Jubileumshyllest

Lanzante Motorsport har modifisert McLaren fra F1 GTR til dagens P1 GTR. 25 år etter starten kommer en hyllest den legendariske F1 GTR Long Tail.

KLONE: Den nye Lanzante-bygde McLaren P1 GTR henter sin visuelle inspirasjon fra Le Mans-bilen og ser helt fantastisk ut. Foto: Lanzante Motorsport
Klassiske biler

ORIGINALEN: 1997 markerte den siste og mest utviklede McLaren F1 GTR med denne Long Tail-utgaven som gikk på Le Mans med Gulf-farger. Foto: Ivar Engerud

Selv om den ble utviklet fra bunnen som en gatebil, var det uunngåelig at hvert fiber i McLaren F1 var lastet med racing-DNA da den debuterte for 25 år siden.

Designeren Gordon Murray hadde allerede mange års erfaring som konstruktør av Formel 1-biler, så han forsikret seg flere ganger om at den ikke skulle bygges for racing, slik at han kunne prioritere komfort fremfor ytelser i kritiske systemer. Resultatet var en superbil som satte helt nye standarder hva gjaldt fart og komfort. McLaren F1 var en «game changer» før ordet var oppfunnet.

Fra gate til bane

Samtidig lå det i kortene at flere av bilens kunder var privatracere. Så det gikk ikke lenge før en av dem, Ray Bellm, ba om å få sin F1 tilpasset GT-racing slik at han kunne bytte ut Porschen. Selv om Bellm var en god venn av McLaren-sjef Ron Dennis var svaret et rungende nei.

BRUTAL: McLaren P1 GTR har en V8 på 986 hestekrefter og flytter seg fra stillestående til 100 km/t på 2,4 sekunder og har en toppfart på 343 km/t. Foto: Lanzante Motorsport

– Da gjør jeg det selv, svarte Bellm, og det var i hvert fall noe McLaren overhode ikke ønsket.

McLaren tilbød seg å levere en ferdig GT1-bil, men prisen var en cool million – pund. Det var langt utenfor Bellms budsjett, så han ble enig med Lanzante Motorsport om en lavere pris hvis han kunne skaffe flere kunder til en raceversjon. Noen telefoner senere var de tre på lista. Den tyske bankmannen (og senere Bugatti-sjef) Thomas Bscher og l’Oreal-sjefen Lyndsay Owen-Jones signerte, og dermed startet Lanzante arbeidet med det som skulle bli F1 GTR.

Fantastiske Le Mans-resultater

AERODYNAMIKK I PRAKSIS: Bakvingen gir klar melding om at her har vi å gjøre med seriøse luftstrømmer og forsøk på å styre kreftene konstruktivt. Foto: Lanzante Motorsport

En gatebil skulle ikke ha mulighet mot de spesialutviklede prototypracerne på Le Mans, men McLaren F1 GTR var noe helt annet. Toppfarten som ble registrert på Mulsanne-langsiden var hele 381 km/t, og da det regnet under store deler av løpet, så bilen vant i debuten.

Årene 1995 til 1997 var McLaren F1 GTR-dominansen på Le Mans enorm. Riktignok vant den bare én gang – i 1995. Men i tillegg kom den på 3., 4. og 5. plass i 1995. I 1996 havnet bilene på 3., 4., 5., 8. og 9. plass. Legg til 2. og 3. plass i 1997 med selvsagte seire i GT-klassen som ren bonus for den nyutviklede Long Tail-versjonen. Alle i regi av Lanzante Motorsport, som bygde seks stykker den gang.

Jubileumsmarkering

25-årsjubileet til McLaren F1 skulle vært markert flere steder i år, men det meste ser ut til å ryke. Kanskje greier man å samle Le Mans-bilene på Concours of Elegance på Hampton Court Palace utenfor London 4. – 6. september, men oddsene er vel ikke gode.

Men det har ikke forhindret Lanzante Motorsport i å utvikle en spesialversjon av den nye P1 GTR, kalt GTR-18. Inspirasjonen er hentet fra de to siste F1 GTR Long Tail-bilene de lagde i 1997 både i ånd og utseende.

KJØLING OVER TAKET: Motoren i hekken henter også luftkjøling via denne takkonstruksjonen. Foto: Lanzante Motorsport

Lanzante har nemlig bestilt seks eksemplarer av P1 GTR som basis for sin versjon. Det mest iøynefallende med det første eksemplaret er selve dekoren med Gulf-reklamen som følger originalen i nærmest ett og alt. Lanzante har konvertert flere slike P1 GTR til gategodkjente eksemplarer, men alt tyder på at dette vil bli en ren banebil.

Nå vil det ikke bli flere med akkurat dette mønsteret, og Lanzante vil samarbeide med kundene om å utsmykke de resterende fem på basis av de gamle originalene.

Hvorvidt disse spesialversjonene vil ha andre tekniske spesifikasjoner enn de «ordinære» P1 GTR har hverken Lanzante eller McLaren avslørt foreløpig, men det skulle vel holde lenge med V8 på 986 hestekrefter?

mclaren
mcLaren speedtail
finansavisen motor
Motor
Klassiske biler