FLOTT Å SE PÅ: Alfa Romeo Giulietta SZ fra 1958. Foto: Alfa Romeo

Historien bak Alfa Romeo Giulietta SZ

Alfa Romeo Giulietta SZ er kanskje verdens vakreste bil. 

Tenk på vakkert design. Da tenker du kanskje på Bertone. Tenk på pertentlig håndverk. Da tenker du kanskje på Zagato. Tenk på en god designperiode. Da tenker du på 60-tallet. La meg introdusere deg for bilen som fyller alle kriterier: Alfa Romeo Giulietta SZ «Coda Tonda». 

På mange måter er dette – i det minste – en av verdens peneste firhjulinger. Men det er jo en nokså subjektiv måte å fremstille det på. Det finnes flust av folk som blir mer gira av å se en gammel Volkswagen Boble fra 1954 med oval bakrute, serienummer fra Wolfsbürg og bakelitt-ratt enn en 2020-modell Porsche Panamera med effektanlegg fra Akrapovic. 

Alfa Romeo Giulietta SZ 

Produsert mellom 1960 og 1963 i rundt 200 eksemplarer. Håndbygget hos Zagato. 

  • Motor: 1,3 liter
  • Gir: 5
  • Ytelse: 99 hestekrefter
  • Toppfart: 193 km/t
  • Pris i dag: Rundt 7 millioner kroner. 

Om du heller synes at Mitsubishi Outlander PHEV er flottere er det naturligvis ok. For andre kan en designvinner se helt annerledes ut. Men det er noe ved det som lukter olje og gamle sigaretter. Det er noe ved en håndbygget, italiensk sportsbil med liten motor – som ikke kommer med ballast fra Ferrari eller Lamborghini. 

Superbil

La det dog ikke være noen tvil: SZ (Sprint Zagato) var ikke billig i sin tid. Men i tiden 1959-1962, over en periode hvor det ble produsert omtrent 200 eksemplarer, representerte den noe helt spesielt. 

Karroserriet var håndbanket i aluminium (noe som angivelig tok 300 timer per bil) hos legendariske Zagato i Milano. Vinduene var gjort i plexiglass. Bilen veide kun 785 kg. Da var det ikke så galt at 1,3-literen fra Alfa Romeo kun produserte rett under 100 hestekrefter (men flere trimmet de angivelig opp mot 130 hk). Giuliettaen ble uansett en banesuksess i de lavere slagvolumklasser. 

Konstruert fra vrak

Modellen kom til verden gjennom en kræsjet Sprint Veloce. I sin tid var SV den heftigste versjonen Alfa Romeo tilbød sine kunder på Giulietta-plattformen som eksisterte mellom 1954 og 1965. Det var en slik bil Zagato i 1956 fikk ordre om å bygge om etter en kollisjon. Oppgaven var å sette sammen en lett racer. På klassisk Zagato- og Bertone-vis ble resultatet enda vakrere enn den allerede rålekre SV. 

En utgave med lengere bakende ble også produsert i en håndfull eksemplarer, men designet var langt ifra «Coda Tonda». 

SZ skulle være en banebil for landeveien. Og det ble den. Mang en Sprint Zagato hadde et slitsomt, men gøy, liv på racerbanen. Det gjør at de er svært sjeldne i dag. Med de finnes. Og de hører fortsatte hjemme på veien. 

Les også