80-TALLSIKON: Audi quattro debuterte i 1980 og den kantede sportscoupeen skulle komme til å forandre bilverden – for alltid. Foto: Ivar Engerud

Legenden Audi quattro

Audi har solgt over ti millioner quattro-biler på 40 år. Det begynte med kun 11.452 eksemplarer av den legendariske «Ur-quattro» fra 1980 til 1991.

Quattro. Bare det italienske ordet for «4» får bilentusiaster til å tenke Audi. Så kommer assosiasjonene i tett rekkefølge, litt avhengig av alder og ståsted. «Ur-quattro», Pikes Peak, Hannu Mikkola, Stig Blomqvist og Walter Röhrl og en hel rekke herlige bilmodeller frem til dagens versting R8 V10 quattro.

En kan undres hva Audi ville vært uten quattro. I vår er det 40 år siden modellen debuterte på Genève-utstillingen i mars 1980.

Ikke siden Jensen kuttet sin FF- modell i 1966, hadde det vært en firehjulsdreven GT-bil på markedet. Men Audi tok ikke bare opp arven etter Jensen FF på veien. De introduserte umiddelbart en rallyutgave. En bil som i løpet av de neste årene skulle utvikles til noe av det mest spektakulære rallyverdenen har sett – Sport Quattro S1 og S2 for Gruppe B-rally mot blant annet Lancia 037 og Peugeot 205 T16.

DIGITAL BARNDOM: Instrumentene lyser i sine signalgrønne digitale tall og indikatorer, mens vår tyske venninne gir sine beskjeder med syntetisk stemme. Dette var fremtiden – for 25 år siden. Foto: Ivar Engerud

Tidsskille

Ved inngangen til 1980-tallet dominerte fremdeles bakhjulsdrevne biler rallysporten. I Audis utviklingsavdeling hadde man allerede testet den lille terrengbilen Volkswagen Iltis med firehjulstrekk kombinert med den sterke 5-sylindrede motoren fra Audi 100 5E.

Resultatene var oppløftende, så man sendte en søknad til FIA om å få bruke en firehjulsdreven bil i Rally-VM. FIA hadde ikke noe tro på at dette ville virke konkurransevridende på grunn av økt tyngde og kompleksitet, så de hadde ikke noe problem med å godkjenne søknaden. Lite ante de om hva som skulle skje noen få år senere.

STRAMME DETALJER: Med utgangspunkt i Audi 80, ble den nye sportscoupeen designet med særegne karosseridetaljer som signaliserte tydelig hva det dreier seg om. (1 / 3)

De stramme karosserilinjene på sportscoupeen ble designet av Martin Smith. Som testfører hadde Audi hentet inn den drevne finske rallyføreren Hannu Mikkola. Allerede i januar 1981 hentet han sin første WRC-seier med den nye quattroen. Det skulle bli mange flere på både han, Michèle Mouton, Stig Blomqvist og Walter Röhrl i utgaver som ble heftigere og heftigere utover 1980-tallet.

Samspillet mellom de suksessfulle Sport quattro-rallymodellene og -gateversjonen skapte kanskje ikke de helt store salgstallene den gang, men det skapte grunnlaget for en teknologi og et marked for firehjulsdrevne biler hos Audi som savner sidestykke.

Perfekt eksemplar

Helt fra introduksjonen på Genève-utstillingen i mars 1980 var det klart at denne bilen ikke ville bli en modell for hvem som helst. Hverken hva gjaldt ytelser eller pris. Dette var langt fra noen samlebånds-Audi. Bilene var håndbygde, og første året solgte de kun 292 eksemplarer. Året etter 1.956.

Den kostet fra starten omkring 50.000 DM i Tyskland. Det var mer enn det dobbelte av Audi Coupé GT, og helt på linje med en Porsche 911. Så var det da også bare et marked for en håndfull slike biler i Norge fra den første ankom Harald A. Møller i senhøstes 1982 til den siste ble solgt i Sandefjord i 1986.

LANSERINGEN: Genève-utstillingen i mars 1980 var første gang publikum fikk se den nye Audi quattro. Foto: Ivar Engerud

Det nydelige eksemplaret på disse sider er fra 1986 og ble solgt ny til en Jacob Urech i St. Gallen i Sveits. Han hadde den helt frem til 2004, da den ble bruktimportert til Norge og pusset opp av Per Henning Torgersen. Da Møller-gruppen ble tredje eier på bilen i 2006 var den i nærmest ny stand både maskinelt og utseendemessig, kledd i alpinhvit.

Herlig nostalgitripp

Bildet av rallyutgavene driftende gjennom kompliserte svingkombinasjoner med Blomqvist & Co. bak rattet på disse monstrene sitter på netthinnen som et bakteppe på vår testtur med gateversjonen.

Vi har ingen intensjoner om å plante dette prakteksemplaret i diket, så det blir mer å kjenne litt på hva de norske kundene fikk for rundt en halv million kroner midt på 1980-tallet. Den var en uoppnåelig drøm for de fleste.

Når du ser den er det er nesten utrolig at denne kantede Coupeen med tynne hjul skulle forandre bilverden. Quattro er imidlertid en spesiell bil, du sitter ganske rett opp og ned bak et lite elegant ratt, og hverken interiør eller instrumenter og brytere har noe spesiell raffinert stil. Det er litt ingeniørdesign med hovedvekt på å demonstrere teknisk overlegenhet.

Motoren starter uten problemer med den særpregede dype lyden av en 5-sylindret turbomotor, mens den går og hakker litt på tomgang. Ikke fordi den fusker, men fordi den signaliserer at den vil brukes.

DESIGNEREN: Martin Smith var bare 27 år da han kom til Audi og fikk ansvaret for å lede designen av quattro til debuten i Genève 1980. Foto: Ivar Engerud

Med respekt lar vi den få varme seg noen kilometer mens vi finner oss til rette bak rattet på det praktfulle eksemplaret. Den syntetiske, tyskspråklige damestemmen i bilen sier fra om så vel manglende bilbeltebruk som at kjørelyset står på.

Interiøret er klassisk 1980-tall, med rektangulære former på brytere og instrumenter. De digitale, signalgrønne instrumentene lyser mot deg med sine særpregede logotyper og indikatorer. Dette var fremtiden – for 35 år siden. Pur 1980-tallsnostalgi.

Kjøreglede

Ved 3.000 omdreininger skjer det plutselig noe. Bilen skifter karakter. Under panseret i den alpinhvite, snart 35 år gamle Ur-quattroen har turtallet nådd et punkt hvor turboen tar skikkelig tak, og dreiemomentet når sin topp på 285 Newtonmeter.

Akselerasjonen slår ikke pusten ut av deg, men fronten hever seg merkbart, og herfra holder trykket definitiv oppe og gir bilen den karakteren som har gjort denne modellen legendarisk. Turbofemmer på 200 hestekrefter, firehjulstrekk og akselerasjon fra 0 til 100 km/t på drøye syv sekunder var tross alt ikke akkurat hverdagskost midt på 1980-tallet.

VINTERTESTING: Mye av testingen av det nye firehjulsdriftsystemet foregikk på snø. Foto: Ivar Engerud

Styringen er lett og fin, men med god følelse og vekt imot når du går inn i kurver. Den permanente firehjulsdriften gir fremragende feste og bilen skyter ut av svingene på en måte du ikke fant maken til i 1986. Chassiset virker selvsagt noe stivere og mindre raffinert enn vi er vant til fra dagens biler. Noe har jo en generasjon chassisingeniører lært, men forskjellene er mer sjarmerende enn irriterende. Lyden fra motoren er herlig lite dempet, og det er bare å jobbe seg opp gjennom girene via en forbausende presis clutch og lette og fine girskifter.

Lydene fra understell og karosseri akkompagnerer mer enn i dag, men det er ikke vanskelig å bli fascinert av denne gamle legenden. En av kun 774 produserte dette året og en av kun 11.452 eksemplarer av den legendariske «Ur-quattro» fra 1980 til 1991.

Les også