<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
TOPPTROFÉET: «AX201» – The Rolls-Royce Silver Ghost (med trykk på «The») er en av verdens fremste «Trophy Cars». Her er bilen ved Rolls-Royce 100-årsjubileum i 2004. Foto: Ivar Engerud

Milliardær ville så kloa i to ultrasjeldne klassikere – måtte sjarmere Bentley først

Sir Michael Kadoorie er ikke bare verdens beste Rolls-Royce-kunde. Han måtte også sjarmere Bentley for å få kjøpt to av verdens mest verdifulle Rolls-Royce.

Publisert 17. sep. 2021 kl. 20.07
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 641 ord

Skal du få dine største drømmer oppfylt må du nok være villig til å ofre noe. Hva Sir Michael Kadoorie har ofret vet vi ikke, men han har vært svært aktiv i klassikermarkedet de seneste par årene. Nå er to av verdens største Rolls-Royce-ikoner innlemmet i Kaadorie-samlingen.

The Key

Ønsker du å vite «alt» om verdens fremste bilsamlere, er «The Key» et uunnværlig verktøy. Årboken som gis ut av The Classic Car Trust i Lichtenstein, holder orden på de 100 største bilsamlerne i verden. Ikke de som har flest biler, men de som har best biler.

I både 2018 og 2019 ble Kaadorie ranket på 18. plass, i fjor på 16. plass, og i årets utgave tipper vi han har gjort et kraftigere byks gjennom kjøpet av to-tre virkelige «Top of the World»-biler.

KJØREGLAD: Sir Michael Kaddorie elsker å kjøre sine mange klassikere, som her bak rattet på sin Aston Martin DB5 i California i 2008. Foto: Ivar Engerud

Ingen smågutt

Kadoorie er eier av Peninsula Hotels, hvor han hjemme i Hong Kong bestilte hele 14 nye Rolls-Royce Phantoms for noen år siden. Ikke akkurat noen smågutt med andre ord, men samtidig en ekte bilentusiast som elsker å bruke bilene.

Han er også eieren av eksklusive The Quail i Carmel Valley, hvor Monterey-weekendens mest eksklusive arrangement foregår med en inngangspris på 1.000 dollar. Som om det ikke skulle være nok arrangerer han også det som kalles «Peninsula Best of the Best» for vinnerne av de åtte mest eksklusive Concours d’Elegancene i verden. Selvsagt på et av hans Peninsula-hoteller, nærmere bestemt i Paris i februar.

Kadoorie har akkurat rundet 80 år, men han har ikke slakket ned på handletempoet av den grunn. Tvert i mot.

Bentley og Rolls-Royce

Først kjøpte han den unike og meget vakre 1931 8 Litre Gurney Nutting Sports Tourer fra skipsreder Peter Livanos. Den ble kåret til Best of Show på Pebble Beach i Bentleys 100-årsjubileum i 2019, noe som sikkert ble satt pris på helt til topps i Bentley-ledelsen.

Det var nok også en genistrek i posisjoneringen til å kunne få kjøpt Bentleys to Rolls-Royce-ikoner: AX201 – verdens mest berømte Rolls-Royce (Silver Ghost) og SU13 – en av verdens aller eldste Rolls-Royce-eksemplarer.

De to bilene fra henholdsvis 1907 og 1905 hadde ikke noen naturlig plass hverken i regnskapsbøkene eller de fysiske samlingene til Bentley Cars. Du markedsfører jo ikke konkurrenten din, for å si det sånn.

BMW har sannsynligvis fått tilbud om å kjøpe bilene. Men med deres relativt korte historie som eier av Rolls-Royce, var neppe svindyre, over 110 år gamle Rollser noe man greide å regne hjem.

EN AV VERDENS ELDSTE: «SU13» er en Rolls-Royce 10HP produsert i 1905, da merket bare var et år gammelt. Den er en av verdens eldste av merket og ble kjøpt fra Bentley i en pakkeløsning med AX201. <strong>Foto: Ivar Engerud</strong> (1 / 3)
EN AV VERDENS ELDSTE: «SU13» er en Rolls-Royce 10HP produsert i 1905, da merket bare var et år gammelt. Den er en av verdens eldste av merket og ble kjøpt fra Bentley i en pakkeløsning med AX201. Foto: Ivar Engerud

Så begge bilene har vært svært diskret på markedet, og kjøper ble altså Sir Michael Kadoorie. En handel som foregikk uten at det ble laget noen pressemelding eller sensasjonsoppslag, mellom gentlemen.

Pris? Vi Aner ikke. Men én ting er klart: Ingen av de to bilene får eksporteres fra England. De er nasjonalisert og en del av den britiske kulturarven.