ENESTE PROTOTYPE: Den eneste overlevende prototypen av 1965 Ford Mustang Shelby G.T.350R ble solgt for 3,85 millioner dollar. Foto: Mecum

Verdens dyreste Mustang

Hypen var ikke like stor, men prisen ble høyere enn da Bullitt-Mustangen ble solgt. Ken Miles’ 1965 Shelby G.T.350R er verdens dyreste Mustang.

Våren og sommeren 2020 har ikke akkurat bidratt til rekordpriser på klassiske biler. Men da prototypen på 1965 Ford Mustang Shelby G.T.350R kom opp for salg, falt i hvert fall rekorden for den dyreste Mustang på auksjon.

VERDENS DYRESTE: Shelby G.T.350R er en ultimate klassiske Mustang, og du får ikke et mer signifikant eksemplar enn denne, noe som forklarer prisen. Foto: Mecum

Shelby GT350R regnes som den ultimate klassiske Mustangen. Og med det aller første eksemplaret, kjørt av racerbilføreren Ken Miles (helten i filmen «Ford v Ferrari»), falt klubben på 3,5 millioner dollar. Med salær måtte kjøperen ut med 3,85 millioner dollar.

Mecum-rekord

Den nye rekorden er 110.000 dollar over det en kjøper betalte i Florida i januar i år for Mustangen Steve McQueen kjørte i filmen «Bullitt» i 1968. Begge bilene ble solgt av Mecum Auctions, som spesialiserer seg på amerikanske biler, spesielt muskelbiler og biler fra 1950-tallet og nyere.

Og da de solgte Bullitt-Mustangen for rekordpris var ikke eieren av den unike Shelby G.T.350R sen om å la Mecum håndtere salget av den også.

DEN FLYGENDE MUSTANG: Ken Miles har alle fire hjulene i luften underveis til seier i Texas i februar 1965. Foto: Mecum

Shelby-jobb

Da Mustang ble lansert i 1964 henvendte den seg til et ungdommelig og sportslig publikum, så det var bare naturlig å utvikle den videre til en racerbil. Carroll Shelby hadde allerede brukt Fords 4,7-liters V8 i Cobra, så han fikk også jobben med å utføre de nødvendige modifikasjonene for å omdanne den til en fullblods racer.

Tre tidlige eksemplarer av Mustang Fastback-versjonen ble sendt til Shelby American i California, som modifiserte bremser og fjæring og strippet vekk alle unødvendige interiørdetaljer. Panseret ble erstattet av et i glassfiber, og vinduene ble laget i plexiglass.

Peter Brock designet de aerodynamiske endringene, og sammen med de unge racingmekanikere Ted Sutton og Jim Marietta bygde han prototypene. Det skulle totalt bli 36 eksemplarer i løpet av 1965 og 1966.

FILMLEGENDEN: Etter mange tiår i skjul kom plutselig den legendariske Bullitt tilbake i rampelyset i 2018 og tidlig i år ble den solgt. Foto: Mecum

Den flygende Mustang

14. februar 1965 stilte den første G.T.350R på startstreken i et race i regi av Sports Car Club of America på Green Valley Raceway i Texas. Shelbys test- og racefører Ken Miles var bak rattet og underveis på vei til seier kjørte han så fort at alle fire hjulene på bilen var i luften.

Et øyeblikk som heldigvis ble foreviget av en tilstedeværende fotograf og som er blitt et ikonisk motiv i Mustang-historien: Den flygende Mustang.

Bilen er den andre av prototypene, med chassisnummer 5R002, og den ble racet og testet videre av blant andre Bob Bondurant, Chuck Cantwell, Peter Brock, Jerry Titus og Carroll Shelby selv.

FØR CORONA: Bullitt-Mustangen ble solgt i slutten av januar, en drøy måned før noen visste hva «sosial distansering» er. Foto: Mecum

Ken Miles-faktoren

Og på 3.500.000 dollar var det altså stopp. Totalt 3.850.000 dollar med salær og dermed den dyreste Mustang i verden.

Om andre vanlige Mustanger vil stige i pris på grunn av dette salget? Neppe. Dette handlet om Ken Miles-faktoren og selvsagt at det var prototypen. Prisen var omkring fire ganger høyere enn noen annen G.T.350R er blitt solgt for tidligere.

Motor
Klassiske biler