<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
ROD STEWART: Denne røde Lamborghini Countach LP400 «Periscopio» skal ha tilhørt Rod Stewart, noe som generelt bør være med på å heve verdien. Foto: Lamborghini

Rod Stewarts Lamborghini under hammeren

Lamborghini har tynt med nye modeller å avduke, men holder koken med rockestjerner og auksjonspriser som nesten setter rekord.

Publisert 9. apr. 2021 kl. 13.31
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 827 ord

For litt siden kappet Lamborghini av taket og frontruten på en Aventador, kledde den opp i karbonfiber og fakturerte den heldige kunden en ukjent sum for privilegiet det er å måtte kjøre rundt med helhjelm. Det gjelder å finne på noe utenom det vanlige, når det ikke holder med en vanlig Lamborghini.

PÅ TVERS: De kompakte målene til Lamborghini Miura gjorde det vanskelig å plassere V12-eren på langs. Løsningen ble tverrstilt motor som visstnok høres ganske godt inni kupeen. <strong>Foto: Lamborghini</strong> (1 / 4)
PÅ TVERS: De kompakte målene til Lamborghini Miura gjorde det vanskelig å plassere V12-eren på langs. Løsningen ble tverrstilt motor som visstnok høres ganske godt inni kupeen. Foto: Lamborghini

U-båt

Rod Stewart har eid flere Lamborghini-er, blant annet en hvit Miura som Finansavisen Motor var så heldig å stifte nærmere bekjentskap med på London Concours i 2019. Han var også den første eieren av en rød Lamborghini Countach LP400 «Periscopio» fra 1977. Tilnavnet «Periscopio» kommer av den spesielle løsningen de fant på for å gi sjåføren en mulighet til å se noe som helst bak bilen.

På grunn av den lave bakruten og det lange motordekslet er det vanlige speilet nesten ubrukelig. Derfor senket Lamborghini den midterste delen av taket og felte inn et speil foran et lite vindu, etter samme prinsipp som periskopet på en u-båt. Bare 157 eksemplarer av Countach ble konstruert på denne måten, men det hindret ikke en senere eier fra å kappe av taket og gjøre den til en enda mer sjelden spyder.

Karamellpudding

Det å fjerne taket på en bil som ikke er bygget for det i utgangspunktet pleier å være en særdeles dårlig ide. Vridningsstivheten i chassis kan som regel måles etter samme skala som fastheten i karamellpudding, og Lamborghinis egen Polo Storico avdeling for historiske modeller beskriver at det ble en ganske omfattende restaureringsjobb. På grunn av historikken med Rod Stewart lå estimatet for auksjonen hos RM Sotheby’s i Paris et sted over 750.000 euro. Countach LP400 «Periscopio» greide kravet så vidt, med hammerslag på 775.000 euro. En rød Lamborghini Miura SV gikk også over blokka for 2,4 millioner euro, og de to salgene har blitt utropt til rekord i en pressemelding fra Lamborghini.

Skranglete

Det blir litt snodig å lese i den samme pressemelding at en Miura gikk for høyere pris hos Gooding & Co. i London i september i fjor, nærmere bestemt 3,2 millioner britiske pund. Etter litt forskning ser det ut som om de mener at det er rekord for klassiske Lamborghini-er med noe skranglete historikk. Miura-en hadde nemlig også vært bygget om på et tidspunkt, til såkalt «Jota» spesifikasjon.

ORIGINAL: Ifølge den historiske avdelingen hos Lamborghini har denne Miura-en på et tidspunkt vært ombygget for ligne på den legendariske «Jota» modellen, men er nå tilbakeført til original stand. Foto: Lamborghini

Brann

«Jota» var et prosjekt som den legendariske testføreren hos Lamborghini Bob Wallace skrudde på i helgene. Selv om Miura vel regnes for en av de vakreste bilene i verden, var aerodynamikk fremdeles et område i stadig utvikling. Fronten hadde en tendens til å bli veldig lett i høye hastigheter, og med bensintanken montert rett bak frontakselen ble det mindre tyngde jo mer bensin en brukte. 

Wallace monterte spoilere foran, trimmet motoren, skiftet ut flere deler til letter alternativer i aluminium, og for å bedre balansen ble det montert to bensintanker på sidene av bilen. Bilen som kun fantes i ett eksemplar ble solgt til InterAuto i Brescia i 1972, og legenden forteller at en mekaniker som prøvde å imponere kjæresten krasjet med en bro, noe som punkterte bensintanken og gjorde at bilen ble totalskadd i brann.

Krutt

Siden den gang har enkelte forsøkt å gjenskape «Jota» ved å bygge om Miura-er, slik som den på bildene. Men for å holde på verdien er det tydeligvis best å la de forbli i original stand.

Legenden om «Jota» lever videre i form av bokstaven «J» på enkelte modeller, som Aventador SVJ. Det er gjerne de modellene med litt ekstra mye krutt som får smykke seg med en «J» i navnet, til minne om en av de villeste oksene fra Lamborghini.

KJENNEMERKE: Saksedørene er et kjennemerke på V12-modellene fra Lamborghini. Kanskje ikke så praktiske, men veldig tøft. Foto: Lamborghini