TETT FIGHT: Ickx Ford GT40 tok sin første seier i 24-timersløpet på Le Mans i 1969 – bare 110 meter foran en Porsche 908.  Foto: Ford

En belgisk kjempe

Goodwood, England: Jacky Ickx har nettopp rundet 75 år. Han har en motorsportskarriere få kan matche når det gjelder suksess i ulike disipliner.

Etter å ha hatt muligheten til å snakke, ofte på tomannshånd, med en rekke av legendene fra racingens gullalder er det én ting som fortsatt forundrer: Hvor godt førerne husker de enkelt løp.

GENTLEMAN: Jacky Ickx fylte 75 år 1. januar i år og kan se tilbake på en karriere som få kan matche. Fortsatt entusiastisk til stede på ulike motorarrangementer som her på Goodwood. Foto: Ivar Engerud

Været, banen, stemningen, starten, spesielle hendelser og gjerne hele løpene sitter ofte så sterkt at det virker som de ser på video når de forteller. Gjerne 50 år etter at det skjedde. Det må være ganske spesielle konsentrasjons- og hukommelsesmekanismer som virker når menneske og maskin presser hverandre til det ytterste på racingbanen.

Jacky Ickx er intet unntak. Du trenger bare noen stikkord fra hans karriere, så kommer historiene trillende på løpende bånd fra en virkelig gentleman.

LOJAL: I årene 1970 til 1973 kjørte Ickx nærmest kun for Ferrari i både Formel 1 og Sportsvogn-VM, blant annet med 512 S. Foto: Ivar Engerud

Brutal karrierestart

– Her på Goodwood holdt karrieren min på å ende før den begynte! Det var i 1965, og jeg skulle kjøre min første test i en enseters racerbil, en Cooper F2 for Ken Tyrrell. Det ble en kald, lang og slitsom dag. Jeg fikk aldri tak på sjikanen og spant 7-8 ganger før jeg «kronet» premieren med å totalvrake bilen i den første kurven med det umulige navnet (Madgewick), forteller Jacky Ickx smilende på sin sjarmerende engelsk med belgisk-fransk aksent.

55 år er gått siden det ublide møtet med Goodwood Circuit og formelracing. Og som alle vet stoppet ikke karrieren der. Det var bare en litt trøblete start for en av motorsportshistoriens mest bemerkelsesverdige og markante racerførere.

Ickx ble Belgisk mester i trial som 18-åring og fortsatte suksessfullt i bakkeløp og touring car racing med BMW 700 og Lotus Cortina. Etter å ha håndtert ennå kraftigere redskap som Ford Mustang med bravur, var veien inn mot Formel-racing klar.

GULF-KLASSIKER: John Wyers Gulf-team er legendarisk. Her er Ickx i en av de mindre kjente bilene han kjørte i 1.000 kilometer-løp: 1973 Mirage GR7. Foto: Ivar Engerud

– Noen ganger er begynnelsen smertefull, men det kan funke likevel, sier han ettertenksomt der han sitter i en 1973 Mirage GR7. Det er bare en av de mange titalls ulike racingbiler han skulle stifte bekjentskap med i de mest aktive årene fra 1966 til midt på 1980-tallet.

Raskt inn i F1

– Så verken du eller Ken Tyrrell tok skrekken av testdebuten?

– Nei, men det gikk en stund før jeg igjen satte meg i en Cooper. Det ble Matra i F2 og F3 i stedet, men det var fordi Ken Tyrrell hadde gått dit.

Ickx kjørte, som alle formelførere, også sportsvogn. Han fikk stifte bekjentskap med så vel Ferrari 250LM på Daytona som Ford GT40 i Le Mans i den hektiske 1966-sesongen hvor han totalt kjørte 44 løp.

– Og i 1967 var du klar for Formel 1?

– Jeg fikk muligheten til å kjøre for Cooper-Maserati på Monza i Italia i slutten av 1967-sesongen fordi Pedro Rodriguez var skadd. Det gikk såpass bra at jeg fikk tilbud om å kjøre for Ferrari i 1968-sesongen. Jeg var bare 22 år og kunne selvsagt ikke si nei, sier Ickx.

FAVORITT: Jacky Ickx kjørte Ferrari 312B i Formel 1 i 1970-sesongen. Fungerte den var paret nærmest uslåelig. Fortsatt er den aktiv i historisk racing etter en omfattende restaurering. Her på Anderstorp for noen år siden. (1 / 4)

Inn og ut av Ferrari

LE MANS-VENNER: Ickx sammen med den som har kjørt flest Le Mans: Henry Pescarolo, med 33 starter. Foto: Ivar Engerud

Etter 3. plass på hjemmebane på Spa i Belgia og 4. plass i Nederland, kom den første Formel 1-seieren i Frankrike GP i en Ferrari 312.

– En skulle tro at du ville fortsette eventyret for Ferrari, men for 1969-sesongen gikk du til Brabham?

– Ferrari ønsket at jeg skulle kjøre eksklusivt for dem, men jeg var like fascinert av Prototyp-racing og ønsket å fortsette for John Wyers Gulf-team i Ford GT40, forteller Ickx.

Det var sikkert en torn i øyet på Enzo Ferrari, som hadde hatt sine feider med Ford og mest sviende nederlag mot nettopp GT40 på Le Mans båre et par år tidligere.

PORSCHE-SUKSESS: Ickx vant Le Mans hele seks ganger. Fire av dem i Porsche. Her representert med en 1977 936 under Le Mans Classic i 2008. Foto: Ivar Engerud

– Og i 1969 tok du din første Le Mans-triumf?

– Ja, mange trodde det skulle bli den nye Porsche 917, men ingen av de fullførte, så det ble en kamp mellom Jackie Oliver og meg i GT40 og Hans Hermann/Gérard Larrousse i Porsche 908. Ingenting var avgjort før vi passerte mållinjen. Vi vant med 110 meter etter 24 timers kamp. Det var et stort øyeblikk, smiler Ickx.

Ferrari-favoritt

– For 1970-sesongen ble du enig med Enzo igjen, slik at du gikk tilbake til Ferraris F1-team?

– Det var ikke noe ondt blod mellom Enzo og meg da jeg gikk ut i 1969, så det var lett å komme tilbake året etter. Spesielt ettersom de hadde lansert fantastiske 312B. Det var den raskeste bilen, men ofte ble vi felt i race av små mekaniske feil som spolerte vinnersjansene, sukker han.

VELKOMMEN TIL MONACO: Le Mans-legendene og monegasserne Allan McNish (t.v.) og Jacky Ickx (t.h.) ønsket Andreas Mikkelsen velkommen til byen da Mikkelsen ble fabrikksfører for Volkswagens WRC-team i 2012. Foto: Ivar Engerud

Statistikken taler sitt klare språk: Ickx hadde 13 ganger beste startspor og 14 ganger raskeste rundetid, mens antallet seire ble syv i løpet av årene hos Ferrari frem til 1973. Den siste kom på Nürburgring høsten 1972:

– Det var en fantastisk weekend uten noen problemer, vi fungerte perfekt sammen. Og når alt virket hele tiden var Ferrari 312B uslåelig, minnes han.

Da Ferrari gradvis ble mindre konkurransedyktig, skiftet han lag, uten den store suksessen. Så Formel 1-verdensmester ble han aldri, men han kom på andreplass to ganger.

FIT FOR A LEGEND: Porsche Belgium markerer Le Mans-legenden med lanseringen av en unik 911 Carrera 4S «Belgian Legend Edition». En modell som selvsagt skal bygges i 75 eksemplarer med en rekke eksklusive detaljer. (1 / 3)

Le Mans-legende

Om Formel 1-karrieren var på nedtur mot midten av 1970-tallet, hadde Le Mans-eventyret knapt begynt. Fra 1975 til 1982 skulle han føye ytterligere fem seire til sin imponerende merittliste. De fire siste bak rattet i klassiske Porsche-modeller med navn 936 og 956. 

En prestasjon som skulle skrive ham inn i historien og i 2000 gjøre ham til æresborger av Le Mans. Da hadde han også rukket en seier i Paris – Dakar i 1983. Siden da har han bodd i Monaco, hvor han er øverste ansvarlig under F1-løpene.