<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
UNIK: Det ble bare bygd et eksemplar av Bugatti Royale «Berline de Voyage», og nå er den igjen på vei tilbake til Europa. Foto: Blackhawk Collection

Ultrasjelden og legendarisk – nå er den solgt for rekordsum

Bugatti Royale rager over det meste som er produsert i bilverdenen. Nå er én av de seks som finnes solgt for en rekordsum. 

Publisert 16. apr. 2021 kl. 13.38
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 479 ord
SELGEREN: Don Williams i Blackhawk Collection ved vårt besøk i 2018. Foto: Ivar Engerud

– Prisen er høyere enn de 22 millioner dollar som ble betalt for Clark Gables 1935 Duesenberg SSJ Roadster på Gooding & Companys Pebble Beach-auksjon i 2018, bekrefter Don Williams (76) på et av verdens dyreste salg av førkrigsklassikere: Bugatti Royale «Berline de Voyage».

Prisen er høyere enn de 22 millioner dollar som ble betalt for Clark Gables 1935 Duesenberg SSJ Roadster
Don Williams, Blackhawk Collection

Den eksakte salgsprisen vil ingen bekrefte.

Den berømte Bugatti Royale har vært en del av Williams Blackhawk Collection i California siden tidlig på 1990-tallet, men nå er den solgt til en europeisk samler.

En av seks

Ettore Bugatti hadde planlagt å bygge 25 eksemplarer av disse gigantiske bilene som strekker seg 6,70 meter, veier rundt 3,5 tonn og drives av en 12,8-liters rekkeåtter på slutten av 1920-tallet. Det ble så dyrt at Bugatti knapt fant en kjøper, og da depresjonen tok tak ble det slutt etter kun seks biler.

Akkurat dette eksemplaret, med et nærmest antikk utseende karosseri, var ikke solgt da krigen startet, og Bugatti murte den og ytterligere et eksemplar inn i en sidebygning i Bugattis hjem.

Til USA

Ettore Bugatti døde bare to år etter krigen, og de to bilene ble solgt til den amerikanske seileren og racerførerer Briggs Cunningham (for 600 dollar stykket og et par GE-frysere).

Etter restaurering ble den etter hvert en del av verdens største bilsamling tilhørende Bill Harrah i Reno Nevada, hvor den var utstilt frem til en auksjon etter hans død i 1986. Kjøper var eiendomsutvikleren Jerry J. Moore i Texas, som bygde sin kjempesamling ved å låne fra to banker til hvert prosjekt, inntil det sprakk.

Prisen i 1986 var 6,5 millioner dollar, men Moore begynte raskt å få store problemer med finansieringen av bilsamlingen (som også inneholdt over 25 Duesenberg). Domino Pizza-gründer Tom Monaghan kom til unnsetning og kjøpte den allerede etter et drøyt år for (etter sigende) åtte millioner dollar.

En epoke er over

Monaghan var nok egentlig mer interessert å vise hvor rik og vellykket han var enn i selve bilen. Så etter at han hadde prydet forsidene i nyhetsaviser og finanstidsskrifter med Bugattien et par år, solgte han den til Imperial Palace Collection i Las Vegas, et underbruk av Blackhawk Collection.

Og etter 30 år i deres eie, er det tid for å la noen andre få ansvar for bilen.

– Vi er alle bare midlertidige vaktmestre for de bilene vi liker å ha det gøy med. Den virkelige verdien ligger i de gode vennene vi får underveis, avslutter Williams tankefullt.

EN GANG VERDENS DYRESTE: Denne Bugatti Royale Kellner Coupé var verdens dyreste auksjonsbil med en pris på 9,7 millioner dollar i 1987.