STARTEN: Den første Alpine A106 kom i 1955 med et vakkert glassfiberkarosseri designet av Giovanni Michelotti på Renault 4-basis.  Foto: Ivar Engerud

Historien om Alpine

Historien om Alpine er historien om Jean Rédélé og hans ønske om å skape en mer sportslig Renault.

Jean Rédélé ble født 17. mai 1922 i Dieppe, inn i en bilsportsfamilie.

Faren Emile hadde vært annenfører for Ferenc Szisz da han vant det første Grand Prix-løpet i Le Mans i 1906. Bilen var en Renault og faren hadde utviklet en god forhandler i hjembyen. Jean fulgte i farens løpsspor, og i 1949 stilte han i Le Mans 24-timers løpet i en 4CV, som han vant klassen med.

Det skulle bli starten både på en førerkarriere og etter hvert en karriere som bilbygger.

SUKSESSEN: Alpine A110 kom i 1962, og var en moderne sportsbil basert på Renault R8-teknikk. Foto: Ivar Engerud

Fra A106 til A110

I 1955 kom hans første bil, kalt Alpine A106, en sportslig Coupé bygd i glassfiber på Renault 4CV-basis og så fulgte A108 på Dauphine-basis. Etterfølgeren A110, basert på R8-teknikk, ble lansert i 1962.

Den ble en umiddelbar suksess både for vei og rally. Med den skulle teamet feire verdensmesterskapet i WRC i 1973. Samme år ble hele Alpine-virksomheten så kjøpt opp av Renault, men Jean fortsatte som sjef.

VERDENSMESTER: Alpine A110 ble videreutviklet gjennom hele 1960- og utover 1970-tallet, og i 1973 ble teamet verdensmester i rally. Foto: Ivar Engerud

Formel-racing og Le Mans

Helt siden 1963 hadde Rédélé også satset på asfaltracing både i Formel 2 og 3 og i Formel France, samt ikke minst på Le Mans 24-timersløpet. Utover 1970-tallet ble ambisjonen hevet fra å vinne Index- og klasseseire til å gå for totalseier. Et mål som ble nådd i 1978 da en Alpine-Renault A442 tok den største sportsvogntittelen hjem til Frankrike.

DEN STORE SEIEREN: Renault-Alpines største seier skulle komme på hjemmebane på Le Mans i 1978 med denne A442. Her tilbake på den berømte banen i 2008. Foto: Torgeir Toft Engerud