+ mer
ENORM VEKST: Den norske Porsche-bestanden har økt enormt de senere årene, og treff med banekjøring er alltid populære, både for deltagere og tilskuere, ikke minst når heftige GT-versjoner er i aktivitet. Foto: Ivar Engerud

40 år med Porsche-lidenskap

Sommeren 1980 fant to Porsche-entusiaster at tiden var inne for å organisere en norsk Porsche-klubb. 40 år senere nærmer den seg 3.000 medlemmer.

CLASSIC CENTER: At Porsche har et eget Classic Center i Norge er egentlig nesten utrolig, men det ble åpnet i 2017 i Son, hvor entusiastene av litt eldre årganger har fått et virkelig fantastisk anlegg med verksted og salg. Foto: Ivar Engerud

Nærmest ethvert merke med respekt for seg selv har en egen merkeklubb også i Norge, men få er så vitale og livskraftige som Porsche Club Norge (PCN) med sine omkring 2.750 medlemmer fordelt på 11 avdelinger rundt om i Norge.

Åpen for alle

PCN er en landsomfattende klubb for alle som har interesse for Porsche, og det er ingen betingelse å eie en Porsche for å bli medlem.

Etter at sportsvognentusiastene hadde begynt å samle seg til treff på Rodeløkken Kafe på 1970-tallet, møttes også Porsche-entusiastene mer og mer. I løpet av sommeren 1980 fikk Olav Helge og Sven Furuly samlet adresser til nok eiere til at man valgte å ta steget fullt ut og stifte en egen merkeklubb sent i 1980.

ÅRLIG STORMØNSTRING: Norsk Sportsvogn Klubbs årlige vårmønstring er selve 17. mai for sportsvognfolket, med Porsche som desidert største merke, hvert år. Foto: Ivar Engerud

Formålet var og er «å fremme interesse for alle kjøretøy som bærer navnet Porsche ved å vedlikeholde, bevare og restaurere kjøretøy, arrangere turer og kurs, samt å arbeide for merkets forståelse, inngå samarbeid og solidaritet eierne imellom», for å sitere klubbens statutter.

REGN INGEN HINDRING: Vårmønstringen i 2017 var lagt til Fornebu og områdene rundt det gamle tårnet, og selv om værgudene absolutt ikke var på arrangørenes side, var det mange heftige og lekre Porsche-utgaver å se. Foto: Ivar Engerud

Aktiv

PCN er en offisielt godkjent Porsche-klubb av Porsche AG, og den norske importøren er klubbens hovedsamarbeidspartner.

Klubben omfatter aktiviteter både sentralt og lokalt for både de som er interessert i Porsche som touringbil eller til racing, med blant annet egen 944 Cup. I løpet av et normalt år arrangeres både nasjonale og internasjonale møter, treff, turer, utstillinger og andre arrangementer i regi av klubben.

TRACK DAYS: Banetrening gir økt kunnskap om bilen og egne ferdigheter under trygge forhold med instruktører, som her på Rudskogen. Foto: Ivar Engerud

PCN er tilnærmet 100 prosent webbasert med egen app for medlemmene hvor du finner terminlister og påmeldinger, samt eget medlemsforum og annen oppdatert informasjon. Fire ganger i året kommer medlemsbladet Classic med artikler og bilder fra forskjellige arrangementer, historisk stoff, annonser og masse annet Porsche-relatert stoff.

Hele året avholdes klubbkvelder i mange av avdelingene, med blant annet temakvelder med firmaer klubben samarbeider med, foredrag eller andre relevante innslag.

Turer

Turer er selve ryggraden i aktivitetene fordi det er det bilene absolutt skal brukes til. Nyte dagen på tur til spennende lokasjoner sammen med andre Porsche-frelste er absolutt noe du bør prøve, sier klubben.

Vestlandstur, sommertreff på Gol første helgen i juni, fabrikksbesøk og felles samling på Norsk Sportsvogn Klubbs årlige vårmønstring er blant de mange turene i et normalår. Spesielt er Porsche-dominansen på vårmønstringen en påminnelse om hvor sterk standing merket har i norske entusiastkretser. Hvert år stiller gjerne over 200 eksemplarer av merket denne mai-søndagen.

Uansett hvor du bo i Norge (nesten) er det en lokalavdeling ikke langt unna, og du finner mer informasjon om 40-årsjubilanten på klubbens websider www.porsche-club-norge.no.

STOR VARIASJON: Den norske Porsche-parken består av nærmest «alt» fra tidlige 356 til førstegenerasjons 911, 914 og 911-modeller av alle årganger som gjerne blir brukt, som her på en høstutflukt i jubileumsåret. Foto: Ivar Engerud

Motor
Klassiske biler