt, moment eller motorlyd føles utpreget imponerende, men totaliteten utgjør en pakke det er vanskelig å slå, uten at kostnaden løper ut av kontroll.

Stamper du resolutt på gassen flytter den digre bilen på seg uten heft.

Olderfar: Mellom dagens versjon og modellen som kom i 1970 ligger det to modeller. Range Rover Classic ble produsert helt frem til 1995. Foto: Håkon Sæbø

Med åtte gir – og de to første med utveksling som favoriserer akselerasjon – skyter bilen villig opp i fart, og du føler sjelden noen mangel på ekstra krefter. Denne dieselmotoren kan du forøvrig også få i nedtunet versjon med 211 hestekrefter, noe som kan bli i minste laget.

Stort sprang

Om du noen gang har kjørt en tidlig Jaguar XJ, enten det er en Serie I fra 1968, eller en Serie III fra 1981, vil du antagelig ha lagt merke til at de er overraskende raffinerte. Automatgirkassene med bare tre trinn sluker dreiemoment som amerikanere i en «all you can eat»-restaurant, og fremferden er av det mer beroligende slag.

Det er likevel mer enn nok kraft, uansett om du ratter rundt med en med rekkesekser, eller bøllen med 12 sylindre.

De gamle XJ-ene flyter avsted på veien med en befriende letthet man gjenkjenner i nye Jaguarer.

Det samme kan ikke sies om tidlige Range Rovere.

De første bilene som rullet ut på salgsgulvene hadde hverken servostyring eller automatgir, men førstnevnte er det mest påfallende når Rosamond ruller rundt i Fredrikstads brostenlagte gater.

Du kan prøve dreie på rattet, men svinge vil ikke Rosamond gjøre uten protest.

Du kan prøve dreie på rattet, men svinge vil ikke Rosamond gjøre uten protest.

Skulle du gjort dette daglig vil det til slutt se ut som du frekventerer Haralds Gym vel ofte.

Rosamonds 3,5 liter store V8-er er bilens originale motor, som murrer fremragende.

Turteller var ikke noe du fikk slengt etter deg med en Range Rover fra 1971, men det er lett å høre på motoren når det er tid for et høyere gir.

THE ROVER V8: Motoren i datidens Range Rover var den velfungerende og på den tiden forholdsvis potente Rover V8-en som dukket opp i flere engelske biler. Slagvolumet er på 3,5 liter, og økte mye senere til 3,9 og 4,2 liter. Foto: Håkon Sæbø

Det fordrer selvfølgelig mer arbeid, for selv om girkassen er synkronisert på alle gir tar bilen gjerne opp kampen med deg.

Er du en svekling må du bruke begge hender. Bremsene er tilsvarende harde, men i det minste hadde Range Rover skivebremser på begge aksler fra produksjonsstart.

Topptung

Tilbake i dagens Range Rover fremstår originalen som et fjern minne, men det fundamentale problemet Range Rovere alltid har lidd av, glimrer med sin tilstedeværelse.

I likhet med Rosamond, hennes barn (P38) og barnebarn (L322), sliter nye Range Rover i svinger.

At en stor bil med høyt tyngdepunkt ruller i svingene er ikke noe nytt, men av SUV-er i premiumklassen er Range Rover den største synderen.

Selv med den minste motoren, gedigne 22-tommers felger og grafsende dekk, skal det lite til å fremkalle den nifse følelsen av at bilen lener seg over i kurvene når du kjører aktivt.

Mindre volum: 1971-modellen har en 3,5 liters V8 har den nye bilen en 3,0 liters V6 dieselmotor. Foto: Håkon Sæbø

Bremsene barberer vekk hastighet når du til slutt må trampe deg i sikkerhet, men det er påfallende langt unna en Range Rover Sport eller BMW X5 ved sportslig kjøring.

Styringen underbygger dette, for den er nesten like treg som på forrige modell.

Å påkalle den litt ubehagelige rullingen er derfor ikke noe du gjør ofte i din Range Rover. Du inntar en mer avslappet kjørestil enn når du kjører en lav Audi.

Du flyter avsted, lar deg ikke affisere av omgivelsene nedenfor, og nettopp derfor behøver du sjelden mer enn 258 hestekrefter.

Det skal samtidig nevnes at med den største motoren på over 500 hestekrefter får du også aktive krengingsstabilisatorer som motvirker rullingen, men da koster bilen over to millioner kroner.

Dette er forøvrig et system som fungerer utmerket i Range Rover Sport, og det hadde utvilsomt gjort vår testbil mer agil.

Et luksusproblem

Rosamond og hennes søstre var aldri ment å være luksuriøse biler på samme måte som datidens Mercedes-Benz eller Jaguar, men snarere ment å være praktiske biler for mennesker som ellers levde luksuriøst.

Range Rover var en bil du kunne kjøre langt inn i din egen skog, og spyle innvendig etter å ha fraktet dagens jaktbytte hjem. I så måte underbygget bilene en luksuriøs livsstil, heller enn å fremstå som luksuriøse i seg selv.

Dagens Range Rover er ikke en bil du kaster en blødende dåhjort inn i. Fremfor et fortsatt fokus på originalens praktiske egenskaper, har Range Rover dreid mot å imøtekomme luksusbegrepet Mercedes-Benz-kunder, og i senere tid BMW og Audi-kunder har etterspurt.

Dagens Range Rover er ikke en bil du kaster en blødende dåhjort inn i.

Dessverre har ikke Jaguar Land Rover, som i dag produserer Range Rover, helt lykkes med det. Du behøver ikke argusøyne for å se at tyskerne ligger foran.

Å sette bilen i revers aktiverer ryggekameraet, som vil fremstå skuffende dårlig om du hopper opp fra en ny VW Passat, og definitivt uakseptabelt om du er vant med en Mercedes-Benz S-klasse, BMW 7-serie eller Audi A8.

(1 / 4)

Likevel er Range Rover en av markedets mest vellykkede biler. Det er åpenbart at pengene til utvikling av denne bilen har gått med på å få bilen raffinert, og nesten på høyde med nye og imponerende Mercedes-Benz S-klasse hva komfort og støy angår.

Samtidlig er den iboende, røffe Range Rover-følelsen fra 1970 fremdeles tilstede.

Bilen gir deg en fornemmelse av å være uovervinnelig.

Selv om du ikke kommer til å gjøre det, er det veldig deilig å vite at du kan unngå køen på riksvei 52 til Hemsedal ved å svinge av ut på et jorde, og fortsette turen offroad – noe ingen andre lignende biler kan gjøre. Bortsett fra Mercedes-Benz G-klasse, da.

Range Rover Autobiography

Motor: 3,0 V6 Diesel

HK/kW/Nm: 258/190/600

0-100 km/t: 7,9 sekunder

Toppfart: 210 km/t

Vekt: 2.160 kg

L/B/H: 499/184/183 cm

Forbruk: 0,75 l/mil

CO2-utslipp: 196 g/km

Bagasjerom: 909 liter

  • Priser:

Rimeligste modell 1.209.350 kroner

Denne modellen 1.281.900 kroner

Testbilen 1.665.100 kroner

  • Design

Bilen er massiv, men i design fremstår den ikke like aggressivt som konkurrentene.

  • Førermiljø

Interiørkvaliteten er fortreffelig, og den høye, autoritære sittestillingen avhengighetsskapende.

  • Kjøreegenskaper

I terrenget er bilen særdeles imponerende, og komforten er utmerket. Til mer sportslig kjøring er en BMW X5 mye bedre.

  • Ytelser

I en bil som best nytes i et avslappet tempo holder det med 258 hestekrefter.

  • Plass

909 liters bagasjerom sier sitt. Større bil enn dette behøver du neppe.

  • Mye for pengene

V6 diesel er billigst og best. Plass og luksus er implisitt.

  • Må-ha-faktor

«The Daddy», «The big fat Range Rover», eller bare «Vogue». Range Rover har mange navn, og er et ikon.

  • Gjennomsnittsscore: 9/10

Komforten er fortreffelig, og interiøret særdeles velbygd, men en Range Rover Sport gir mer mening.