DEN FØRSTE: MAT New Stratos skal etter planen bygges i 25 eksemplarer, og det første ble ferdig i fjor. Det ble solgt på Bonhams Paris-auksjon tidligere i februar for 6,9 millioner kroner. Foto: Ivar Engerud

Gjenfødt legende

Paris: Endelig har det kommet en ny versjon av legendariske Lancia Stratos som yter originalen rettferdighet. MAT New Stratos kan bli din for rundt syv millioner kroner.

Det har vært nok av mer eller mindre vellykkede kit-car-versjoner av legendariske Lancia Stratos, men ingenting i nærheten av MAT New Stratos. Et prosjekt så personlig og dedikert at det fortjener å lykkes. Det er kun planlagt 25 eksemplarer, så det bør være mulig.

Fra drøm til virkelighet

Historien om New Stratos begynner allerede på midten av 1990-tallet. Da kjøpte en tenåringsentusiast ved navn Chris Hrabalek rettighetene til Stratos-navnet, som Lancia hadde tillatt å bortfalle. Nå skal det sies at Hrbaleks far var klodens kanskje største Stratos-entusiast med flere eksemplarer, blant annet produksjonsprototypen i samlingen.

ORIGINALEN OG TOLKNINGEN: Originalen til venstre er nok litt slankere og kortere, men dagens utgave har ingen ting å skamme seg over. Foto: Ivar Engerud

Vel ti år senere finner vi Hrabalek som student innen bildesign på Royal College of Art i London. Som sitt sisteårsprosjekt bestemte han seg for å bygge sin egen versjon av Stratos, ved hjelp av ti velstående støttespillere. Hrabaleks «Fenomenon Stratos» ble stilt ut på Genève-salongen 2005, hvor den ble en sensasjon.

Oppmuntret av bilens gode mottagelse, undersøkte Hrabalek mulighetene for å sette den i produksjon. En av de opprinnelige ti bakmennene, den tyske milliardæren Michael Stoschek, gikk med på å finansiere prosjektet. Og det legendariske italienske designhuset til Pininfarina kom ombord som en teknisk partner. Alt så lyst ut.

Takk, men nei takk

Det ble besluttet å bruke Ferrari 430 Scuderia som grunnlag for New Stratos. Med Hrabaleks studentprosjekt som utgangspunkt, raffinerte Pininfarina designet slik at det passet Ferrari 430 Scuderia-plattformen. Akselavstanden ble redusert med hele 20 cm, og vindtunnelen ble tatt i bruk for å sjekke aerodynamikken.

LANCIA-PERLER: MAT New Stratos hadde selskap av både originalen og andre utgaver fra Lancias gullalder i rallyløypene på Bonhams-auksjonen. Foto: Ivar Engerud
TRO MOT UTGANGSPUNKTET: Den første kunden hadde valgt en klassisk «Alitalia»-dekor, noe som fungerer meget bra i alle detaljer. Foto: Ivar Engerud

I 2010 var New Stratos klar. Til tross for at både design og kjøreegenskaper ble godt mottatt av Ferraris daværende adm. direktør, Luca di Montezemolo, ble det bråstopp. Ferrari nektet å levere deler til de 25 planlagte bilene, og Pininfarina hadde ikke noe annet valg enn å forlate prosjektet. De hadde også nok av andre problemer, der de vandret på kanten av konkursens avgrunn. Historien kunne stoppet der.

Åtte års modning

Vi spoler åtte år frem: Ferrari 430 Scuderia er ikke lenger i produksjon, men det er nok av brukte eksemplarer og reservedeler tilgjengelig. Og ikke minst: Paolo Garella, som hadde vært spesialprosjektleder i Pininfarina under utviklingen av New Stratos, drev nå sitt eget selskap, Manufattura Automobili Torino (MAT).

Garella gjenopplivet prosjektet, denne gang med Ferrari 430 Scuderia donorbiler levert av kundene. Nærmest alt av det nødvendige engineeringarbeidet var allerede gjort. Det var «bare å plukke frem tegningene» og starte.

IDÉMAKEREN: Chris Hrabalek er frittstående bildesigner med et stort hjerte for Lancia Stratos. Han har den opprinnelige prototypen ved sitt kontor i Berlin der han utviklet den nye versjonen. Foto: Ivar Engerud

Minimalistisk bombe

New Stratos har karbonfiberkarosseri, med et kompromissløst spartansk interiør, i tråd med originalens racingopprinnelse. Ferraris 4,3-liters V8 produserer 540 hestekrefter i New Stratos, noe som er 37 hestekrefter mer enn i Scuderia og 57 mer enn i basisversjonen av 430. Med et revidert eksosanlegg og endringer i motorstyringselektronikken, samt langt færre kilogram enn Scuderia, utfordrer New Stratos komfortabelt sin Ferrari-fetter på alle områder. Kanskje litt mer enn den gamle Ferrari-sjefen egentlig likte.

«Ingenting kan forberede deg på måten bilen oppfører seg under aktiv kjøring. Den er dønn direkte uten nøling, ingen krengning eller fleksing. Stratos bare slenger seg i den retning du snur rattet», filosoferer en god racingbekjent som har testet bilen.

RALLYRIGGET: Den vil nok aldri angripe en rallyløype for fullt, den første MAT New Stratos, men illusjonen er bra til minste detalj. (1 / 3)

Syv millioner

Så da vi møter et slikt eksemplar på Bonhams Paris-auksjon er det ikke fritt for at det rykker litt ekstra i sansene. At bilen er kledd i klassisk Alitalia racingdekor skader ikke akkurat. Heller ikke at dette eksemplaret er den første av de 25 planlagte eksemplarene. Den er basert på en 2009 Ferrari 430 Scuderia, som klienten leverte, og den sto ferdig i mars 2019.

ENTUSIASTISK: Paolo Garella tar gjerne en tur på småveier opp i Alpene med MAT New Stratos. Foto: MAT

Resultatet er intet mindre enn fantastisk, og når du inspiserer Stratos blir du imponert over følelsen av kvalitet og presisjon. Ingenting ser billig eller jalla ut, slik det ofte er med biler i begrensede opplag.

Men så har da også Garella jobbet for noen av klodens mest kresne kunder i sin tid hos Pininfarina og flere år hos James Glickenhaus i USA med utviklingen av hans P4/5 racingprosjekt. Hvorvidt han har greid å fylle alle 25 ordre vet vi ikke, men du må regne med et sted rundt seks millioner kroner for jobben. Og donorbilen stiler du da selvsagt med selv.

Det stemmer nok da ganske bra med de vel 6,9 millioner kroner som ble betalt for dette eksemplaret på Bonhams-auksjonen i Grand Palais i Paris i begynnelsen av februar.