PRAKTVOGN: Buick var GMs nest mest luksuriøse merke etter Cadillac, og en Buick Master 7-seters Touring var ikke noen bil for ”hvermansen”. Foto: Ivar Engerud

– Oldefar brukte den helt frem til krigen

Denne helgen er brødrene Egon og Helge Heen på langtur i familiens 96 år gamle Buick Master. Den ble kjøpt ny av deres oldefar og er fortsatt original.

PÅ LANGTUR: Egon og Helge Heen tar ut Buicken fra lagring for langtur til Vestlandet og deltagelse i 7-seterløpet denne helgen. Foto: Ivar Engerud

– Når en bil har vært i familien i tre generasjoner før deg – og blitt tatt vare på i 96 år – føler du en plikt til å videreføre historien som fjerde generasjon. For broren min Helge og meg var det etter hvert en selvfølge når vi hadde mulighet til det, sier Egon Heen.

Luksusbil

Bilen Heen snakker om er en Buick Master 7-seter Touring som ble kjøpt ny i 1924 av oldefaren Gudbrand Melgaard. Han eide «Trævarefabriken Lynn» i Drammen som var spesialister på produksjon av dører, vinduer og trapper.

Oldefaren brukte luksusbilen kun om sommeren, men allerede første året kjørte han den i hvert fall så langt som til Dombås, for det har brødrene bilde av. De rundt 35 milene ble ikke gjort unna på knappe fem timer den gang. Da var det nok i hvert fall mer snakk om et par dagsetapper.

ORIGINAL: Det er ikke mange biler av 1924-modell i Norge som er mer original enn Egon Heens Buick Master. Foto: Ivar Engerud

Markedsledende

Da 1920-tallet startet kunne amerikanske bilkjøpere velge mellom over 265 bilmerker av amerikansk fabrikat! Av disse har kun fem overlevd frem til i dag, nesten hundre år senere (Buick, Cadillac, Chevrolet, Dodge og Ford).

I 1924 var fortsatt bilen et luksusobjekt de færreste i Norge hadde råd til, selv om T-Forden hadde vært på markedet i over 15 år. Bilbestanden i landet var fortsatt rett under 15.000 registrerte biler ved inngangen til 1925, og nybilsalget var fortsatt under 2.000 biler i året. Buick var landets fjerde største bilmerke etter Ford, Dodge og Chevrolet, en tid da amerikanske merker dominerte i alle segmenter i Norge.

HJEMMEGJORT: Treeikene i hjulene er laget på Lynn Trævarefabrik i Drammen rett etter krigen. Foto: Ivar Engerud

Buick var leder i det litt dyrere mellomklassesegmentet med drøyt 160.000 produserte biler i 1924. De var et av fem merker i GM-systemet som da også besto av Chevrolet, Oakland, Oldsmobile og Cadillac, og denne Master 7-seter Touring var nok Buicks dyreste modell i Norge det året.

Merkets hovedmodeller var 6-sylindrede, og de fleste ble bygget i Flint, Michigan. Denne er imidlertid produsert på GMs fabrikk i Canada.

FRA CANADA: Bilen er produsert på GMs fabrikk i Canada. Foto: Ivar Engerud

Brukt lenge

– Oldefar brukte den helt frem til krigen da den ble gjemt bort på et sagbruk på Lierstranda. Under krigen ble de originale treeikehjulene borte, så etter krigen ble det lagd nye på trevarefabrikken, og svigersønnen Helge Heen overtok bilen.

– Helge Heen var min bestefar, og han tok den med til Nøste Gård i Lier. Den var jo allerede en gammel bil, så den ble ikke brukt så mye. Den siste turen gikk til Lillehammer i 1952, men han beholdt den på gården også etter at den gikk ut av bruk.

20 år etter overtok sønnen Egil Heen gården, hvor bilen fortsatt var lagret rimelig tørt og luftig. Men den var ikke registrert og var selvsagt noe merket av tidens tann.

VAKKERT: Ikke noe å si på instrumentene, som aldri har forfalt. (1 / 6)

Forsiktig restaurering

GJORDE JOBBEN: Bilmekaniker Einar Østenstad i Asker gjorde jobben med bilen på 1980-tallet, og alt som kunne beholdes originalt og urørt er beholdt. Foto: Ivar Engerud

– Etter hvert bestemte faren vår seg for å prøve å få den kjørbar igjen, og på 1980-tallet fikk han hjelp av bilmekanikeren Einar Østenstad i Asker. Selv om den var tatt ganske godt vare på, hadde mer enn 60 år satt sine spor, slik at det var mye som måtte gjøres teknisk.

Heldigvis hadde de forståelse for at en bil bare er original én gang, slik at man tok vare på alt som lot seg redde, inklusive lakk, interiør og kalesje.

– Karosseriet var originalt, lakken hadde krakelert, men det ville være for galt å slipe det ned for omlakkering. Skjermene og panseret måtte imidlertid sveises og pusses opp for lakkering, og radiatorkappen måtte sveises før den ble forniklet igjen. Ellers ble skinnsetene og kalesjen myket opp og myket opp gang på gang slik at de kunne beholdes originale, forteller Østenstad da han viser oss bilen før den skal ut på langtur igjen. Enda lengre enn til Dombås denne gang.

Langtur

Denne helgen er nemlig de to Heen-brødrene med på 7-seterløpet på Vestlandet for første gang. Noe som betyr at bilen er lengre hjemmefra enn noen gang i sitt 96 år lange liv.

Riktignok er den transportert frem til Leikanger på henger, men når du leser dette lørdag morgen har den (forhåpentligvis) forsert Gaular- og Rørvikfjellet og kommet frem til base camp i Førde, hvor ferden går videre en runde ut langs Eikefjorden før retur til Lier.

Motor
Nyheter
Klassiske biler
Nyheter
Bil