DEN ELDSTE: Verdens eldste Alfa Romeo er heldigvis i merkets egen samling i Arese. Det er en 1910 24HP, en modell som ble bygd i over 200 eksemplarer frem til 1913 i fabrikken som lå i Portobello-området i Milano. Allerede i 1911 kjørte modellen i Targa Florio. Alfas eget eksemplar blir ofte vist på utstillinger, som her i Genève i 2010 i forbindelse med 100-årsjubileet. Selvsagt med en av merkets (mer anstendige) modeller på plass. Foto: Ivar Engerud

Få merker har en like fargerik historie med racing, luksus, sportsbiler og folkelighet

Alfa Romeo handler om lidenskap, og ingen lidenskap uten lidelse og lykke. Alfa-entusiastene har opplevd nok av begge deler i merkets 110-års historie.

Alfa Romeo sliter med jubileumsfeiringer. Årets 110-årsjubileum blir virtuelt, mens 100-årsfeiringen i Arese og Milano i 2010 skulle vært en kjempefest, men endte i total trafikkork.

Annerledes feiring

GRATULERER MED DAGEN! Den artigste nybiltesten i vår tid i Motor, skjedde uten tvil i 2013 da Alfa Romeo 4C ble lansert på Ballocco-banen. Hvem kan være uberørt av et slikt syn som møter deg på «jobb» en morgen? 4C er den seneste – og forhåpentligvis ikke siste – bilen som så perfekt baker inn alt Alfa Romeo-entusiastene forbinder med merket som fyller 110 år 24. juni. Foto: Ivar Engerud

I år blir det vel bare lokale entusiaster som samles i gatene i Milano, men for ti år siden tok nærmere 10.000 Alfa Romeo-fans fra hele verden turen til Milano for å feire merkets 100-års jubileum 24. juni. På denne dagen i 1910 ble nemlig A.L.F.A. – Anonima Lombardo Fabricca Automobili stiftet. En nærmest hellig dag som krever at du stiller opp og viser at du er en ekte «Alfisti». Organisasjonen i 2010 var ikke i nærheten av å kunne håndtere bølgen av Alfa-entusiaster og biler, som for tusenvis endte i kaos og frustrasjon.

For ti år siden tok nærmere 10.000 Alfa Romeo-fans fra hele verden turen til Milano for å feire merkets 100-års jubileum

I år er det de lokale forhandlerne som inviterer til en lokal markering av dagen.

KAOSTREFFET: 100-årsdagen ble markert med et gigantisk, og usedvanlig kaotisk, treff i Milano i 2010. Også norske Alfisti tok turen ned, som denne 1973 Spider tilhørende Per Øystein Pettersen fra Oslo. Den var blant de bilene som ble valgt ut for å presenteres for publikum ved Piazza Castello. (1 / 12)

Rik historie

Få merker har en like fargerik historie med racing, luksus, sportsbiler og folkelighet. Oppturer og nedturer i tett rekkefølge. Usikkerhet om overlevelse, frustrasjon over manglende og utsatte modeller, yr glede over nye modeller og varianter og egenskaper som får eierne til å bli en sammensveiset gjeng.

Vi skal ikke engang forsøke å ta for oss Alfa Romeo-historien, men i denne omgang nøye oss med enkelte høydepunkter, både for merket og på det mer nasjonale og personlig plan. Det skal vel bli rom for et og annet høydepunkt også senere i året.

I mellomtiden sier vi bare: Gratulerer med 110-årsdagen til alle Alfa-elskere!

Motor
Klassiske biler
Nyheter