Tiden da «alt» økte 10 til 15 prosent er definitivt over
Nedkjølingen av klassikermarkedet fra toppen i 2014/2015 har fortsatt i 2019. Auksjonsselskapene jobber intenst for å holde nøkkeltallene oppe.
2019 ble langt fra noe toppår for auksjonsselskapene til tross for flere auksjoner og flere tilbudte biler enn noen gang.
Negativ trend
Den negative trenden fra 2018 ble forsterket, og for første gang på fem år gikk totalomsetningen under en milliard dollar for de selskapene markedsbibelen Classic Car Auction Yearbook følger tett.
2019 har ikke bydd på hverken noen Ferrari 250 GTO eller andre modeller med potensial over 20 millioner dollar, så en 1994 McLaren F1 ‘LM-Specification’ ble årets dyreste bil med 19.805.000 dollar på RM Sotheby’s Monterey-auksjon. Det var hele fire biler i fjor som var dyrere enn årets dyreste.
Tallenes tale
Auksjonsselskapene og markedsanalytikerne bruker mange indikatorer på utviklingen i auksjonsmarkedet, og uansett fra hvilken vinkel en betrakter tallene er det ikke til å komme fra at det har vært en markert nedgang.
Omsetningen på de ledende auksjonene gjennom året gikk tilbake over 20 prosent. Gjennomsnittlig salgspris per bil sank med 17 prosent. Antall biler solgt for mer enn en million dollar er ned 29 prosent. Antall solgte biler ned seks prosent. Salgsprosenten gikk ned med tre prosent, til tross for at antall biler tilbudt uten reserve øker kraftig.
Auksjonsselskapene jobber iherdig for å unngå at auksjonene som sådan skal bli fiaskoer med stor andel usolgte biler.
Total dominans
RM Sotheby’s-maskinen er fortsatt utilnærmelig med rundt 3.500 solgte biler på til sammen 15 auksjoner i sju land. Med en auksjonsomsetning på 393 millioner dollar er de godt over dobbelt så store som konkurrentene, Gooding & Co og Bonhams. Men de måtte også se en tilbakegang på 30 millioner fra 2018, og forskjellen kan forklares med at de solgte en Ferrari 250 GTO til 48,4 millioner i fjor.
Selskapet har solgt seks av de ti dyreste bilene gjennom tidene og har fem av de ti dyreste bilene for 2019.
Forskjellene blir større
Tiden da «alt» økte 10-15 prosent og mer per år er definitivt over, og markedet er om mulig blitt enda mer selektivt enn tidligere. Det merker spesielt de tre store aktørene RM Sotheby’s, Gooding & Co og Bonhams, samt Artcurial i Paris.
Det er disse fire auksjonshusene som fordeler de absolutte toppsalgene mellom seg, som vanlig med de to første som de desidert største. Det er disse som eierne av de aller, aller dyreste bilene setter sin lit til dersom de ønsker å prøve dem i det åpne markedet på auksjon.
– Vi ser at forskjellen i prisene mellom det vanlige og det eksepsjonelle stadig blir større, uansett klasse, sier David Gooding som samtidig innrømmer at de er svært kresne for hva de tar til markedet via sine auksjoner.
Monterey fortsatt Mekka
Det er fortsatt auksjonene rundt Pebble Beach-weekenden i august som skaper de fleste toppsalgene. Der møtes alle de tre største og andre amerikanske utfordrere som Mecum, Worldwide Auctioneers og Russo & Steele. Ni av de 20 dyreste bilene i 2019 ble solgt i Monterey-området denne helgen, en svak nedgang fra 12 i 2018.
Gjennomsnittsprisen for mange modeller har sunket 15 til 20 prosent seneste åreneAdolfo Orsi
Hvor mange private dealer som blir gjort i Monterey er det ingen som vet, men det er definitivt stedet alle seriøse aktører på selger- og kjøpersiden på dette nivået møtes.
Paris viktigere
I Europa er det Paris i første halvdel av februar som er stedet rundt den store Rétromobil-utstillingen. Hit kommer stadig flere amerikanere og samlere fra hele Europa og verden for øvrig, blant annet for å delta på tre auksjoner. I 2019 innbrakte auksjonene til Artcurial, EM Sotheby’s og Bonhams drøyt 100 millioner dollar totalt.
Artcurial som den dominerende aktøren på hjemmebane med rett i underkant av halvparten av totalomsetningen. De har oppnådd en rolle i å få frem noen av Europas fineste biler, gjerne biler som har vært gjemt i private samlinger i flere tiår.
Seneste utgave var intet unntak, og resultatet ble at to av årets dyreste biler ble solgt her: 1939 Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta (19.256.750 dollar) og den unike 1966 Serenissima Spyder (4.851.620 dollar).
Også RM Sotheby’ oppnådde et av sine beste resultat her med en 1987 Ferrari F40 LM til 5.568.875 dollar.
Marked med muligheter
Markedet har generelt vært nedkjølt siden 2014/2015, og det har ikke hentet seg inn, men det representerer samtidig nye muligheter for entusiaster som ønsker en modell som tidligere har vært uoppnåelig. For med lavere priser domineres markedet mer av de virkelig interesserte, ikke de som bare var ute etter kortsiktig profitt. Det er definitivt ikke raske penger i klassikermarkedet om dagen.
En kraftig trend er antall tilbudte objekter uten minstepris. Noe som stadig oftere er tilfelle når store samlinger skal selges etter at eieren er død eller som en styrt avvikling fordi arvingene er mer opptatt av pengene enn å ha noen titalls entusiastbiler å ta hånd om.
For det er det store spørsmålet som det hviskes stille om i krokene når du møter de virkelig store samlerne: Hvem skal ta over disse bilene om 10 – 15 år, for snittalderen på samlerne og kjøperne i disse prisklassene er gjerne godt over 70 år.
Litt redusert Ferarri-dominans
Så sent som i 2015 var hele 16 av de 20 dyreste bilene Ferrari. I fjor var denne dominansen redusert til fem Ferrari, men i år er Ferrari igjen tilbake med 12 eksemplarer blant de 20 dyreste. Slike forhold kan selvsagt være litt tilfeldige med bakgrunn i hvilke biler som kommer på auksjon og dyre biler som ikke blir solgt, men tendensen var også der i 2016 og 2017.
Sannsynligvis er det en klar indikator på at de dyreste Ferrariene blir solgt privat i større grad. Det er en trend som forsiktig bekreftes av de fremste aktørene på dealersiden, aktører med fortid i auksjonsbransjen.
Nyere biler
Som for de seneste årene er det sports- og racerbilene fra 1950- og 1960-tallet som dominerer topp 20-listen, men det er stadig flere nyere superbiler som kommer på auksjon og oppnår toppriser.
Både McLaren, Lamborghini og Pagani satte merkerekorder i inneværende år med spesialutgaver av deres heftigste modeller.
Svak nedgang
Det har generelt ikke vært lett og hente ut økte priser i 2019. På modeller som omsettes på nesten hver auksjon (som for eksempel Mercedes-Benz 300 SL, Ferrari Daytona, Aston Martin DB4/DB5/DB6 og Jaguar E-Type 3.8 Roadster) falt gjennomsnittsprisene en smule også i 2019 som en korreksjon til den enorme prisveksten de har sett, spesielt i perioden 2010 til 2015.
– Gjennomsnittsprisen for mange modeller har sunket 15 – 20 prosent de to-tre seneste årene, men det var ventet og gjør at markedet blir sunnere, sier auksjonseksperten Adolfo Orsi som gir ut Classic Car Auction Yearbook.
Krevende 2020
Ingen tror at det blir lettere i 2020, for auksjonskalenderne er snart fulle året rundt for de store. Men lederne for de største auksjonshusene er optimistiske mens de sloss om de beste objektene på markedet til sine auksjoner. Det handler mye om å få satt sammen gode, attraktive utvalg av biler som passer profilen på de ulike steder i løpet av året med Monterey som det stedet hvor desidert flest av de dyreste objektene blir tilbudt.
Allerede tredje uken i januar skal de tre store møtes igjen i Scottsdale, Arizona. Derfra rekker auksjonariusene så vidt å hoppe på flyet til Paris hvor Bonhams og RM Sotheby’s skal møte skikkelig konkurranse fra franske Artcurial med noen virkelige godbiter på deres hjemmebane bare et par uker senere.
De 20 dyreste auksjonsbilene i 2019
Bil | Pris i dollar | Auksjonshus |
1994 McLaren F1 ‘LM-Specification’ | 19.805.000 | RM Sotheby’s |
1939 Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta | 19.256.750 | Artcurial |
1958 Ferrari 250 GT LWB California Spider | 9.905.000 | Gooding |
2014 Lamborghini Veneno Roadster | 8.337.182 | Bonhams |
1962 Ferrari 250 GT SWB Berlinetta | 8.145.000 | RM Sotheby’s |
1965 Ford GT40 Roadster Prototype | 7.650.000 | RM Sotheby’s |
1963 Ferrari 250 GT SWB Berlinetta | 7.595.000 | Gooding |
2017 Pagani Zonda Aether | 6.812.500 | RM Sotheby’s |
1958 Ferrari 250 GT Series I Cabriolet | 6.800.000 | Gooding |
2002 Ferrari F2002 | 6.644.000 | RM Sotheby’s |
1965 Aston Martin DB5 “Bond Car” | 6.385.000 | RM Sotheby’s |
1975 Ferrari 312T | 6.000.000 | Gooding |
1958 Ferrari 250 GT TdF Berlinetta | 5.890.000 | Gooding |
1953 Ferrari 250 MM Spider | 5.395.000 | Gooding |
1987 Ferrari F40 LM | 5.568.875 | RM Sotheby’s |
1960 Porsche 718 RS 60 Werks Race Car | 5.120.000 | RM Sotheby’s |
1958 Ferrari 250 GT TdF Berlinetta | 5.100.000 | Gooding |
1966 Serenissima Spyder | 4.851.620 | Artcurial |
2015 Ferrari FXX K | 4.281.250 | RM Sotheby’s |
1954 Ferrari 500 Mondial Spider | 4.203.320 | RM Sotheby’s |