BENTLEY-SUKSESS: For første gang vant en Bentley på Pebble Beach da Sir Michael Kadoories 1931 Bentley 8 Litre Gurney Nutting Dual Cowl Tourer ble kåret til den aller beste.  Foto: Pebble Beach Concours d’Elegance

Under Rétromobile-utstilingen kåres årets beste

Hvilken klassiker var den fineste i 2019? Svaret kommer på Peninsula Hotel i Paris under Rétromobile-utstilingen til uken.

Hotellkjeden Peninsula plukket opp tråden der Louis Vuitton slapp for noen år siden: Å kåre den beste av fjorårets «Best of Show»-vinnere fra de mest prestisjefylte concourser i USA og Europa. Resultatet er «The Peninsula Classics Best of the Best Award» som deles ut for femte gang på The Peninsula Paris 7. februar.

Åtte kandidater

Det er åtte utstillingsvinnere fra fjoråret som er med i konkurransen. Bilen trenger ikke være nyrestaurert i 2019, men må ha vunnet en av de fire amerikanske topputstillingene (Pebble Beach, Quail Lodge, Cavallino Classic og Amelia Island), en av de tre engelske (Goodwood FoS, Concours of Elegance og Salon Privé), Chantilly Arts & Elégance utenfor Paris eller Villa d’Este i Italia.

BENTLEY-ÅR: Også på Chantilly Arts & Elégance nord for Paris vant en 1931 Bentley 8 Litre, denne Foursome Coupé designet og bygd av Freestone & Webb. Foto: Chantilly Arts & Elégance

Å plukke en favoritt til seieren blant disse fantastiske bilene er ikke lett, men den bilen som har vakt mest oppsikt siden den debuterte på Pebble Beach i 2018 er en unik 1948 Talbot-Lago T26 Grand Sport Coupé bygd av Figoni et Falaschi. Den ble på delt andreplass på Pebble Beach, men siden har den vunnet flere Car of Show-priser med førsteplassen på Salon Privé på Blenheim Castle som den mest prestisjefylte.

Dobbeltvinner

Men Talbot-Lagoen får meget hard konkurranse. Ikke minst fra to biler restaurert av Paul Russell.

Den ene er Andreas Mohringers 1958 Ferrari 335 S Spyder by Scaglietti som også var nominert i fjor etter å ha vunnet Concorso d’Eleganza Villa d’Este i 2018. I 2019 vant den Ferrari-arrangementet Cavallino Classic, og den er definitivt en av verdens fremste Ferrarier.

QUAIL-VINNEREN: Den eneste amerikanske bilen er denne 1931 Stutz DV32 LeBaron Convertible Victoria som vant 2019 The Quail, A Motorsports Gathering, et arrangement også eid av Sir Michael Kadoorie. Foto: The Quail, A Motorsports Gathering

Arthuro Kellers 1938 Mercedes-Benz 540 K Autobahn-Kurier ble restaurert av Paul Russell allerede i 2006, men 13 år senere var den fortsatt i stand til å vinne førstepremie på Amelia Island Concours d’Elegance i Florida. Mange mente den burde blitt Car of Show på Pebble Beach i 2006, så kanskje blir den kåret til den beste av de beste nå.

Bentley og Rolls-Royce

For første gang i historien ble en Bentley Car of Show på Pebble Beach i fjor, da Sir Michael Kadoories 1931 Bentley 8 Litre Gurney Nutting Dual Cowl Tourer vant. Nå er Kadoorie eier av Peninsula-hotellene og stifter av hele prisen, så hvordan det vil slå ut blant hans venner i juryen er vanskelig å si. Enten føler de at de må stemme på den nydelige Bentleyen, eller så har han anmodet om å finne en annen kandidat, vi får se.

ENESTE FERRARI: Andreas Mohringers fantastiske 1958 Ferrari 335 S Spyder Scaglietti vant Concorso d’Eleganza Villa d’Este i 2018 og Cavallino Classic i fjor. (1 / 4)

Også på Chantilly Arts & Elégance vant en 8-liters Bentley i merkets jubileumsår. Den eldste av vinnerne er en 1919 Rolls-Royce Silver Ghost Barker Torpedo Skiff, eid av Silver Ghost-eksperten John Fasal. Hele karosseriet er i polert aluminum, og bilen ble bestilt ny av Maharajaen av Patial.

Så spørs det hva juryen med alle de «riktige» navnene prioriterer. Det svaret kommer om en knapp uke.

ELDST: John Fasal er verdens fremste Rolls-Royce Silver Ghost-ekspert, og han har restaurert denne hundre år gamle Silver Ghost Barker Torpedo Skiff de seneste fire-fem årene. Hele karosseriet er i polert aluminum, og bilen ble bestilt ny av Maharajaen av Patial. Foto: Ivar Engerud