Vill: Ferrari F8 Spider har 720 hestekrefter. Det bør være nok for de fleste. Foto: Ferrari

Ferrari F8 Spider – mange bein å stå på

Ferrari F8 Spider

Motor: 3,9L V8 bensin, tvinn-turbo

Effekt: 720hk/770Nm

0-100 km/t: 2,9 sek.

0-200 km/t: 8,2 sek.

Toppfart: 340 km/t

Vekt: 1400 kg

Pris: Antagelig over 3,5 mill.

Nye Ferrari F8 Spider er her, og den gjør egentlig alt det du skulle ønske at en toseters, italiensk sportsbil skal gjøre.

Å brette taket pent sammen under motorlokket tar bare 14 sekunder, men 0-100 km/t tar bare 2,9 sekunder.

Og hvis du befinner deg i riktig land, eller på bane, kan du gjøre unna 0-200 km/t på 8,2 sekunder.

Ferrari oppgir topphastigheten til 340 km/t, som er langt høyere enn Porsches nye elbil, Taycan.

IKKE V12: I motsetning til Lamborghinis nye spuperbil har F8 Spider en V8-er, ikke V12. Men kan likevel være heftig nok. Foto: Ferrari

Treffer veggen

Motoren har de hentet fra Ferrari 488 Pista, og så skrudd fast luftinntaket og noe småtteri fra Challenge-utgaven som brukes i racing.

Oppskriften på øresus blir da en twin-turbo V8 på 3,9 liter, som yter 720 hk ved 8.000 omdreininger og 770 Nm ved 3.250 omdreininger.

Ferrari opplyser at de har tatt med et par deler fra samlebåndet til den tidligere California, og nå Portofino.

Ferrari opplyser at de har tatt med et par deler fra samlebåndet til den tidligere California, og nå Portofino.

I dag har de fleste stempelmotorer en turbo eller to, men for å beholde den gode gamle følelsen av å vrenge girene helt til nakkehåra reiser seg, monterer Ferrari et par hjelpemidler.

Ventilene i turboladerne sørger for at motoren ikke yter maksimalt før tett opp mot tregrensen.

Der har Ferrari satt opp noe de kaller «turtallsveggen», som skal kappe effekten tvert. Hensikten er ifølge dem å bedre rundetidene.

Rasehest

Designet bygger på F8 Tributo, og Ferrari omtaler selv modellen som en videreutvikling av rasehesten. Inni alt det vakre som er utenpå, har Ferrari beholdt mye av rammeverket fra 458 og 488.

FRILUFTSLIV: Her vil det være mulig å nyte et ganske aktivt friluftsliv, bare ved å trykke på en knapp. Taket skal forsvinne på 14 sekunder, og så gjelder det å finne en vei med litt utsikt. Foto: Ferrari

Alt veier litt mindre, og tåler mer vridning uten å bøye seg langs diagonalen.

Ferrari har mange spennende navn i listen over utstyr, som «Side Slip Control» og «Ferrari Dynamic Enhancer +».

Det alt koker ned til er at bilen bruker fordeling av bremsekraft og motoreffekt, for å sørge for at du skal kunne legge ut lakrisstriper med hekken uten å havne på internett i «Supercar crash» seksjonen.

Prisene forventes å følge vanlig tradisjon, det vil si at den blir høyere jo mer upraktisk superbil det er snakk om. Takløse vidundre krever som regel litt dypere dykk i kontoen, men denne har i hvert fall et av metall du slipper å kneppe fast selv.

Bilen skal ifølge produsenten dekkes av syv års garanti, på lik linje med de andre modellene.

KAN SVINSE MED SVANSEN: Alle de elektroniske tenkeboksene inn bilen skal passe på at Ferrari F8 Spider kan slenge litt med hekken og reduserer mønsterdybden, uten at det går bærer rett ut i åkeren. Foto: Ferrari

Les også