<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
I RETUR: Renault Scenic Rx4 var en bil for sportsnerdete fedre med runde briller. Men kanskje den snart er en klassiker?  Foto: Renault

Rare firehjulstrekkere får payback

Den obskure firehjulstrekkeren Fiat 4x4 har blitt et slags samleobjekt. Tegner det om gode tider for andre rare – sjarmerende – biler? 

Publisert 24. jan. 2021 kl. 14.06
Oppdatert 27. jan. 2021 klokken 09.24
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 501 ord

Har du vært i St. Moritz i det siste? Nei. Det har vel de færreste. Men om du faktisk hadde vært der nå i vinter ville du helt sikkert lagt merke til et litt finurlig valg noen av det luksuriøse og famøse skistedets gjester og beboere har gjort på bilfronten: Gamle Fiat Pandaer, pennet av Giugiaro, med firehjulstrekk fra østerrikske Steyr-Puch. 

Jepp. Fiat Panda 4x4 er blitt samlerbil. Rett og slett fordi den er et slags sjarmtroll. 

Kanskje det betyr at vi må åpne opp øynene for andre styggpene småbiler med plastdeksler, takrails og overraskende terrengkapabiliteter fra 80- og 90-tallet. 

FIRST! Fiat Panda 4x4 var den første småbilen med tverrmontert motor som ble utstyrt med firehjulstrekk. Foto: Renault / Fiat,Produsenten

Fortsatt «billig»

På den amerikanske auksjonssiden Bringatrailer.com går strøkne eksemplarer av Fiat Panda 4x4 for opp mot 90.000 norske kroner. I Europa er de vanligere og litt billigere – bilen ble aldri solgt ny i USA. I Norge er det imidlertid langt mellom slike firkantede skapninger. 

En annen raring som imidlertid støtt og stadig dukker opp her på berget er Renaults tilsvar på cross-over-trenden, som kom i 2000. Scenic Rx4 var en relativt kortlevd franskmann, og produksjonen varte kun i knappe tre år. Noen andre som lukter samleobjekt? 

RX4: Franskmennene prøvde å sette den lille familiebilen Scenic i så godt (og sporty) lys som mulig når den fikk firehjulstrekk og tøffe plastdeksler. Foto: Renault

Fransk historie

Bare ta en titt på den runde og litt høyre Renaulten.

Ikke spesielt pen. Det var ikke Scenicen den var basert på heller. Men, litt sjarm er det så avgjort mulig å presse ut av spesialversjonen med firehjulstrekk, høyere bakkeklaring og plastdekser rundtom karosseriet. Mon tro om ikke Rx4 er på vei mot samme skjebne som Fiat Panda 4x4? 

Selv om Pandaen kanskje er penest, er Scenicen den billigste. På brukten får man greie eksemplarer så lavt som 30.000 kroner. Det er ikke galt for det som kanskje er en kommende kultklassiker, som franskmennene angivelig ikke produserte mer enn 40.000 av. 

Andre firehjulstrekkere i samme kategori

 
  • Volkswagen Golf Country (1990)
  • AMC Eagle (1980)
  • Subaru Brat (1978)
  • Toyota Rav 4 - 1. generasjon i kort utgave (1994)
  • Subaru Domingo 4WD (1983)

Scenicens ikke-permanente firehjulstrekk ble forøvrig også designet av Steyr. Østerrikerne mekket det samme for VW-konsernets «konkurrent» og svar til Pandaen: Golf Country, som ble produsert fra 1990 til 1991.  

Japanerne hadde også modeller i denne kategorien. For eksempel den finurlige pick-upen Subaru Brat, som det faktisk ble solgt en del av i Norge på 70- og 80-tallet. Stadig vekk går eksemplarer av disse, med lav kilometerstand, for over og rundt 20.000 dollar på auksjon i USA.

Og vi må ikke glemme sjarmtrollet Domingo 4WD (også kalt Libero og Sumo) fra samme produsent – den mikroskopiske kassebilen med hekkmontert motor. Litt artig historie og entusiastpotensiale finner du i selv de merkeligste biler.