FOR ALLE: Bentley Service Clinic handler om å gi Norges Bentley-eiere en bedre teknisk innsikt. Tekniker Mark Whiston er Bentley-ekspert og undersøker her en Bentley Turbo R fra 1988. Foto: Håkon Sæbø

Inspektør Bentley på besøk

Bentley Oslo er ikke bare for dem som er på jakt etter noe nytt. Også de gode gamle bilene tas vare på, og Mark Whiston er briten som gjør inspeksjonen til noe gøy.

– Det mest bisarre jeg har opplevd når jeg har inspisert disse gamle bilene? Nei det er vel mus i motoren, sier Mark Whiston.

Han er oppvokst med Bentley og faren bor fremdeles et kjekskast unna bilfabrikken i Crewe i England. Nesten hele familen jobber, eller har jobbet på fabrikken. Brødre. Naboer. Fettere. Sydd interiør, jobbet på teknisk avdeling eller med montasje.

For Whiston er det Bentley som gjelder, men det behøver ikke være nytt for å fascinere ham.

ET LØFT: Bentley Service Clinic er ikke bare for nyere biler. Også eldre modeller får gjennomgå. Foto: Håkon Sæbø

Omreisende klinikk

Whiston er egentlig pensjonert, men drar frem gamle kunster, en lommelykt og noen grundige hender når Bentley spør pent.

Bentley Service Clinic

• Tilbud om gratis teknisk gjennomgang av din Bentley. Bilen inspiseres av en spesialist som utsteder et dokument hvor tilstanden på bilen registreres.

• Arrangeres av Bentley på initiativ fra forhandlere rundt om i verden. I Norge er det den Nils Tronrud-eide Bentley-importøren Brookland Motors som står for tilbudet.

• Gjennomgangen tar for seg 62 forskjellige punkter og tilbys kostnadsfritt.

• Bentley Service Clinic er ment for biler i alle aldre, ikke bare helt nye eller veldig gamle biler.

• Bentley Service Clinic 2019 foregikk over tre dager med totalt 18 biler.

• En ny Bentley Service Clinic vil tilbys et utvalg kunder i september 2020, etter at Bentley-forhandleren har flyttet til nye lokaler i Bærum til neste år.

Og det har de gjort nå, i forbindelse med etableringen av den nye, autoriserte Bentley-forhandleren i Norge, som skal tilby service på nye og gamle Bentleyer.

Spesialtilbudet nå heter Bentley Service Clinic, og går ut på at Bentley-eierne kan få en teknisk sjekk av bilen sin.

EGNE PRODUKTER: Etter at det ble etablert en egen Bentley-forhandler og importør i Norge, er det mulig å få tak i Bentleys egne reservedeler og produkter. Foto: Håkon Sæbø

Da får de en konklusjon rundt hva som eventuelt bør gjøres av utbedringer, og et sertifikat som dokumenterer funnene.

Om det er en 80-tallsbil, som den Whiston kikker på i dag, eller noe nyere eller eldre, spiller ingen rolle. Her er alle med Bentley velkommen.

Og det rareste av alt er at det ikke koster noen ting, som må være fryktelig uvant for en Bentley-eier.

ALLE JOBBER: Bentley-butikken i Bærum har egen mekaniker som tar service på biler i alle aldre. Foto: Håkon Sæbø

Fra Ukraina til Oslo

– Jeg reiser rundt i verden og kikker på biler for kundene, forteller Whiston med en munterhet bare en brite kan ha.

Jeg reiser rundt i verden og kikker på biler for kundene
Mark Whiston, Bentley

Han forteller at jobben tok ham til Ukraina forrige uke. Og til neste år er han tilbake hos Bentley-forhandleren i Bærum, hvor den ferske Bentley-importøren holder til i samme lokaler som Jaguar Land Rover-butikken Motorpool. 18 kunder er invitert med sine eldre og nyere biler.

Her har det vært biler innom med artig proveniens, fra Azure til Continental GT. Og alle for samme oppfølging og ærlige tilbakemelding fra Mark Whiston.

Finner feil

– Se her. Denne må skiftes, sier Whiston og famler rundt på en hullete drivknutemansjett.

Bilen, en 1988 Turbo R, er heist i været.

Undersidens sorte og fuktige metallflater eksponeres som en pasient med buksene nede.

Det er en mindre flatterende positur for den gamle bilen, men så er også meningen at den skal inspiseres grundig.

MÅ UTBEDRES: Mark Whiston oppdaget raskt at ikke alt er som det skal være med denne Turbo R-en fra 1988. Foto: Håkon Sæbø

– Blir ikke denne fikset, vil stikkakselen slites ut, poengterer Whiston mens han med autoritet håndterer den ødelagte mansjetten.

Instruksjonen om hvordan arbeidet skal utføres, sendes videre til Bentley-butikkens egen mekaniker.

– Det lekker litt olje fra litt forskjellige plasser, men det er ingen dramatikk, forteller Whiston.

Han dykker inn i en anekdote om en venn fra Storbritannia, som mente at britiske biler med oljelekkasjer var en utelukkende god ting, siden oljen beskyttet mot rusten.

UNDERSØKER: Bentley-tekniker Mark Whiston lager en liste over alt som er galt. Foto: Håkon Sæbø

Whiston ler hjertelig mens en pekefinger feier over det laveste punktet på tannstangen, der sort olje er ført ned av tyngdekraften.

Ikke alle bilene som tas på denne runden med Bentley Service Clinic er like godt ivaretatt, men det er visst helt i orden.

Her er du velkommen enten du har en 50-tallsbil, eller en langt nyere modell. Det viktigste for Whiston og Bentley er at du kommer til dem, og at delene som brukes er originale.

AVANSERT: Gamle Bentleyer er ikke som vanlige biler. Bremsesystemet er innviklet, som bildet viser. Foto: Håkon Sæbø

Ikke avvike

Alle som har skrudd litt gammel bil vet at uoriginale deler også kan være gode, men skal det være utstillingsstand på veteranbilen, er det kanskje lurt å ikke avvike fra standarden.

– Den tekniske gjennomgangen tas gjerne sammen med eieren, eller så snakker jeg med eieren etter at bilen er inspisert. Flere ganger har jeg pratet med eiere som har skrudd på bilen selv i forkant, og da vil jeg påpeke utbedringer som ikke er etter Bentleys standard, sier Whiston med et alvorlig blikk.

Den tekniske gjennomgangen tas gjerne sammen med eieren, eller så snakker jeg med eieren etter at bilen er inspisert.
Mark Whiston, Bentley

Så smiler han og forteller om eiernes reaksjoner.

– Det er ikke alltid de er enig, og de spør meg gjerne hvordan det egentlig burde vært gjort, forklarer han.

JOBB: Å skru på bil kan være tidkrevende. Foto: Håkon Sæbø

Stor turbo

Motorrommet er litt støvete, akkurat slik noen liker det. Det er brukt og verdsatt.

Whiston har ikke noe problem med det, og lar hendene vandre over komponentene han undersøker.

Både toppakningsproblemer og oljelekkasjer er kjente problemer med V8-motorene, men ikke vanlig, mener han.

WHISTLER'S MOTHER: Med en diger turbo godt synlig er Bentley Turbo R er en bil av den gamle typen. Her er det meste av metall og gummi. Det er svært lite plast. Foto: Håkon Sæbø

– I dag er alt dekket av plast, men de gode gamle bilene har nesten ikke noe plast i motorrommet, sier Whiston og kikker ned i dypet av slanger, releer og polert metall.

Foran, på styrbord side, stirrer en diger turbo tilbake.

(1 / 5)

Bentley Turbo R er fra tiden da turboen virkelig slo an. Det glade 80-tallet.

Selv om Turbo-navnet lever i beste velgående, forundelig nok også med elbilen Porsche Taycan, er det noe herlig antikvarisk over å kikke ned på den digre V8-motoren.

Samtidig er det noe sjarmerende over at disse sære bilene tas vare på, og at entusiasmen er der. Det opprettholder noe av magien rundt et bilmerket som Bentley.

MYE LIV IGJEN: En Bentley fra 80-tallet kan ha mange år foran seg. Foto: Håkon Sæbø