NORGESHISTORIE: En av Norges mest historiske sportsbiler, denne fantastisk originale, norsksolgte Aston Martin DB6, ligger for tiden ute til salgs på finn.no. Foto: Ivar Engerud

Selger Norges første Aston Martin

Har du lyst til å bli femte eier på Norges fineste Aston Martin har du muligheten nå. Petter CG. Sundt fikk denne DB6 fra 1967 i bryllupsgave.

Registreringsnummeret A-3310 har en helt spesiell plass i norsk sportsbilhistorie. Det sitter på den første Aston Martin kjøpt ny i Norge – en herlig, original DB6 som for øyeblikket ligger ute på finn.no. Billig er den ikke med en utropspris på seks millioner kroner, men den bør absolutt bli i Norge.

Knapt én Aston Martin hadde satt sine hjul på norske veier da bilsalget ble frigitt i 1960, og det skulle ennå gå noen år før det første nye eksemplaret av den eksklusive engelske sportsbilen skulle få hengt norske skilter på seg.

David Browns storhetstid

Arbeidet med Aston Martin DB4 ble påbegynt i 1955, og på London Motor Show i 1958 – nøyaktig ti år etter introduksjonen av Jaguar XK120 – skapte DB4 en ny sensasjon. Bilen markerte en radikal kursendring for Aston Martin.

ORIGINAL: Interiøret er fullstendig urørt, med en uslåelig patina etter 46 års varsom bruk. Foto: Ivar Engerud

Motoren var en nyutviklet 3,7-liters rekkesekser på 240 hestekrefter. Aston Martin hadde hevet listen, og konkurrentene het nå Maserati og Ferrari – ikke Jaguar. Toppfarten på 225 km/t og en akselerasjon på 7,0 sekunder fra 0 til 100 km/t var i den divisjonen.

Den vakre karosseridesignen var signert av Carrozzeria Touring i Milano. Den ble bygd ved hjelp av deres berømte Superleggera-teknikk, hvor karosseriet ble kledd av aluminiumsplater over et lett rørrammeverk for å få ned vekten. Linjene var fantastiske.

DB4 ble samlet produsert i 1.110 biler frem til 1963, da DB5 var klar til lansering året etter. Motorvolumet ble økt til 4,0 liter og 282 hestekrefter eller 314 i Vantage-utgaven med tre doble Weber-forgassere. DB5 var kun i produksjon i underkant av to år.

En ekte 2+2

Selv om DB4 og DB5 var vakre, hadde årene siden introduksjonen i 1958 avslørt at kundene gjerne ville ha en mer fullverdig 4-seter. Og på London Motor Show i 1965 fikk de svaret: DB6.

VAKRE DETALJER: Fronten er umiskjennelig Aston Martin med karosseri bygget etter Tourings Superleggera-metode. Foto: Ivar Engerud

Selv om man søkte å bevare det meste av de opprinnelige linjene, var det nå ganske kraftige endringer. Akselavstanden ble økt med 10 centimeter, frontruten trukket litt lenger frem og takhøyden økt med 2,5 centimeter og trukket høyere over baksetet for å gi komfort til passasjerene også.

Samtidig fikk den en Kamm-hekk, avhugd med en liten spoiler integrert i bakluken. Og det kunne trenges for å stabilisere bilen i høye hastigheter. Vantage-motoren hadde nå blitt oppgradert til 325 hestekrefter, og topphastigheten passerte 235 km/t.

Norsk ikon

Den testet vi selvsagt ikke da vi fikk låne rattet på Norges eneste originale DB6 Series I Vantage for noen år siden. Det er ikke lenger noe poeng, men du merker fort hvilken fantastisk bil dette er.

Petter C.G. Sundt fikk bilen i bryllupsgave fra sin svigerfar

Inne i kupeen fant vi oss raskt til rette i de lyse skinnsetene både fysisk og visuelt med instrumenter, brytere, ratt og girspak. Enhver frykt for at den var vanskelig å kjøre forsvant som dugg for solen da vi respektfullt tok perlen ut på veien for en prøvetur. Med eieren som kartleser og mentor lot vi den spreke sekseren få jobbe seg oppover gjennom den 5-trinns manuelle girkassen. Akkompagnementet er en herlig motorlyd som gir frysninger på ryggen for en ekte entusiast.

Dagens eier er kun den fjerde på den meget originale perlen som ble kjøpt ny av skipsreder Hjalmar Bjørge i 1967. Bjørge bestilte og hentet den direkte på fabrikken i England og kjørte den til Norge, hvor han brukte den varsomt i noen år.

Bjørges datter ble sammen med en annen og yngre bilentusiast i det norske shippingmiljøet - Petter C.G. Sundt. Da de giftet seg fikk Sundt bilen i bryllupsgave fra sin svigerfar. Bilen var i nærmest perfekt forfatning, og utover 1980-tallet var Sundt og den vakre DB6-en et fast innslag på Norsk Sportsvogn Klubbs vårmønstringer på Bogstad Camping.

HARMONI: Designen er signert Touring i Italia og har rene linjer uten noen form for unødvendig ornamentering eller pynt. Foto: Ivar Engerud

Etter en del år byttet Sundt inn klassikeren i en ny Aston Martin Virage, da daværende Morgan- og Ferrari-importør Knut Chr. Hallan ble den tredje eieren. I Hallans eie ble den fortsatt brukt, pleiet og vedlikeholdt. Hele tiden med stor respekt for originaliteten. Den er tross alt den første, og var lenge den eneste, Aston Martin som var solgt ny i Norge.

Original perle

52 år gammel er bilen fortsatt i nydelig stand - helt urestaurert og med snaue 70.000 kjørte kilometer. Det er bare å studere de lekre detaljene som har en herlig patina en hvilken som helst restaurering ikke kan erstatte. En bil er bare original én gang – blir den restaurert mister den sjelen.

Den nedtonede grønnfargen understreker at dette er diskret luksus og sport i skjønn forening. Karosserilinjene får tale for seg selv uten ekstra listverk, kun små antydninger her og der. Håndverket er av fremste klasse som et monument over en tid hvor de mest kresne kundene foretrakk eleganse fremfor vulgaritet.

Den historiske bilen har hatt en god eier som vet å ta vare på dette klenodiet som en klassisk tidsmaskin. Det får vi håpe den fortsatt forblir. I Norge. Muligheten er der nå og kommer ikke tilbake.