HEFTIG VELKOMSTKOMITÉ: Bakken opp til Villa del Grumello ved Comosjøen var fylt av de mest spesielle og sjeldne Bentley Continental R og T-utgavene. Nærmest er en Continental R Mulliner Special Edition bygd i kun ti eksemplarer. Foto: Ivar Engerud

På hemmelig bilutstilling

Como, Italia: Aldri har vi vært på en mindre bilutstilling, aldri har det vært færre besøkende, men aldri har vi sett flere Bentley Continental R og T heller.

Concorso d’Eleganza Villa d’Este har i løpet av et drøyt tiår utviklet seg til å bli en av de virkelig store arrangementer på klassikerkalenderen. Hit kommer bilsamlere og publikum fra hele verden med noen av de fineste klassiske kreasjonene som er skapt.

CONTINENTAL S: Continental S var en videreutvikling av R-utgaven, men med litt høyere ytelse (og pris). Denne 1995-modellen er en av de 37 som ble bygd, levert ny til en italiensk kunde som ønsket den i klassisk British Racing Green. Foto: Ivar Engerud

Ved siden av selve Villa d’Este-arrangementet avholdes det også en stor auksjon i regi av RM Sotheby’s hvert annet år, og vi ser også kimen av andre som prøver å henge seg på suksessen.

En av disse er moteskaperen Guglielmo Miani fra Milano, som foruten å lede herremotemerket Larusmiani er en beundrer av en av de minst hyllede modellene fra Bentley i Crewe: Continental R og T.

LE MANS: Også i denne epoken spilte Bentley på sin Le Mans-historie og bygde 46 eksemplarer av Continental R Le Mans. Den siste til Genève-utstillingen i 2002. Foto: Ivar Engerud

Boklansering

Så langt strekker interessen at han har fått den italienske forfatteren (og tidligere Rolls-Royce-representant i Italia) Marko Macaus til å skrive boken «Bentley – A Century of Elegance and Speed», publisert av Miani sammen med forlaget Giorgio Nada Editore i Milano. Ved siden av å fortelle Bentleys 100-årshistorie har den et spesielt fokus på de sjeldne Continental Coupéene fra 1990-tallet.

MULLINER SEDANCA COUPÉ: Engelskmennene har alltid elsket åpne biler av ulike typer, og denne eksklusive sølvfargede 1999-modellen er en av kun seks slike Mulliner Sedanca Coupé-utgaver. Foto: Ivar Engerud

Og det var akkurat disse modellene Miani fokuserte på under sin debututstilling på Villa del Grumello ved Comosjøen, bare en kort spasertur opp fra Como eller ned fra Villa d’Este. Fra Italia og andre land i Europa hadde han samlet et dusin av de fineste 1990-talls Bentley Continentals i en utstilling som vart kun én dag.

Det var kun sosiale medier og jungeltelegrafen som hadde virket for denne gratisutstillingen. Det var nok ikke mange hundre som tok turen til den gamle villaen, men de som tok turen, angret ikke, for det var en vakker liten samling.

UNIK: Carlo Talamo Atenolfi het den første kunden av denne unike Continental R Mulliner, og han var ingen hvem som helst. Han hadde greid å få Rolls-Royce Motor Cars til å la ham bli deres representant i Milano midt på 1990-tallet, og den kostet det dobbelte av en ordinær utgave. Foto: Ivar Engerud

Overraskelsen

Continental-navnet dukket opp på Bentley første gang i 1952, da de introduserte en meget sprek GT-modell med spesielle karosserier, og navnet holdt seg frem til 1965 på flere serier.

I 1991 markerte Bentley «60 år under Rolls Royce». Og på Genève-utstillingen kom modellnavnet Continental tilbake gjennom Continental R, en luksuscoupé som var den raskeste, dyreste og kraftigste Bentley noen gang.

«SUFACON»: Kun de mest velinformerte kundene visste hva forkortelsen «Sufacon» sto for: Super Fast Continental. En av disse kundene var Sultanen av Brunei, som var en god kunde av de mest eksklusive sportsbilprodusentene. Bortsett fra noen spesielle ventilasjonsluker i forskjermene var det lite utvendig som skilte de fra en «vanlig» R Mulliner. Kun åtte slike ble bygd. Foto: Ivar Engerud

Det var den første Bentley med et eget karosseri, alle andre modeller var delt med Rolls-Royce siden 1965. Endelig skulle Bentley begynne å ta ut sitt eget potensial igjen i en langt sportsligere retning. Modellen var utviklet i hemmelighet, og lanseringen kom overraskende på alle.

Blant de som var imponert var Sultanen av Brunei, som kjøpte selve utstillingsbilen for over to millioner pund. I årene som fulgte skulle Continental R, spesialmodellen Continental S og den kortede Continental T komme på markedet.

LOTTERIGEVINSTEN: Mulliners designere og håndverkere var desperate etter å vise verden hva de kunne inn i det nye årtusenet, og denne spesialmodellen av Continental T ble bygd til Genève-utstillingen det året. Etter å ha blitt brukt av fabrikken ble den kjøpt av en britisk bonde som hadde vunnet en storgevinst i et lotteri. Han hadde den unike bilen i mange år før den ble solgt til dagens eier. Foto: Ivar Engerud

Under radaren

I 1998 ble Bentley-merket overtatt av Volkswagen-konsernet, og arbeidet med helt nye modeller ble påbegynt, mens man faset ut den gamle modellene etter hvert som markedet ble borte.

KOBOLTBLÅ: Også dette er en såkalt «Special Commission»-utgave, bygd med spesifikke detaljer til en spesiell kunde, noe utover å krysse av i opsjonslisten. Denne Continental T Mulliner ble solgt ny til en klient i New York i 1998, og blir regnet som unik. Foto: Ivar Engerud

Produksjonen ble aldri stor. Totalt ble det bygd 1.674 Continental R, 37 Continental S og 350 Continental T i årene 1992 til 2002. Med mange ulike varianter og spesialbygg er enhver av disse modellene en sjelden bil, noen mer enn andre.

Men de har levd i skyggen av andre sportsbiler fra samme epoke og tatt turen langt ned i bruktbilkjelleren prismessig i forhold til utgangspunktet da de var noe av det dyreste du kunne få kjøpt.

Inntil ganske nylig kunne du få mange gode eksemplarer på det internasjonale markedet for langt under en halv million kroner, men nå er det mye som tyder på at fallet har stoppet og at flere får øynene opp for disse litt undervurderte modellene igjen.

Hvis du synes disse Bentley Continental Coupéene har visse likhetstrekk med Aston Martin Virage kan det nok skyldes at det er den samme designeren på de to, John Heffernan.

SAY NO MORE: Kult klistremerke på Carlo Talamo Atenolfis unike Continental R Mulliner. (1 / 3)