MANGE MULIGHETER: Nye Ford GT ser ut til å bli det nye standardobjektet på amerikanske auksjoner. I Scottsdale kommer i hvert fall tre eksemplarer av 2017-modellen under hammeren hos Barrett-Jackson og RM Sotheby’s. Estimat opp mot én million dollar. Foto: RM Sotheby’s Foto: RM Sotheby’s

Spennende start

Auksjonsåret 2020 er i full gang. Scottsdale blir det første toppmøtet, der klubbene begynner å falle allerede i dag og ut hele neste uken.

Spørsmålene er mange foran et nytt auksjonsår etter at 2019 langt fra ble hva auksjonsselskapene håpet på. Spesielt de magre resultatene under den enorme uken i Monterey satte en støkk i aktørene i dette markedet.

MANGE SUPERBILER: Mange av 2000-tallets superbiler er tydeligvis blitt kjøpt som investeringsobjekter mer enn til å brukes, for det dukker stadig opp flere av dem på auksjon, med lav kilometerstand. Barrett-Jackson skal selge denne 2019 McLaren Senna. Foto: Barrett-Jackson

Så spørsmålet er blant annet om man vil se at prisene henter seg inn igjen? Vil prisene på moderne superbiler, og delvis restomods, fortsatte å stige? Er det fortsatt i prisnivået under 250.000 dollar vi ser den sterkeste prisutviklingen? Greier man å selge en større andel av toppobjektene?

Noen svar vil den neste uken gi, for da møtes de fleste store selskapene under ørkensolen i Arizona. I fjor solgte man totalt for knappe 246 millioner dollar, det laveste siden 2013. Håpet er at det skal øke, i hvert fall litt, igjen i år.

GOODINGS DYRESTE: Ferrari er toppobjektet hos Gooding & Co, som har denne 1965 Ferrari 500 Superfast med et estimat opp mot 3,0 millioner dollar som den (foreløpig) dyreste. Foto: Gooding & Co

På hjemmebane

Scottsdale i Arizona er hjemmebanen til den amerikanske auksjonsmaskinen Barrett-Jackson. Årets auksjon blir deres 49. i byen. Deres åtte dagers show fra 11. til 19. januar inneholder rundt 1.825 biler som skal selges, de fleste uten reserve. Da de talte opp i fjor solgte man 1.820 av 1.821 tilbudte biler til en samlet salgspris på i underkant 125 millioner dollar.

Årets stjerner er sannsynligvis en 2019 McLaren Senna, et par 2017 Ford GT og 21 biler fra den avdøde skuespilleren Paul Walkers bilsamling. Tyngdepunktet ligger dog mot amerikanske biler og nyere årganger.

Mot neste helg får de selskap av de tre store konkurrentene RM Sotheby’s, Gooding & Co og Bonhams, men her er det ingen av de andre som prøver å matche hverken Barrett-Jacksons volum eller omsetning.

ÉN AV 50: Det dukker ikke opp mer enn maks et par av de legendariske 1948 Tucker i året på auksjon. Gooding & Co har dette Waltz Blue Metallic eksemplaret med et estimat på 1.750.000 – 2.250.000 dollar. Foto: Gooding & Co

Gooding og RM Sotheby’s

De tre satser på langt under ti prosent av antall biler, men med betydelig høyere snittpris mot det øverste segmentet av markedet. I fjor var det Gooding & Co som var størst med et salg på 48 millioner dollar mot RM Sotheby’s 37 millioner dollar.

FRANSK ELEGANSE: Det blir stadig færre av førkrigsbiler på auksjon, men denne 1932 Hispano-Suiza J12 Dual-Cowl Phaeton representerer fransk eleganse fra første halvdel av 1930-tallet på en glimrende måte. Bilen har vært eid i 35 år av Briggs Cunningham, og estimatet er 1.500.000 – 2.000.000 dollar. Foto: Gooding & Co

Da hadde Gooding de tre dyreste bilene i Scottsdale, alle Ferrari 250 fra 1953 til 1963, og de satser på at Ferrari skal bidra til de største tallene i år også. En 1965 Ferrari 500 Superfast med et estimat opp mot 3,0 millioner dollar er deres dyreste.

Alle aktørene holder ofte kortene forholdsvis tett til brystet lenge, men ut fra de foreløpige smakebitene – og selskapenes tidligere historie i Arizona – tipper vi at Gooding vil utfordres kraftig av RM Sotheby’s i år. Helt i siste liten kom RM med en 1958 Ferrari 250 GT Cabriolet by Pinin-Farina med estimat på 6,0 – 7,0 millioner dollar. En bil som nok blir den dyreste i år hvis noen er villige til å by så høyt.

V-16-BONANZA: Cadillac-samleren John D. Groendyke har hele 17 eksemplarer av de mest imponerende utgavene av Cadillacs V-16-modell. Nå skal syv av dem, alle med Fleetwood-karosserier, selges uten minstepris. Dyrest blir sannsynligvis denne 1930 Cadillac V-16 Sport Phaeton (bildet) med et estimat på 900.000 – 1.200.000 dollar. Videre er 1933 Cadillac V-16 All-Weather Phaeton og 1935 Cadillac V-16 Imperial Convertible Sedan blant høydepunktene. (1 / 3)
HOLLYWOOD-FAVORITT: Filmstjernene i Hollywood var de viktigste kundene til Howard Darrin da han bygde om standard Packard-modeller til attraktive customs. Denne 1941 Packard Custom Super Eight One Eighty Convertible Victoria by Darrin er en av kun 35 bygde i 1941. Estimat: 325.000 – 375.000 dollar. Foto: RM Sotheby’s

Ingen automatikk

2019 har langt fra pekt ut en strak kurs oppover for klassikerprisene, så auksjonene i Arizona blir en første indikasjon på hvordan det nye året drar i vei.

En klar indikasjon på usikkerheten er at selskapene drøyer lengst mulig med å fastlegge estimatene. En annen er at 76 av de første 107 offentliggjorte objektene hos RM Sotheby’s er uten minstepris. Gooding har også en klar majoritet av biler uten reserve nå. De vil for all del ikke ha en lav salgsprosent på årets første auksjon.

MERKEÅR: 1949 var et meget viktig år etter krigen, for det var da de første virkelig nye modellene kom. Denne 1949 Cadillac Series 62 Convertible Coupé representerer året på en perfekt måte. Foto: RM Sotheby’s

Etter at det var en veritabel flom av usolgte million-dollar Ferrarier samme for et par år siden, er selskapene forsiktigere med å bringe disse til Scottsdale. Det blir spennende å se hvordan man profilerer årets første auksjoner, for deretter er det knappe tre uker til karusellen fortsetter med store auksjoner i Paris.

«REFER TO DEPARTMENT»: Bonhams gir ingen forhåndspris på sine dyreste biler. Denne vakre 1955 Lancia B24S Spider America by Pinin Farina er definitivt blant dem. De pleier å ligge et sted på nordsiden av én million dollar på auksjon. (1 / 5)