– De fire «Team Blowerne» er de mest verdifulle Bentleyene i verden, sa Bentley-sjef Adrian Hallmark i forbindelse med merkets 100-årsjubileumsmarkering på Pebble Beach i fjor.
Bentley har selv en av disse fire, Sir Tim Birkin’s 4½ Litre Team Blower UU 5872, i sitt eie. De har brukt den omfattende i ulike arrangementer de seneste årene både i Storbritannia, USA og Europa for øvrig på Goodwood, Mille Miglia og Pebble Beach blant annet. Det var her Hallmark kunngjorde planene:
– Vi vet at det er en etterspørsel etter «genuine recreations» (Bentley tar selvsagt ikke ord som replika eller kopi i sin munn) som kan brukes og nytes uten risiko for de verdifulle originalene. Så vi vil bygge 12 nye eksemplarer, nøyaktig like originalbilen i vår samling. Den vil plukkes fullstendig fra hverandre for 3D-scanning av hver del før arbeidet starter.
Blandede reaksjoner
Mens mange applauderte og 12 velhavende Bentley-entusiaster sannsynligvis betalte inn depositum og satte seg på kundelisten, var det en gruppe av de samme entusiastene som hverken applauderte eller ønsket å bidra til Bentleys bunnlinje på dette prosjektet: Andre eiere av de originale Bentley Team-bilene fra Le Mans i 1930 og eiere av noen av de andre originale Blower Bentleyene som ble produsert.
Opprinnelig ble det bygd ytterligere rundt 50 slike kompressormatede 4½ Litre til racingglade og velhavende Bentley-kunder. Også de uten Le Mans-historie, men med originalt Vandenplas-karosseri, fordrer i dag et utlegg godt på nordsiden av 50 millioner kroner. Og de som har brukt en ikke ubetydelig statsbudsjettpost på å erverve en av originalene er ikke like begeistret over Bentleys prosjekt, for å si det mildt.
Tungvektere
Nå har ti av dem samlet seg og skrevet et brev til selveste Bentley-sjefen. Og det er ikke akkurat småguttene i verdens klassiske bilmiljø som har skrevet under brevet til Bentley-sjef Adrian Hallmark for å få dem til å avbryte reproduksjonsprosjektet.
De har til sammen noen noen hundre av de dyreste bilene du kan tenke deg, blant annet har rundt halvparten av dem hver sin Ferrari 250 GTO. Og de eier nok hver sin ekte 4½ Litre Blower, samt en og annen ny Bentley.
De som har undertegnet brevet er
Er det navn du ikke kjenner, så vil et enkelt søk på nettet avsløre at dette er relativt ressurssterke personer også langt utover bilentusiasmen. Nå er de «bekymret og forferdet» over hvordan Bentley ønsker å profittere på sin fortid.
Sterke ord
Brevet er ført i pennen av Simon Kidston, og som seg hør og bør for en britiskfødt gentleman er språkføringen noe mer sofistikert enn i avisenes kommentarspalter, men ingen i Bentley-ledelsen skal være i tvil om hva de mener:
– Markedsførere – i sin entusiasme – feiler ofte i å fatte ikke bare detaljer, men den grunnleggende sannhet. Vi oppfordrer dere til å være så snille å ikke sløse tid, ressurser, energi og Bentleys renommé på disse kopiene. Kopier som kun vil utvanne den spesielle beundring og ærefrykt som bare kan skapes av å se og oppleve det ekte objektet. Å bygge de 12 planlagte bilene vil være å pervertere en strålende historie, skriver Kidston.
Han og de øvrige er meget skeptisk når en produsent som Bentley begynner å bygge «ekte rekreasjoner» 90 år etter at originalene ble bygd.
– Det visker ut grensen mellom ekte og falsk og devaluerer uten tvil de autentiske bilene som private eiere har satt pris på og bevart siden lenge før produsentene interesserte seg, fremholder gruppen.
– Dette er som om Picassos arvinger skulle trykke kopier av hans malerier og selge dem som «autentiske reproduksjoner».
Reaksjonen fra Bentley tyder ikke på at de har noen planer om å reversere beslutningen om å bygge de 12 eksemplarene.
– Mens vi hørte noen lignende bekymringer som de som ble uttrykt i brevet, var det store flertallet av tilbakemeldingene enormt støttende for prosjektet, svarer fabrikken.
Hele den originale bilen er nå 3D-scannet ned til minste detalj, og i løpet av de to neste årene skal kundene få sine biler.
Mot Bentleys vilje
Paradoksalt nok ble denne mest berømte Bentley under W.O. Bentleys regime bygd mot hans vilje. Grunnleggeren ønsket ikke noen kompressormating på sine motorer, men det gjorde Bentley Boy Tim Birkin. Han fikk med sterke økonomiske krefter og satte opp et lite verksted hvor ombyggingen ble gjennomført slik at effekten på Bentleys firesylindrede 4½ Litre ble økt fra 130 til 240 hestekrefter.
Omkring 55 biler fikk montert slike kompressorer den gang. Det er på privat basis blitt bygd langt flere de seneste 40-50 årene, men ingen velsignet av Bentley, før nå.