DYREST: Den unike 2017 Pagani Zonda Aether kostet den nye eieren 6,8 millioner dollar og ble dermed den dyreste Pagani Zonda noen gang. Foto: RM Sotheby’s

Midtøsten-auksjoner på nye jaktmarker

Midtøsten er et nytt territorium for de klassiske bilauksjonsselskapene. To auksjoner i Riyadh og Abu Dhabi på en uke ga blandede erfaringer.

EKSPERTENE TVILER: De seriøse auksjonssiden har ennå ikke loggført Worldwide Auctioneers «salg» av denne ekstremt customiserte Peterbilt for etter sigende 13,2 millioner dollar. Foto: Worldwide Auctioneers

RM Sotheby’s annonserte allerede i vår at de skulle avholde sin første auksjon i Midtøsten i forbindelse med Formel 1-avslutningen i Abu Dhabi siste helgen i november. Med sterke partnere lokalt og i Formel 1, samt et velsmurt apparat, samlet de totalt et 40-talls objekter med stor tyngde på relativt moderne sportsbiler og sjeldne supersportsbiler.

Da var det en langt mer rotete og hektisk prosess på gang da turistmyndighetene i Saudi-Arabia skulle lage den første store bilutstillingen i Riyadh. Med «Global Auto Salon» og en tilhørende auksjon i regi av amerikanske Worldwide Auctioneers.

EKSKLUSIV UTSTILLING: Britiske forhandlere hadde fått flyfraktet inn et hundretalls eksklusive biler, som denne urestaurerte Maserati 5000 GT. Vi kommer tilbake når den er ferdig restaurert. Foto: DK Engineering

Logistikkutfordringer

Saudi-Arabia jobber tungt med å forsøke å forbedre et frynsete rykte med PR-kampanjer mot vesten med et antall idrettsarrangementer, Formel E og nå dette i regi av kronprins Mohammed Bin Salman.

Når beslutningen ble tatt aner vi ikke, men vi hørte første gang om hele arrangementet i oktober uten at noen detaljer var klare. Noen av våre amerikanske og britiske venner begynte å meddele at de skulle sende biler til arrangementet, med Talacrest i England som den største bidragsyteren med hele 40 biler, for det meste Ferrari.

Fra USA virket det som kongedømmet bare plukket ned deler av SEMA-utstillingen og flydd det til Saudi-Arabia med de mest kjente stjernene fra customverden: Chip Foose, Dave Kindig, Richard Rawlings, Ringbrothers, Rick Dore og West Coast Customs pluss mange flere.

SOLGT: Den eneste bilen som står på Worldwide Auctioneers side som solgt er denne modifiserte 1965 Porsche 356. Foto: Worldwide Auctioneers

Til sammen hadde man fått «rasket sammen» rundt 400 biler til utstillingen og derav 115 til auksjonen. Med dette arrangementet skulle landet settes på det internasjonale auksjonskartet. Det gikk ikke bra.

Full kollaps

Da auksjonen skulle gå av stabelen var nettoverføringen og kommunikasjonen til Riyadh nede. De som hadde planer om å følge auksjonen og eventuelt by på noen objekter ble avskåret fra den delen, slik at det ikke var mulig å se hvordan det hele gikk for seg.

Vår gode bekjente Gary Wales fra California var blant de som hadde blitt invitert med fem av sine spektakulære byggverk, og han oppdaterte raskt etter at det siste objektet hadde vært under hammeren:

– Auksjonen var en katastrofe med kun tre solgte biler av de totalt 115 som ble frembudt.

På Worldwide Auctioneers nettsider står kun et par solgte biler, og ikke noen beskrivelse av auksjonen. Det er aldri noe godt tegn når selskapene ikke gir noen lyd fra seg etter auksjonene.

BRITISK VINNER: Talacrest-eier John Collins har solgt langt over 2.000 Ferrarier i sin karriere, og han hadde tatt med sin unike SP3JC til Riyadh, hvor den fikk pris av kronprins Mohammed Bin Salman. Foto: Talacrest

Salg?

De har imidlertid lagt ut en video av at den hinsides ombygde 1984 Peterbilt 359 Ultra Custom TT Crew Cab med navn «Thor». Den 15 meter lange trekkvogna er bygd over syv år med to V12 Detroit dieselmotorer som utvikler 3.974 hestekrefter. I videoen fra auksjonen blir den tilsynelatende solgt for 13,2 millioner dollar. En like hinsides pris som bygget er for øvrig.

Om salget egentlig fant sted er et stort spørsmål, for bilen var ikke engang fraktet fra USA til Saudi-Arabia. Samtidig kan det selvsagt ha vært en av landets milliardærer som gikk amok. Utgiverne av de offisielle auksjonsoversiktene har nok et spørsmål eller to til Worldwide Auctioneers.

FØRSTE FXX K: RM Sotheby’s solgte en Ferrari FXX K for første gang på auksjon, med en pris på nær 4,3 millioner dollar. Foto: RM Sotheby’s

Reddet stumpene

Hva RM Sotheby’s-ledelsen tenkte etter å ha fulgt Riyadh-fiaskoen bare tre dager før sin egen auksjon 900 kilometer lengre øst i Abu Dhabi vet vi ikke, men at det skapte noe høyere puls tar vi for gitt.

Og la det være sagt. RM Sotheby’s-auksjonen ble heller ikke noe mer enn at man reddet ansiktet gjennom to-tre overbevisende salg av de totalt 40 bilene de bød frem. Halvparten av bilene ble ikke solgt, og en salgsprosent på 50 er langt under hva man forventer. At åtte av de 20 solgte bilene ble solgt uten minstepris forteller også om et marked som er usikkert på verdisettingen.

EX-MICHAEL SCHUMACHER: Michael Schumachers 2002 Ferrari F2002 ble solgt for vel 6,6 millioner dollar. Foto: RM Sotheby’s

Rekorder

Den dyreste bilen i Abu Dhabi ble ikke Michael Schumachers 2002 Ferrari F2002 som brakte ham verdensmestertittelen det året. Selv om den ble solgt for vel 6,6 millioner dollar og ble den nest dyreste F1-bilen på auksjon i historien ble den slått av den unike 2017 Pagani Zonda Aether. Den kostet den nye eieren 6,8 millioner dollar og ble dermed den dyreste Pagani Zonda noen gang.

Tredje dyrest ble en 2015 Ferrari FXX K, den første solgt på auksjon, med en pris på nær 4,3 millioner dollar.

RM Sotheby’s kom nok ned på bena i sitt første svev i Midtøsten, men om det frister til gjentagelse er en helt annen sak.