TOPPOBJEKTET: Denne ex-Kong Leopold av Belgia 1934 Bugatti Type 59 Sports er definitivt en av klodens mest ettertraktede Bugattier. Det ble sannsynligvis bygget kun seks eksemplarer av GP-vognen Type 59, og dette er en av to som ble konvertert til gatebruk etter racingkarrieren. Denne ble racet mye av Jean-Pierre Wimille fra 1934 til 1937, og etter den siste sesongen solgte Ettore Bugatti bilen til Kong Leopold av Belgia, som var en stor bilentusiast. Men først ble den gjort om litt i fronten og karosseriet og lakkert i sort med en gul stripe, Belgias racingfarge. Siden 1937 er den kun brukt og vedlikeholdt, aldri restaurert. Prisforventning: Over 120 millioner kroner. Foto: Ivar Engerud

Hubert Fabris supersamling på auksjon

1. april har Goodings første auksjon utenfor USA med Hubert Fabris supersamling av klassikere i London. Forventet pris er nær en halv milliard kroner.

Gooding & Co har vært det eneste av de tre store auksjonsselskapene med fokus på klassiske biler som ikke har vært representert i Europa. Det skal det bli en endring på nå. Ikke med noen stor auksjon i antall biler, kun 16 objekter skal under hammeren i London 1. april.

Men det auksjonen mangler i antall tar den igjen i kvalitet på objektene. Objekter som kommer fra én privatsamling i Belgia. Hvilken samler og bilentusiast det dreier seg om vil ikke David Gooding eller andre involverte si noe om, men det er en «offentlig hemmelighet» at det dreier seg om belgieren Hubert Fabri.

PATINERT RACER: Også Fabris 1928 Bugatti Type 35C har en herlig patina og er brukt aktivt i historisk racing i mange år. Som her på Goodwood Revival. Foto: Ivar Engerud

Årets auksjon

Gooding ønsket å bringe bilauksjoner tilbake til Royal Albert Hall (hvor Christie’s solgte en Bugatti Royale som verdens dyreste bil i 1987), men den var ikke tilgjengelig. I stedet blir det i historiske Somerset House midt i byen, sannsynligvis med et oppsett som er en utstilling verdig.

EX-PRINS BIRA: Denne 1935 Aston Martin Ulster er en av 21 produserte, og den ble levert ny til Prins Bira av Siam. Prinsen var en aktiv racer i Europa, og han brukte bilen blant annet i 1935 Tourist Trophy-løpet. Her er Fabri i det første Le Mans Classic i 2002. Foto: Ivar Engerud

– Dette blir uten tvil årets auksjon, sannsynligvis med en og annen rekordpris. For dette er biler i perfekt stand, som har blitt kjørt mye og perfekt vedlikeholdt. De har historier som tikker i de riktige boksene. De har ikke vært på markedet på tiår, og mange av dem kommer neppe på markedet igjen. Dette er muligheten for den kresne – og velholdne – entusiast, forklarer superdealer Simon Kidston, som selv handler med biler i denne ligaen.

FRA AUSTRALIA: Det ble bygd 31 eksemplarer av Aston Martin DB3S, og racerne ble også solgt til privatteam over hele verden. Dette var en av tre som ble solgt til Kangaroo Stable Racing i Australia i 1955. Etter mange års aktiv karriere i Australia ble den solgt tilbake til Europa og restauert på 1970-tallet. Den har vært aktiv på den historiske racingscenen siden den tid og fremstår i dag både vakker og race ready. Bilen er en av Fabris favoritter og en bil han har brukt på Goodwood Revival i mange år. (1 / 4)

Fire ganger tre

Forventningene til salget av de 16 bilene ligger rundt 40 millioner pund, eller nærmere en halv milliard norske kroner – på en god dag hvor alle stjernene står på linje.

Hele 12 av bilene kommer fra bare fire merker, med tre av hver: Aston Martin, Bugatti, Bentley og Lancia. Så er de to Lamborghini, en Vauxhall og en Rolls-Royce. That’s it. Men hvilke biler!

OVER FORVENTNINGENE? En del eksperter er litt overrasket over det «moderate» estimatet på 7,0 til 9,0 millioner pund på denne 1961 Aston Martin DB4 GT Zagato. De seneste årene har de få eksemplarene som har vært i markedet passert 10 millioner pund med god margin, og dette regnes som et av de aller mest originale eksemplarene. Den er den eneste av de 19 bygde som ble levert i mørk rød, og første eier hadde den frem til 1979, en perioden den kun ble kjørt i underant av 25.000 kilometer. Etter å ha vært innom Victor Gauntlett (som eide Aston Martin-fabrikken på den tiden) og Sir Paul Vestey, kjøpte Fabri bilen i 1985. Den har aldri blitt restaurert, men varsomt vedlikeholdt i de nærmere 50.000 kilometer Fabri har kjørt den. Som hit til Chantilly nord for Paris i 2014. Etter 35 lar han nå en ny eier få tilgang bak rattet. (1 / 5)

De tre Bugattiene forventes å bringe omtrent like mye som de 13 andre bilene – til sammen. Aller dyrest er en 1934 Bugatti Type 59 Sports Roadster med et laveste estimat på over ti millioner pund.

Opp mot det nivået håper man nok også at en av den 19 Aston Martin DB4 GT Zagato skal nå, selv om estimatet ligger noe lavere.

TIL USA: Denne 1952 Bentley R-Type Continental Mulliner Fastback var en av fem bygde, og denne ble levert ny til Alfred Momo, Briggs Cunninghams racingsjef. Estimat: 1,5 – 2,0 millioner pund. Foto: Gooding & Co

Rik historie

BilEstimat i pund
1934 Bugatti Type 59 Sports RoadsterOver 10.000.000
1937 Bugatti Type 57 S Atalante CoupéOver 7.000.000
1928 Bugatti Type 35COver 3.000.000
1935 Aston Martin Ulster1.600.000 – 2.200.000
1955 Aston Martin DB3S3.000.000 – 4.000.000
1961 Aston Martin DB4 GT Zagato7.000.000 – 9.000.000
1927 Bentley 3 Litre Speed Vanden Plas Tourer350.000 – 450.000
1939 Bentley 4¼-Litre Vanvooren Cabriolet450.000 – 600.000
1952 Bentley R Continental Mulliner Fastback1.500.000 – 2.000.000
1924 Lancia Lambda 3rd Series Torpedo320.000 – 400.000
1955 Lancia Aurelia B24 Spider700.000 – 900.000
1959 Lancia Flaminia 2500 Sport400.000 – 500.000
1965 Lamborghini 350 GT400.000 – 550.000
1971 Lamborghini Miura P400 SV1.600.000 – 2.000.000
1919 Rolls-Royce Silver Ghost Alpine Eagle1.000.000 – 1.400.000
1924 Vauxhall 30-98 OE-Tpe Wensum800.000 – 1.200.000

Belgieren Hubert Fabri (68) har lenge vært en kjent og meget aktiv bilentusiast med en relativt lav profil utad. Samlingen han har bygd opp over mange tiår er utsøkt, med noen av de beste eksemplarene av ettertraktede modeller, først og fremst av sportslig karakter.

De har alle en rik og kjent historie, og han har gjerne kjørt bilene mange titusener av kilometer og virkelig brukt dem i både løp, turer og ikke minst mye i historisk racing. Fabri har vært aktiv blant annet på Le Mans, Goodwood, Monaco og Spa så lenge det har vært arrangert historisk racing der.

Hva som har gjort Fabri så rik at han har kunnet kjøpe, vedlikeholde og race en slik bilpark overlater vi leseren å Google. Der vil du finne litt av hvert for å si det sånn.

ETTERTRAKTET: Lancia Aurelia B24 Spider America er en av de mest ettertraktede og vakre Lancia-modellene, og Fabris 1955-modell gjør ikke skam på merket. Estimat: 700.000 – 900.000 pund. (1 / 4)