FØRST UT FRA TSJEKKOSLOVAKIA: Skoda Favorit Eltra var merkets første elbil på 90-tallet. Den ble bare solgt i et par hundre eksemplarer. Notér bensinmåleren og den manuelle girkassen. Foto: Nicolai Giil

Skoda Favorit Eltra: Slik var det å kjøre elbil på 90-tallet

I 1992 hadde denne elbilen maks 80 kilometer i både rekkevidde og maksfart, manuell girkasse og klokke fra Tesla.

Elbiler har du kunnet kjøpe tilnærmet like lenge som bensinbiler. Men forskjellen har alltid vært stor – inntil nylig (historisk sett). I 1992 var den moderne elbilens tid fortsatt i sin spede, trange og alkaliske begynnelse. Det var også året da Skoda bestemte seg for å prøve seg på datidens elbil-fadese. Resultatet var en ombygging av deres lille folkevogn: Favorit.

Tsjekkoslovakene gjorde ikke mye annet enn å ta ut forbrenningsmotoren og sette inn en elmotor i front. Batteriene ble slengt bak (se bare hvordan bilen sagger i bakenden). Bilen beholdt bensinestetikken, med bensinmåleren fortsatt på dashbordet, girspaken mellom setene og klistremerker som indikerer «unleaded fuel only» rundt bensinpåfyllingslokket. Lading ble gjort med god gammeldags stikkontakt.

BATTERITUNG: En kan lett se hvor batteriene er plassert i Eltraen. Foto: Nicolai Giil

Tilbake til fremtiden

Nesten 30 år og veteranbilstatus senere møter ikke Eltra føreren på samme måte som en Tesla gjør i dag. Ingen måkevinger. Ingen kul infotainment eller superlading. Ingen miljøvennlig innredning. Ingen bruk av catchy ord og navnelapper. I stedet blir du møtt med 90-tallets sorte hardplast og grove stoffseter. Deilig forfriskende, på sett og vis. Dashbordklokken er merket «Tesla». 

Er du en av dem som synes visse elbilers falske lydeffekter er jalla? Da vil du bli intet annet enn imponert av 90-tallets representant. Når du vrir om tenningen påminnes en umiddelbart om at dette er noe relativt provisorisk. En generator gauler høylytt i et par sekunder før du får inntrykket av at bilen gjerne vil kjøre. Ved fullt gasspådrag er det så vidt at akselerasjonen merkes – nesten så det hjelper å rokke frem og tilbake i førersetet, som om Eltraen skulle vært en olabil. Naturligvis må du også finne tilbake til venstrefotens storform, da kløtsjen må underholdes for å skifte gir på gammeldags vis.

Under hele kjøreturen produserer den lille folkeelbilen masse underlige lyder. Summing og humming. Brumming og tikking. Den eneste elbilen som lager så mange lyder den dag i dag er Rimac Concept One. Da er det gjort med vilje – for å knytte bil og sjåfør sammen.

SKODA ANNO 1992: Eltra var identisk til sin bror i bensinutgave. Foto: Nicolai Giil

0–100 km/t: Aldri

Toppfarten til Eltra er magre 80 km/t. For å komme dit, må du jobbe med den trege manuelle girkassen og den regelrett sneglete akselerasjonen. Elbillivet var ikke like glamorøst som dagens måkevinger og infotainment-overdåd. Vognen hadde bare 20 hestekrefter, 15 kW og forhjulsdrift.

Myrdet av VW

Skoda rakk kun å produsere et par hundre eksemplarer av Favorit i elektrisk utgave før merket ble kjøpt av Volkswagen-gruppen. Tyskerne skrotet prosjektet umiddelbart i 1993. Selv hadde de på denne tiden en egen elektrisk Golf i samme klasse: CitySTROMer. Derimot skulle Eltra-konseptet leve videre, da som varebilen Tatra Beta.